“Балада про соняшник” – це притча про красу й силу поезії. Аналіз вірша “Балада про соняшник” Івана Драча – тема, ідея, художні засоби (гіперболи, персоніфікації), симолічність образів допоможуть підготувати літературний паспорт твору.
“Балада про соняшник” аналіз поезії (паспорт)
Автор: І. Драч (поет-шістдесятник)
Рік написання: 1962.
Збірка: «Соняшник».
Напрям: авангарлизм.
Течія: символізм.
Рід літератури: ліро-епос
Жанр: модерна балада
Вид лірики – філософська
Тема: народження людини-творця, людини-поета.
Ідея: поет повинен прагнути високості в поезії, укорінюючись при цьому в рідному ґрунті, у національній творчості; тільки той творець може відкрити сонце поезії, хто, поглянувши на це сонце, навіки ним захоплюється.
Провідний мотив: талант бачити красу в повсякденному житті.
Віршовий розмір: верлібр
Будова вірша: астрофічна.
Римування: немає рими.
Мотиви: «джерело творчості», «покликання», «велич поезії», «рідна земля».
Спосіб змалювання бешкетного хлопця-«соняшника» як майбутнього митця в Івана Драча чимось нагадує жартівливі міркування про прихід у літературу Остапа Вишні у «Моїй автобіографії».
“Балада про соняшник” художні засоби
- Епітети: тіло шорстке і зелене; красиве засмагле сонце; золоті переливи; червона сорочка; золоте німе захоплення; сонце оранжеве;
- Метафора: поезіє, … щомиті … хлопчисько відкриває тебе для себе, щоб стати навіки соняшником.
- Риторичне звертання: Поезіє, сонце моє оранжеве; дайте покататись, дядьку!
- Риторичне питання: Дядьку, хіба вам шкода?
- Уособлення: «В соняшника були руки і ноги, було тіло…, вилазив…, рвав…, купався…, стріляв … з рогатки, стрибав», «засмагле сонце», «сонце … в переливах кучерів, у … сорочці… їхало на велосипеді».
- Гіпербола: «І застиг він на роки й століття в … захопленні».
- Повтори (анафора): «Він …», «І …»
- Алегорія: соняшник і сонце (митець і поезія)
У «Баладі про соняшник» І. Драч застосував фольклорний мотив перевтілення (метаморфози).
“Балада про соняшник” образи-символи
В алегоричних образах соняшника і сонця в «Баладі про соняшник» представлено поета і поезію.
Образи в поезії неоднопланові: метафоричні поєднані з реальними. «Балада про соняшник» є розгорнутою метафорою, де буденні непоетичні образи (груша, млин, пісок) набувають глибшого звучання. Отож, автор згадує такі образи:
- образи олюдненої природи:
–Образ сонця в Баладі про соняшник символізує поезію, джерело натхнення та відродження. Сонце змальоване в “Баладі про соняшник” у червоній сорочці, на велосипеді
–соняшник є символом майбутнього митця. В образі соняшника вбачається людина, яка відкриває для себе джерело поетичної творчості — сонце. Соняшник у творі І.Драча “Балада про сняшник” за описом нагадував бешкетливого хлопчину. Соняшник у під час свого дозвілля і розваг – стріляв горобців із рогатки, бігав наввипередки з вітром, купався біля млина.
- природи: груші-гнилиці, горобці, небо (духовність), хмари (духовні перешкоди).
- предметів і явищ: велосипед, млин, червона сорочка (творче натхнення),
Сюжет твору “Балада про соняшник”
Жив соняшник, який своєю поведінкою нагадує звичайного хлопчика, який бігає наввипередки, рве на груші гнилиці, купається біля млина, стріляє горобців з рогатки тощо. А відрізняється тільки тим, що має шорстке зелене тіло. І от якось після купання він стрибав на одній ніжці, щоб вилити з вуха воду, та побачив сонце «у червоній сорочці навипуск, що їхало на велосипеді, обминаючи хмари у небі».
Соняшник застигнувши в німому захопленні, просить, щоб сонце дало йому покататись на велосипеді або хоча б посадило його на раму.
“Балада про соняшник” особливості та ознаки
І. Драч модернізував баладу, відкинувши жанрові особливості , ОКРІМ незвичайної ситуації. Він написав її без: елементів таємничості, легендарних атрибутів, героїчного змісту, історичного колориту.
Вірш “Балада про соняшник” слухати аудіо. Іван Драч
Боже,какой бред(
Это же что надо принять,чтобы ТАКОЕ написать!!!
Сайт классный,наконец-то я поняла ,что сонячник не “рвав у пазуху гнилицi”
Сама попробуй написать хоть что-то , дабы прославиться хотя бы на свою деревню
Остается только догадаться, под влиянием каких веществ такая чушь пришла автору в его умную голову…
Сравнение поэта с подсолнухом, а солнца с поэзией довольно-таки интересное, жаль, что Ивану Драчу не хватило ума написать стих, это не сложно, но зачем, если можно написать байку, а потом мораль к ней верлибром? Комментаторы выше просто позорники, “шо глушил аффтар шоптак упароца” это примитивная реакция детей, которые не могут нормально выразить свое мнение, но что поделаешь, если что-то нестандартное проходится в школьной программе, то подобной рефлексии не избежать. Мельчают дети нынче
Владимир. Вы мой кумир.
частично согласна с Владимиром.
впрочем, неудивительно, что комментаторы лишь поливают произведение грязью, все-таки им поголовно 15-17 лет (программа 11-го класса), надеюсь, когда-нибудь сумеют осознать хотя бы частично его суть.
а верлибр ничуть не хуже рифмованного произведения, как по мне, подобные вещи верлибрами и должны писаться. Бурич вспоминается сразу да Элюар с их шедеврами.