“Березень” (Март) – це одна з найвідоміших картин художника Ісаака Левітана. Картина була написана в березні 1895 року, повністю з натури, без попередніх етюдів, за кілька сеансів.
Опис картини Левітана «Март»
На картині І. І. Левітана «Март» зображена рання весна, березень. Ми бачимо кут будинку, коня, запряженого в сани, дерева, замети і брудну, за’їжджена дорогу.
Ця картина ніби сповнена руху та звуків: конячка, схоже переминається з ноги на ногу, дерева трохи розгойдуються від легкого вітру. Капає підталий сніг з даху, а коли конячка злегка переминається, чується легке похрускування. Можна відчути запах лісу, а точніше хвої, запах села, конячки і свіже повітря.
У цій картині є мотив очікування. Конячка ніби чекає хазяїна. Шпаківня чекає своїх господарів, шпаків. Все очікує приходу весни і тепла. І здається, коли прийде весна, все прийде в рух.
У картині І.І.Левитана «Март» відчувається присутність людини. Об це говорять безтурботно розкриті двері, недбало зняті ставні першого поверху і залишений кінь, запряжений в сани. Про присутність людини також говорить і стежка, що веде до лісу, і потоптана, брудна дорога.
У картині багато білого кольору, який передає сніг, але в деяких місцях він трохи темніше, а десь зовсім сірий від того, що почав танути чи потоптаний.
На картині багато дерев. Видно, що на деревах бруньки тільки почали набухати. Гілки беріз схожі на павутину, бо вони майже прозорі. Прозорість гілок надає картині легкість, навіть безпечність. Зеленим кольором зображені дерева, а гілки беріз жовто-корічневі. Блакитне небо без єдиної хмаринки.
У цій картині, хоча вона не осіння, величезна кількість жовтих фарб. Так художник передає сонячне світло. Сонця не видно, але все пронизане його променями.
У правій частині картини зображена частина будинку. Вона має жовтуватий відтінок від сонця. На даху ганку лежить купка снігу, ніби обкусаного сонцем.
Дорога за’їжджена, з калюжами і талим снігом. Вона брудна і посипана піском або соломой.
Кінь стоїть біля самого входу в будинок. Це проста, сільська конячка, яка звикла до праці. Вона очікує господаря, який або распряже її, або поїде на ній кудись, так як вона запряжена в сани.
Цю прекрасну картину можна побачити в Москві в Державній Третьяковській галереї.