Хід поршня між двома мертвими точками називається тактом , який дорівнює повороту колінчастого вала на 180 градусів. Відповідно, розрізняють двотактні мотори (робочий цикл відбувається за один такт ) і чотиритактні (цикл за два такти ) . Відмінності між двома типами моторів досить серйозні , і , як наслідок , це безпосередньо впливає на їх застосування в різних механізмах .
Відмінність (різниця) чотиритактного двигуна від двотактного полягає в наступному:
Двотактні двигуни важать менше.
Чотиритактні двигуни мають складнішу конструкцію і коштують дорожче.
Різна складність у перевезенні та експлуатації.
Різний витрата палива при однаковій кількості кінських сил.
Чотиритактні мотори видають менший шум при роботі.
Двотактні двигуни при роботі виділяють більше диму .
двотактні двигуни
У двотактному двигуні одного обороту колінчастого вала вистачає для завершення робочого циклу . Цей оборот у свою чергу здійснюється в два етапи ( такту ) – стиснення і розширення , звідси мотор і отримав свою назву. Двотактні двигуни відрізняє відсутність клапанів , роль яких виконує поршень. Взагалі значення поршня в таких моторах дуже велике: переміщаючись , він відкриває і закриває продувні вікна (як впускні , так і випускні ) . Якщо зовні порівнювати двотактний і чотиритактний двигун , то конструкція першого варіанту набагато простіше. У цьому можна переконатися , почитавши нижче визначення чотиритактного мотора.
чотиритактні двигуни
Робочий цикл чотиритактного мотора має чотири етапи ( такту ) . Крім стиснення і розширення (другий і третій етап відповідно) додаються впуск (перший такт ) і випуск (четвертий такт ) . На першому етапі поршень здійснює рух з однієї мертвої точки в іншу – з нижньої у верхню . Впускний клапан відкривається , і в циліндр двигуна потрапляє необхідну кількість свіжої паливно -повітряної суміші. На фінальному етапі (випуск) поршень досягає верхньої мертвої точки , і випускний клапан закривається. Після чого робочий цикл чотиритактного мотора починається заново.
Порівняння двотактних і чотиритактних моторів (двигунів)
Спробуємо зрозуміти , в чому різниця між двотактним і чотиритактним моторами.
Різниця в кількості тактів – дуже важливе , але далеко не єдина відмінність між двотактними і чотиритактними моторами. Існує ще цілий ряд відмінностей , які виходять з переваг і недоліків того чи іншого двигуна .
Ось основні ознаки відмінності :
Двотактні двигуни важать на порядок менше , навіть за умови , що кількість кінських сил однаково. Яскравий приклад: при п’ятнадцяти кінських силах двотактний двигун буде важити 36 кілограм , а чотиритактний – майже на десять кілограм більше .
Конструкція чотиритактних двигунів помітно складніше, і процес виробництва довше. Всі ці фактори роблять прямий вплив на ціну – чотиритактні мотори коштують дорожче.
Перевезення і експлуатація двотактного двигуна помітно простіше. Його можна перевозити практично в будь-якому положенні , а щоб використовувати , досить дістати , встановити і завести.
Витрата палива двотактного двигуна приблизно в півтора рази більше ( при однакових кінських силах) .
Чотиритактні мотори , якщо завести їх на повну потужність , працюють трохи тихіше , ніж двотактний варіант. Різниця в шумі незначна, однак вона існує , і тут перевага у чотиритактних двигунів.
Ще одна перевага четирехтактніков – менша вібрація і дим. Причому друга відмінність вкрай важливо саме для двигунів , тому більшість людей вибирає мотор , при роботі якого утворюється менше диму (не так шкідливо для здоров’я людини і менше забруднення для навколишнього середовища) .