Концепція Пекла в «Божественній комедії» дуже цікава. Аліг’єрі описує 9 кіл Пекла. Розберемо детально якою є схема пекла Данте нижче.
«Божественна комедія» кола Пекла
У творі «Божественна комедія» Данте будує сувору систему загробного світу з точки зору католицького християнства, представляючи його у вигляді 9 кіл, що оточують вмороженого в лід Люцифера.
Перед входом – жалюгідні душі, що не творили за життя ні добра, ні зла, в тому числі «ангелів погана зграя», що були і не з дияволом, і не з Богом.
У творі Данте “Божественна комедія” Пекло складається з 9 кіл:
1-е коло (Лімб). Нехрещені немовлята і доброчесні нехристияни.
2-е коло. розпусники і прелюбодії.
3-е коло. Ненажери .
4-е коло. Скупарі і марнотрати (любов до надмірних витрат).
5-е коло (Стігійське болото). Гнівні і ледачі.
6-е коло (місто Дит). Єретики і лжевчителі.
7-е коло.
1-й пояс. Ґвалтівники над ближнім і над його надбанням (тирани і розбійники).
2й- пояс. Ґвалтівники над собою (самогубці) і над своїм надбанням (гравці і марнотрати, тобто безглузді винищувачі свого майна).
3-й пояс. Ґвалтівники над божеством (богохульники), проти єства (содоміти) і мистецтва (здирство).
8-е коло. Які обманули недовірливих. Складається з десяти ровів (Злопазухи, або Злі Щілини), які відокремлені один від одного валами (перекатами). У напрямку до центру область Злих Щілин похила, так що кожен наступний рів і кожен наступний вал розташовані трохи нижче попередніх, і зовнішній, увігнутий відкіс кожного рову вище внутрішнього, вигнутого відкосу (Пекло, XXIV, 37-40). Перший за рахунком вал примикає до кругової стіни. У центрі зяє глибина широкого і темного колодязя, на дні якого лежить останнє, дев’яте, коло Ада. Від підніжжя кам’яних висот (ст. 16), тобто від кругової стіни, до цього колодязя йдуть радіусами, подібно до спиць колеса, кам’яні гребені, перетинаючи рови й вали, причому над ровами вони згинаються у вигляді мостів, або склепінь. У Злих щілинах караються обманщики, які обманювали людей, не пов’язаних з ними особливими узами довіри.
1-й рів. Звідники і спокусники.
2-й рів. Підлабузники.
3-й рів. Святокупци, високопоставлені духовні особи, які торгували церковними посадами.
4-й рів. Віщуни, ворожбити, звіздарі, чаклунки.
5-й рів. Хабарники.
6-й рів. Лицеміри.
7-й рів. Злодії.
8-й рів. Лукаві порадники.
9-й рів. Винуватці розбрату (Магомет, Алі, Дольчино та інші).
10-й рів. Алхіміки, лжесвідки, фальшивомонетники.
9-е коло. Дев’яте коло Пекла в “Божественній комедії” є величезним крижаним озером Коцит, в яке потрапляли зрадники та ті що ошукали довірливих.
Пояс Каїна. Зрадники рідних.
Пояс Антенора. Зрадники батьківщини і однодумців.
Пояс Толомео. Зрадники друзів і співтрапезників.
Пояс Джудекка. Зрадники благодійників, величності Божої і людської.
Посередині, в центрі всесвіту, вмерз в кригу (Сатана) і терзає в трьох своїх пащах зрадників величності земного і небесного (Іуду, Брута і Касія).
Вибудовуючи модель Пекла (Пекло, XI, 16-66), Данте слід за Аристотелем, який у своїй «Етиці» (кн. VII, гл. 1) відносить до 1-го розряду гріхи нестриманості (incontinenza), до 2-го – гріхи насильства («буйне скотство» або matta bestialitade), до 3-го – гріхи обману («злість» або malizia). У Данте 2-5-й кола для нездержливих, 7-й коло для ґвалтівників, 8-9-й – для ошуканців (8-й – просто для ошуканців, 9-й – для зрадників). Таким чином, чим гріх матеріальніший, тим він більш прощається.
Єретики – відступники від віри і заперечники Бога – виділені особливо із сонму грішників, що заповнюють верхні і нижні кола, в шосте коло. В прірви нижнього Пекла (П. VIII, 75), трьома уступами, як три щаблі, розташовані три кола – з сьомого по дев’ятий. У цих колах карається злоба, яка орудує або силою (насильством), або обманом.
Дякую дуже добре та стисло