“Шпага Славка Беркути” аналіз (паспорт) твору

шпага славка беркути аналіз твору Аналіз твору

“Шпага Славка Беркути” аналіз твору Ніни Бічуя – тема, ідея, жанр, проблематика, композиція, головні герої, сюжет допоможуть підготувати літературний паспорт повісті.

“Шпага Славка Беркути” аналіз твору (паспорт)

АвторНіна Бічуя

Рік написання – 1968

Літературний рід — епос.

Жанр: Психологічна повість.

Тема “Шпага Славка Беркути“: Розповідь про чотирьох розумних підлітків, зі своєю думкою, на чию долю вже випадали випробування. Всі вони особистості, розвинені, по-своєму талановиті, які шукають свій шлях у житті.

Ідея “Шпага Славка Беркути”: Пошук свого шляху у житті.

Головна думка повісті – життя складне і непередбачуване, але потрібно завжди чинити по совісті.

Головні герої

  • Ярослав Беркута,
  • Юлько Ващук,
  • Лілі Теслюк,
  • Стефко Вус та його сестра Настка,
  • тренер Андрій Степанович,
  • учителі: Антон Дмитрович, Надія Григорівна, Варвара Трохимівна, батьки Беркути, Ващука, батько Вуса.

“Шпага Славка Беркути” композиція твору

  • Експозиція: Знайомство з учнями 7-Б. Розповідь про Славко Беркута, Юлько Ващук, Стефко Вус та Лілі Теслюк. Пізнання ціни дружби.
  • Зав’язка: Конфлікт між Славком та Юльком.
  • Розвиток дії: Навчання та захоплення Славка, Юлька, Стефка та Лілі. Підготовка Славка до змагань.  Театральна вистава
  • Кульмінація: шкільний суд над Славком Беркутою,  підтримка класу +байдужіть Юлька.
  • Розв’язка: Виправдання Славка Беркути, радість 7 – Б класу. Усе ніби так просто, так гарно. Як у казці. Судили — вибачили — помилилися…

Повість починається з епізоду, який спонукає до роздумів, непевності протягом усього читання. Потім дія повертає у часі назад, описується кожний з чотирьох героїв повісті окремо від інших – і у взаємодії.

Сюжет повісті “Шпага Славка Беркути” розгортається в такій послідовності: виступ Лілі – поєдинок Юлька і Славка – суд над Славком – зізнання Юлька

Сюжетні лінії “Шпага Славка Беркути”:

Життя кожного з чотирьох підлітків.

Дружба-протистояння Славка і Юлька.

Любовний трикутник Юлько – Лілі – Славко

Часопростір: Львів; зима

Події у творі “Шпага Славка Беркути” відбуваються в середині 60-х років XX століття.

Проблематика твору “Шпага Славка Беркути”

Проблеми, які порушує автор у творі “Шпага Славка Беркути”: особистість у сучасному світі; справжня дружба; самотність; чесність; взаємопідтримка; відповідальність; моральний вибір; батьки і діти; вплив оточення на виховання дитини.

Центральною проблемою твору “Шпага Славка Беркути” є становлення особистості в сучасному світі.

Крім того детально Ніна Бічуя у творі розкриває такі проблеми:

  • Формування характеру підлітка; вплив на його поведінку та світоглядні позиції сім’ї, школи, середовища тощо. Змужніння й дорослішання дитини як розширення її життєвого досвіду: поступової «належності до світу», де більша відповідальність, «де ніхто не має права легковажно, безвідповідально й нерозсудливо ставитися до життя», де суворіші закони та випробування.
  • Самореалізація дитини.
  • Стосунки ровесників (перше кохання й протистояння, суперництво друзів і самоствердження).
  • Діалог поколінь, батьків і дітей, їх стосунків. Морально-етичні проблеми (чесність, підлість, байдужість, безвідповідальність та ін.).

Як бачимо, це проблеми вічні, хоч вони і накладаються на реалії тієї чи іншої епохи. Ніна Бічуя в цьому тексті звела ці реалії до мінімуму. Тільки окремі деталі свідчать про те, що зображувані події розгортаються на тлі повоєнного життя радянської країни. Поза текстом залишаються диктовані режимом правління злободенні проблеми того часу, ідеологічна заангажованість. Винятком є хіба що сцена суду над дитиною, яка відбувається в умовах радянської школи. Авторка займає однозначну позицію в зображенні цього явища. Але хіба в наш час діти не стають свідками, а то й жертвами загального осуду, підступності ровесників, протистояння в шкільному колективі? На жаль, подібні явища мають місце в сучасному суспільному житті.

“Шпага Славка Беркути” аудіокнига (скорочено)

Доповнити літературний паспорт повісті Н.Бічуї “Шпага Славка Беркути” ви можете у формі коментарів.

Оцініть статтю
Додати коментар

  1. Starfire

    Знайомство з головними героями – це не зав’язка, а експозиція. Зав’язка – це вступ героя у конфлікт. А конфлікт – протистояння Юлька і Славка. Це – сюжетна лінія. Відносно цього конфлікту життя і навчання підлітків є розширеною експозицією. Не слід забувати, що маємо справу з ПСИХОЛОГІЧНОЮ повістю, де передумови, причини і внутрішнє обґрунтування вчинків герїв мають куди більше значення ніж сам опис конфлікту. Любовний трикутник – це зав’язка (герої вступають у приховане протистояння), двобій – це розвиток дії (протистояння посилюється, напруга росте), помста Юлька – розвиток дії (напруга зростає), підготовка до суду – розвиток дії (напруга ще більше зростає), суд – кульмінація (момент найвищої напруги, невідомість), виправдання Славка і байдужість Юлька – розв’язка (напруга падає, конфлікт частково вирішується), з’ясування вини Юлька і ставлення до цього Лілі – розв’язка (основний конфлікт вирішено).

    Відповіcти
    1. ХАГІ ВАГІ

      Як їх виховували батьки

      Відповіcти
      1. софія

        і це говорить хагі вагі

        Відповіcти
  2. Даша

    Вчинки Слава Беркута

    Відповіcти
  3. Диана

    Концовка шпага славки беркута

    Відповіcти
  4. Іра

    Поради славкові

    Відповіcти
  5. You tuber

    А де теза-висновок вы мне нужное покажите

    Відповіcти