Багато з принципів афінської демократії лягли в основу пристрою сучасних демократичних держав. Класична афінська демократія, без сумніву, є одним з найбільших досягнень політичної практики античності. Крім того, риси і характеристики, властиві афінському державному устрою, були властиві всім античним демократіям.
Основні принципи Афінської демократії
Антична демократія передбачала реальну, безпосередню участь в управлінні державою всього колективу громадян. Це виражалося в суверенітет демосу, необмеженої влади народних зборів, яким були підзвітні всі інші державні структури. При цьому слід враховувати, що антична демократія, що виникла в умовах поліса (на відміну від сучасної, представницької демократії), була прямою. Вищу владу реально здійснював весь колектив громадян на народних зборах; будь-якого виборного органу (типу парламенту) античні держави не знали. По суті, антична демократія була не стільки формою державного устрою і організації державного апарату, скільки формою найбільш повного залучення громадян в систему влади і управління державою.
Давньогрецька демократія була обмеженою демократією тільки вільних громадян, залишаючи без політичних прав рабів і жінок, які становили абсолютну більшість населення. Раби, Метеки (іноземці та звільнені раби) і жінки не мали прав громадян і не могли брати участь в управлінні державою.
Одним з основних принципів античної демократії була ісономія – рівність всіх громадян перед законом, відсутність привілеїв у будь-якої групи цивільного населення за принципом знатності і багатства (не рахуючи майнового цензу для заняття деяких магістратур – наприклад, посади архонта або скарбника). Рівне право всіх громадян на активну участь в політичному житті забезпечувалося ефективними громадськими механізмами, такими, як колегіальність відправлення владних функцій, широке застосування жеребкування при виборах посадових осіб, постійна ротація кадрів в органах влади, що обумовлювалася коротким терміном (як правило, протягом одного року) перебування на державній посаді, вільне обговорення всіх питань полісного життя в народних зборах, де кожен громадянин користувався повною свободою слова в дискусії.
Антична демократія забезпечувала також свободу приватного життя громадян в рамках закону. Однак слід зазначити, що в цілому демократія в грецьких полісах була колективістською і в першу чергу бралися до уваги інтереси держави, всього колективу громадян. Окремі ж особи повинні були підпорядковувати свої інтереси колективу, бути готовими на жертви в ім’я суспільних інтересів.
У багатьох полісах, і особливо в Афінах, демократія виявилася надзвичайно ефективною формою державного устрою, що найбільш адекватно відповідала структурі громадянської громади класичної епохи і тому що дозволяла в повній мірі враховувати інтереси різних верств громадян, швидко реагувати на різні зміни як зовнішнього, так і внутрішнього характеру.