«Сім’я дикої качки» аналіз

сім'я дикої качки аналіз 7 клас

 Аналіз твору Є. Гуцала «Сім’я дикої качки» допоможе підготувати літературний паспорт та визначити, яка тема, ідея, головна думка, композиція, сюжет, жанр.

«Сім’я дикої качки» аналіз твору

Автор – Євген Гуцало

Жанр «Сім’я дикої качки»: оповідання.

Тема твору – відтворення взаємостосунків дітей зі світом природи (качиною сім’єю).

Ідея «Сім’я дикої качки»: засудження жорстокості, байдужості, прагнення піднестися за рахунок хвалькуватості, брехні (Юрко); возвеличення доброти, чуйності, милосердя (Тося).

Основна думка оповідання «Сім’я дикої качки»: а) дитина — майбутня доросла людина, яка повинна осмислено ставитися до своїх вчинків, нести відповідальність за них; б) не завдавай шкоди природі, вона варта поваги, любові; має право на життя.

Головні герої

  • Юрко – хлопчик із міста, який приїхав в гості до бабусі. Риси характеру: брехливість, жорстокість, хвалькуватість та підступність. Герой грубий у ставленні до Тосі та байдужий до страждань качки-матері та її дітей.
  • Тося – дівчина, яка мешкала в селі, хотіла товаришувати з Юрком, щоб пізнати міське життя. Головні риси характеру двчинки – милосердя та співчутливість, чемність, порядність, доброта. Дівчинка пробачає образи Юрка, його зневажливе ставлення до неї. Вона любить природу та турбується про неї.
Проблематика твору:

• охорона й збереження дикої природи;
• дружба;
• активний захист добра;
• совість і сором та інші.

Композиція «Сім’я дикої качки» 

  • Експозиція: ранішня подорож Юрка до річки на рибалку, зневажливе ставлення хлопця до Тосі.
  • Зав’язка: побачивши сім’ю дикої качки, Юрко назбирав малих каченят собі за пазуху, не звертаючи уваги на крики матері-качки.
  • Розвиток дії: хлопець приніс каченят додому, намагаючись їх приручити; Тося вирішує повернути диких каченят їх матері.
  • Кульмінація: Тося за допомогою хлопців прагне навчити плавати каченят, не дати їм згинути.
  • Розв’язка: від’їзд Юрка до міста, його небажання прощатися з Тосею. Йому дуже соромно.

 Сюжет «Сім’я дикої качки» 

Малюнок до твору Сім я дикої качки
Малюнок до твору “Сім’я дикої качки”

Юрко (який приїхав з міста в гості до бабусі) був задоволений, бо вранці без батьків вирушив на рибалку. Риба не ловилася, а тут ще до нього прийшла Тося, з якою він то мирився, то сварився.
Незабаром діти побачили дику качку з каченятами. Юрко кинувся збирати малих, незважаючи на крики качки. Хлопець приніс каченят додому, намагаючись їх приручити. Малі нічого не їли, ось-ось вони і загинуть. Поки Юрка не було вдома, Тося швиденько зібрала каченят і понесла до води, сподіваючись на те, що вона їм допоможе, віддасть качці-матері.
Дівчина влізла у річку. Вона намагалася привчити плавати каченят. Сільські хлопці, які прибігли до річки, допомагали їй.
Юрко, від’їжджаючи до міста, навіть не хотів проститися з Тосею. Хлопець не був і впевнений, що вона до нього підійде.сім'я дикої качки головні герої

Сюжетний ланцюжок твору «Сім’я дикої качки»
  1. Подорож Юрка через ранковий ліс до річки.
  2. Юрко на рибалці.
  3. Прихід Тосі до Юрка.
  4. Небажання Юрка товаришувати з Тосею.
  5. Невдала рибалка хлопця.
  6. Побрехеньки Юрка про вдалі лови.
  7.  Юрко спіймав усіх каченят. Крик качки.
  8. Юрко намагається приручити каченят.
  9. Тося вирішує випустити маленьких каченят.
  10.  Незадоволення Юрка вчинком Тосі.
  11.  Від’їзд Юрка до міста

Запитання до твору “Сім’я дикої качки”

– Чому у Юрка зіпсувався настрій? (Бо прийшла Тося)

– Чим Юрка дратувала Тося? (Своєю увагою. Вона «…весь час намагалася бути в його товаристві, не спускала з нього очей. Спочатку Юркові подобалась її увага, але скоро та ува­га стала йому надокучати й заважати»).

– Про що говорили діти, коли поверталися з річки? (Юрко звинувачував Тосю у невдалій риболовлі та вихвалявся, щоб поглузувати з дівчини. «Колись ми з батьком піймали були сома… Півтора пуда заважив… А як тельбушили його, то всередині знайшли краснопірку на кілограм. І вона ще була жива!»).

– Як поводила себе качка-мати, коли хлопець збирав її малят? («…вона кидалася то туди, то сюди, захищаючи їх… качка злетіла вгору. …Од річки долетів розпачливий материн крик… »).

– Якою була реакція Тосі на вчинок Юрка? («А Тосі було сумно… Може, й справді, вона даремно побоюється, а Юркові удасться їх доглянути й приручити? У її вухах стояв отой качиний крик, довго ще стояв…»).

– Для чого Юркові потрібні були дикі каченята? («Я їх доглядатиму й приручу… Він уявляв, як повезе каченят у місто, як показуватиме своїм товаришам, як вони заздритимуть»).

– Що робив Юрко з каченятами, принісши додому? (Посадив у ящик, поїв їх во­дою, приніс їм вареної картоплі, але каченята не доторкнулись ні до чого).

– Чому вони так швидко стали хлопчикові нецікаві? (Йому набридло бачити, що вони нічого не їдять).

– Що спонукало Тосю віднести каченят до води? (їй стало гірко)

– Чому сільські хлопці вирішили допомогти Тосі врятувати каченят? (Вони та­кож добре ставилися до природи, до живих істот).

Євген Гуцало «Сім’я дикої качки» аудіокнига слухати

Оцініть статтю
Додати коментар