Аналіз твору «Андріївський узвіз» допоможе визначити, яка тема, ідея, жанр, проблематика, головні герої, сюжет та композиція.
«Андріївський узвіз» аналіз (паспорт) твору
Автор: Володимир Діброва
Рік написання: 2007
Жанр: роман
Літературний рід: епос
Тема: Переосмислення життя головним героєм унаслідок інсульту під час прогулянки Андріївським узвозом.
Ідея: Життєва доля визначена наперед і змінити прожите неможливо, але варто переосмислити його заради майбутнього.
«Андріївський узвіз» проблематика:
- Визначення життєвої долі, яку не можна змінити (усвідомлення головного героя наприкінці роману);
- Переосмислення життя у критичній ситуації (подорож головного героя «зупинками» свого життя);
- Стосунки батьків і дітей (головний герой, його дружина й донька; головний герой зі своїми батьками);
- Повторення життєвої долі батьків дітьми, попри намагання не робити цього (головний герой повторив стосунки власних батьків у своїй сім’ї, згодом те саме зробила і його донька);
- Стосунки чоловіка й жінки (кохання, зради, прийняття, прощення, вірність і невірність);
- Чоловіча самореалізація на роботі (кар’єрна драбина, підйоми і спуски, зв’язки на роботі, які допомагають чи шкодять);
- Чоловіча самореалізація в особистому житті (стосунки з дружиною, донькою, коханкою);
- Творчість і неможливість її виразити (несприйняття творчості головного героя його сучасниками);
- Заперечення творчості як сфери людської самореалізації (знецінення важливості творчості батьками головного героя);
- Знецінення життя окремої людини (погрози, стеження, збирання компромату);
- Колективізація і взаємозалежність людей як проблема (зв’язки, які мають забезпечити добробут кожного, відсутність зв’язків – ознака приреченості на невдачу);
- Марність боротьби людини проти системи (головний герой стає одним з коліщаток великого механізму);
- Гніт епохи й історичного періоду на життя людини (прожити життя без залежності від умов зовнішнього світу неможливо).
«Андріївський узвіз» головні герої:
Чоловік (він же студент і хлопчик Андрюша) – проректор, проживає своє життя знову після інсульту, який він отримав, прогулюючись Андріївським узвозом. Переосмислює все, що з ним відбулось і розуміє, що інакше бути не могло.
Дружина – переживає за доньку й чоловіка, знає про його зради.
Донька – залишає свого чоловіка-поета за ради іншого поета, переїздить до нього в село, вагітніє.
Інші герої:
Коханка чоловіка – була його колегою по кафедрі, вони зустрічалися декілька років, а згодом вона покинула його, бо має вийти заміж за директора іноземної фірми, у якій тепер працює.
Ректор – виїздить закордон, а потім повертається, що не дає гол. герою зайняти його місце.
Його дружина (Мати-Заступниця) – влаштовує усі справи в навчальному закладі; щоб вирішити щось, потрібно спочатку звернутись до неї, а не до ректора.
Товариш студентських років – підтримує творчість гол. героя, згодом бачиться з ним на новій квартирі.
Батьки головного героя – занадто опікають хлопчика, сваряться і розлучаються згодом.
«Андріївський узвіз» композиція
Роман складається з семи розділів. Сюжет роману розгортається у зворотному порядку – спочатку теперішні події, а потім відбувається екскурс в минуле героя. Історія має обрамлення – власне теперішні події на початку і в кінці роману:
- Перед тим (експозиція) – прогулюючись Андріївським узвозом, головний герой отримує інсульт.
- П’ята зупинка (кульмінація) – головному герою 54 роки, розрив з коханкою, концерт з нагоди державного свята, звістка про те, що донька йде від чоловіка.
- Четверта зупинка (розвиток дії) – герою 38, чоловік випадково зустрічається зі своїм студентським приятелем у нього на квартирі.
- Третя зупинка (розвиток дії) – чоловіку 27, доньці п’ять і вона нарешті почала говорити, на роботі за ним стежать, а він не може просунутись далі кар’єрними сходами.
- Друга зупинка (розвиток дії) – він студент, пише пісні, грає на гітарі, але ніхто не сприймає його творчість; герой вперше закохується і зустрічає свою майбутню дружину.
- Перша зупинка (зав’язка) – герою 5, він з батьками живе в селі у дідуся з бабусею і дуже хоче покататись на тарзанці, та батьки не дозволяють; хлопчик порушує батьківську заборону.
- Після того (розв’язка) – герой приходить до тями після інсульту і розуміє, що «В який би він зараз бік не пішов, він вже знає, чому його так вабить линва. Він бачив, що вона проходить через все його життя». Та це його не лякає, а навпаки дає змогу жити далі.
Автор аналізу – cup_of_flowers