“Чоловічий танець” аналіз

чоловічий танець аналіз василь герасимюк 8 клас

Чоловічий танець” аналіз вірша – тема, ідея, художні засоби, жанр, віршовий розмір, вид лірики, провідний мотив допоможуть зробити розбір твору та підготувати літературний паспорт.

“Чоловічий танець” аналіз (паспорт)

Автор – Василь Герасим’юк

Літературний рід — лірика.

Жанр —поезія-замовляння

Вид лірики — філософська.

Тема: розповідь про чоловічий початок, чоловічі стосунки, чоловіче життя

Ідея: возвеличення чоловічої сили, чоловічого духу та єдності, дружби, взаємоєдності.

Основна думка: щоб стати дорослим кожен юнак повинен станцювати аркан

Провідний мотив вірша “Чоловічий танець” – відтворення енергетики ритуального танцю — аркану; дорослішання, відчуття ваги чоловічих обов’язків та відповідальності; сила побратимства, родової єдності та міцної дружби.

Ліричний герой — досвідчений чоловік, який звертається до юнака.

Римування: немає (верлібр).

Віршовий розмір: ямб.

“Чоловічий танець” художні засоби

  • “Чоловічий танець” епітети: «древнє чоловіче коло»; «найтісніше коло»; «грішний світ», «чоловічий танець»,  «заповітне».
  • Метафори: «коло тяжко рветься», «мертво стиснувши долоні інших»; «випасти з грішного світу», «змішай із ближніми піт і кров».
  • Повтори: «хоч раз»; «як тяжко».
  • Фразеологізм: «змішай із ближнім піт і кров».
  • анафори («як тяжко», «ти», «з»),
  • символ (коло — вічність людського страждання),
  • риторичне звертання («Сину людський, ти стаєш…»).

Поезія написана верлібром. Така художня форма дає можливість розширити смислові межі тексту настільки, наскільки цього вимагає метафорична структура.

Верлібр В. Герасим’юка розповідний, його внутрішній ритм наділений ознаками легендної, а деколи й притчової інтонації. Сам поет говорить про медитативність своєї лірики.

Вiрш створений у формi звертання до юнака, який повинен стати дорослим, вiдчути вагу чоловiчих обов’язкiв та вiдповiдальностi, силу побратимства й мiцноï чоловiчоï дружби. У поезiï вiдчуваються бiблiйнi мотиви. Із самого початку читач стає ніби учасником аркана — гуцульського чоловічого танку, відчуває його енергетику, немов відбувається ритуал посвячення. Друга частина вірша по суті є алюзією.

В образній системі поезії «Чоловічий танець» відіграє валиву роль Ісус Христос.

При першому прочитанні вірша не одразу впадає в око новозавітний мотив страждання Ісуса Христа як свідомий вибір спасіння ближніх, що вгадується в описі трагічної української історії, позначеної постійною необхідністю українського чоловіцтва виборювати державну незалежність. Міфологічний образ кола символізує у вірші вічність людського страждання, його циклічну повторюваність.

Образ «аркану», «зчеплених рук», «чоловічого кола» пронизує всю поезію. І читач розуміє, що йдеться не лише про танець, мова йде про людське життя в цілому, життя чоловіка. І якщо коло символізує буття, то «чоловіче коло» може означати буття цілого людства. У цьому контексті іншого значення набувають слова: «…як тяжко почати і зупинити / цей танець…» Але спробувати варто «хоч раз», відчути всі випробування життя, «обхопивши руками плечі двох побратимів». Адже, справді, відчуваючи дружню підтримку, легше «не випасти із цього грішного світу».

У кінці поезії Василь Герасим’юк вводить образ Христа: і виявляється, що танець аркан — то смерть на хресті між двома розбійниками (а не побратимами), і буття визначається «хрестом за плечима», який несе Месія до місця своєї страти.

Короткі тези:
  • В. Герасим’юк, звертаючись до читача на початку твору, пропонує йому станцювти аркан.
  • Характеризуючи особливості чоловічого кола, автор акцентує увагу на те, як це тяжко.
  • Під час танцю його виконавці протяжно кричали.
  • Щоб не випасти «із цього грішного світу» треба виявити родову єдність з ближніми.

Василь Герасим’юк «Чоловічий танець» слухати вірш

Оцініть статтю
Додати коментар

  1. Саша

    Дуже вам дякую

    Відповіcти
  2. Вава

    спс

    Відповіcти