Суспільство у романі “Пригоди Олівера Твіста”

пригоди олівера твіста скорочено читати 10клас

Доба та англійське суспільство детально зображені у романі «Пригоди Олівера Твіста». Діккенс показує, що формально, теоретично суспільство досить розвинене, але чиновники різних рангів, які допущені до влади й коштів, зловживають своїм становищем, збагачуються, чинять несправедливість щодо найбідніших, беззахисних членів громади.

Представники різних верств суспільства “Пригоди Олівера Твіста”

«Вищий клас», дворянствоЧиновникиРемісники, слугиЗнедоленіЗлочинці
Містер Браунлоу; місіс Мейлі; Роза; лікар Лосберн; ГарріМістер Бамбл; судді; рада робітного домуМісіс Менн — власниця ферми; сажотрус Гемфілд; трунар Соуерберрі; Джайлз — слуга місіс МейліОлівер Твіст; Дік; діти й мешканці робітного домуПроноза; Феджін; Сайкс; Ной; Чарлі Бейтс; Ненсі; Монкс

Характеристика суспільства “Пригоди Олівера Твіста”

Суспільні установи, явищаТеоретичноФактично
Церковнопарафіяльні общиниТурбуються про знедолених громадян, безпритульних дітейОбкрадають бідних і беззахисних, використовуючи державні, громадські кошти у власних інтересах
Використовується дитяча працяГромада турбується про набуття дітьми практичних навичок,освоєння певної професіїРоботодавці використовують дітей як рабів, не несуть відповідальності за їх загибель
Розвинена система прямого судочинстваПризначена швидко розбирати справи, відновлювати справедливістьНе заглиблюються у суть справи, винними найчастіше роблять бідних, які не в змозі заплатити
Є багато заможних, забезпечених людей Мають перейматися проблемами суспільстваНе знають цих проблем, роблять добро при нагоді

Засоби, якими письменник створює художню модель тогочасного англійського суспільства.

• Найпомітніший засіб — різка сатира, гірка іронія. Наприклад: «Оскільки над містером Гемфілдом тяжіло дріб’язкове обвинувачення, що він закатував на смерть кількох хлопчиків-сажотрусів, то йому спало на думку, що, може, рада з якоїсь незрозумілої примхи вирішила взяти до уваги цю незначну обставину, яка, на його думку, зовсім не стосувалася справи. У такому разі, це було щось не схоже на їх звичайний спосіб дії…»; «Малого Олівера, на превелике його диво, звільнили від ув’язнення і наказали вбратися в чисту сорочку. Не встиг він проробити цю незвичайну для нього гімнастичну вправу, як містер Бамбл власноруч приніс йому миску каші зі святковим десертом — двома з чвертю унціями хліба. Не витримавши такого розкішного видовища, Олівер гірко заплакав, цілком природно гадаючи, що рада, очевидно, поклала вбити його для якоїсь потреби, бо інакше не почала б годувати, мов на заріз».

Засіб контрастів: життя Олівера у злодіїв і життя в містера Бра-унлоу та в місіс Мейлі й Рози. Прийом прямого авторського втручання, авторської оцінки явищ і подій: «Хотів би я, щоб якийсь угодований філософ, їжа і питво котрого перетворюються в ньому на жовч, чия кров холодна як лід, а серце справжнє залізо,— хотів би я, щоб він поглянув, як хапав Олівер Твіст вишукані наїдки, якими погидував навіть пес. Я б хотів, щоб цей філософ бачив, з якою дикунською пожадливістю роздирав голодний хлопець ці шматки. Але ще дужче хотілося б мені побачити, як цей філософ із такою самою насолодою уминає таку ж страву».

Аудіокнига «Пригоди Олівера Твіста». Чарльз Діккенс

Оцініть статтю
Додати коментар