Аналіз «Тигролови»

«Тигролови» аналіз твору передбачає визначення теми, ідеї, головної думки, героїв, жанру, визначення сюжету та композиції роману, критика «Тигролови»

Іван Багряний «Тигролови» аналіз

АналізІван Багряний

Перша назва роману: «Звіролови» — написано за 14 днів.

Рік: 1944

Літературний рід: епос

Жанр «Тигролови»: пригодницький роман

Тема «Тигролови»: зображення трагічної долі людини-особистості в радянському тоталітарному режимі.

Ідея «Тигролови»: перемога добра над злом; за будь-яких обставин потрібно залишатися Людиною.

Головні герої «Тигролови»:

Проблематика роману «Тигролови» — це  питання співвідношення добра й зла, морального вибору; збереження людяності, справедливості, патріотизму; взаємини особистості з владою.

Композиція «Тигролови»: дві частини, разом дванадцять розділів.

Сюжет «Тигролови»

Сюжетна канва роману побудована навколо двох постатей — Григорія Многогрішного і майора НКВС Медвина. Їх двобій — це боротьба Людини із світом пітьми і пекла. Автор, як очевидець, змальовує страшні картини знущання над людьми, приниження їх людської гідності, насильства, приреченості на забуття в пеклі концтаборів.

Юнак тікає з ешелону смерті — і в сотень інших арештантів піднімається дух, з’являється надія хоч не на порятунок, а на помсту своїм мучителям. Блукає в нетрях у пошуках порятунку й безпечного місця — і рятує дівчину-мисливця від розлюченої ведмедиці, хоча сам був на межі смерті від фізичного виснаження. Користується гостинністю українського роду Сірків із Зеленого Клину — і стає їм за сина та брата, партнера у полюванні. Закохується в Наталку, страждає, але приховує свої почуття, щоб не наражати дівчину на небезпеку, — і дає їй врешті-решт омріяне щастя взаємної любові.

Сюжетні лінії:

  • Пригодницька (життя Григорія Многогрішного);
  • Сталінські репресії (уривчаста).

Символіка назви роману «Тигролови»

  • Родина Сірків полює на тигрів.
  • Тигр — символ тайги.
  • В умовах тоталітарного режиму людина полює на людину.

Тематичні пласти роману:

  • трагедія України;
  • вплив сталінських репресій на долю людини (інженера-авіатора Григорія Многогрішного);
  • жорстокість тих, хто чинить беззаконня;
  • побут і традиції українців — переселенців на Далекий Схід;
  • романтичне кохання Наталії (з родини Сірків) і Григорія.

«Тигролови» мають усі прикмети пригодницького роману:

  • персонажі розділені на позитивних і негативних;
  • захоплюючий сюжет;
  • мисливські пригоди;
  • кохання до дівчини, яка зросла в умовах дикої природи;
  • happy end — щасливий кінець.

Життєвий принцип Григорія Многогрішного — «Ліпше вмирати біжучи, ніж жити гниючи»

«Тигролови» критика

Цим твором, на думку Юрія Шевельо-ва, Іван Багряний утвердив саме «український пригодницький роман, український своїм духом, усім спрямуванням своїх ідей, почуттів, ха­рактерів». Основним композиційним принципом, за яким побудовано роман, є принцип дихотомії, тобто сюжетні лінії розгортаються пара­лельно, протиставляються і зіставляються. Григорію Многогрішному протистоїть майор НКВС Медвин, цей новітній тигролов, який пере­слідує волелюбного українського юнака, не прирученого тоталітарним режимом «тигра». Григорій — правнук гетьмана Дем’яна Многогрішно­го (1668-1672), який боровся проти окупації України московськими царями, через що його заслали на каторгу до Сибіру. У такий спосіб ро­маніст підкреслює спадкоємність волелюбних ідей українців і головно­го героя, коріння якого сягають часів Запорозької Січі. Образ Григорія Многогрішного набуває символічного значення: він уособлює нескоре­ну й волелюбну Україну, кращі сини якої борються за її незалежність.

Уже в зав’язці «Тигроловів» змальовано два експреси, які мчаться си­бірськими просторами. Ці поїзди автор порівнює з драконами. Один із них («шістдесят вагонів-коробок — шістдесят суглобів у дракона») — це «еше­лон смерті», яким везуть на каторжні роботи в’язнів. Серед них і Много­грішний, який на ходу вистрибує з вагона і цим сміливим вчинком вселяє в серця численних в’язнів надію, що зі сталінським режимом можна й потріб­но боротися. Другий ешелон — комфортабельний експрес — віз партійну еліту, ударників, інженерів, авіаторів, прокурорів, військових, працівників «революційної законності», які чинили беззаконня, одне слово, «відпові­дальних товаришів». Отже, існує два світи в одній державі — світ репресій, пекла, мук, пітьми і світ ілюзорного раю, примарного вільного життя. Так вимальовується антилюдяний образ радянської імперії (М. Ткачук).

Якщо ви можете доповнити аналіз роману «Тигролови» лишайте інформацію в коментарях.

Коментарі:
  1. 1 год ago
  2. 10 месяцев ago
  3. 9 месяцев ago
  4. 2 дня ago

Додати коментар

Відповісти

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *