Степан Руданський “Розумний панич” тема, ідея, основна думка, художні засоби та аналіз співомовки викладений в цій статті. Ця інформація допоможе скласти літературний паспорт твору.
Степан Руданський «Розумний панич» паспорт (аналіз)
Автор – Степан Руданський
Рік написання – 1 березня 1859р.
Рід літератури – ліро-епос
Жанр: співомовка
Тема: розповідь про зустріч поміщика з селянином, під час якої дідич вихваляє свого сина-панича, що вчиться в школі, а селянин дотепно сумнівається в його розумі.
Ідея: справжній розум не завжди криється в освіті чи книжках — іноді проста народна мудрість глибша й гостріша за панське вихваляння.
Основна думка: не кожен, хто вчиться, розумний. Розум виявляється в діях і життєвій иудрості, а не лише у книжках.
Настрій твору — жартівливий, іронічний, дотепний.
Головні герої
- Пан-дідич — пишається сином, що вчиться у школі. Символ пихатості та панської зверхності.
- Гуменний Іван — простий селянин, який дотепно й з іронією висловлює сумнів у «розумі» панича. Гуменний – це прикажчик, що організовував роботу на току поміщика.
Сюжет: Пан знайомить селянина зі своїм сином, вихваляючи його розум і успіхи в навчанні. На що селянин у відповідь дотепно зауважує: якби панич був розумним, то йому не довелося б у школі вчитися. —
Чого навчає твір “Розумний панич”? Ця співомовка вчить бути скромним і не хизуватися знаннями, не судити про людину лише за її освітою. А також цінувати народну мудрість і здоровий глузд.
У творі “Розумний панич” висміяно панську пиху і зверхність, самовдоволення тих, хто вважає себе кращим лише через освіту.
Співомовка «Розумний панич» читати
Привіз дідич раз на свята
І зі школи сина
І не може натішитись,
Що вчена дитина.
Раз здибає гуменного
І тому хвалиться:
“Ото,— каже,— мій синочок
Як у школі вчиться!..
Та і розум, що за розум!
Як тобі, Іване?”
“А мені, то щось не так-то
Здається, мій пане!
Бо якби наш панич мали
Розуму доволі,
То нічого їм би було
Вчитися у школі!”
1 березня 1859р.