«Пампушка» стала однією з найбільш відомих новел Гі де Мопассана. У ній автор з неповторним майстерністю передав реальну картину подій франко-прусської війни, людей, зайнятих в ній з обох сторін, їхні почуття, думки і вчинки.
«Пампушка» Гі де Мопассан аналіз твору
Головні герої «Пампушка» – руанці, чиє місто було здано французькою армією на милість прусських переможців. Патріотично налаштовані і, одночасно, перелякані громадяни не змогли винести побутового співіснування поруч з ворогами і вирішили покинути місто, маючи намір осісти там, де немає німців – в дальніх французьких чи англійських краях. У число втікачів потрапили люди, що належать до різних соціальних верств: графи, фабриканти, виноторговці, черниці, один демократ і одна особа «легкої поведінки» на прізвисько Пампушка. Навколо останньої і формується основне сюжетне ядро новели. Саме Пампушка (справжнє ім’я дівчини Елізабет Руссе) стає тим «лакмусовим папірцем», за допомогою якої розкриваються справжні характери всіх інших героїв твору.
Композиція «Пампушки» – класична для жанру новели.
В якості експозиції в ній застосовується сцена відступу французької армії і заняття Руана пруськими солдатами.
Зав’язка сюжету відбувається в той момент, коли головні герої «Пампушки» сідають в карету і виявляють серед себе руанского повію. Негативне сприйняття дівчини поступово витісняється у них тваринам почуттям голоду і вдячністю до нагодувавшої їх людини. Загальна біда зближує пасажирів, а щирий патріотизм Елізабет Руссе примиряє їх з її видом діяльності.
Кульмінація новели припадає на Тот, де руанців затримує прусський офіцер, день у день вимагає від Пампушки інтимних послуг. Перелякані затримкою, досі мирні попутники дівчини починають виявляти своє роздратування. Добропорядні, на перший погляд, люди відмовляються розуміти, чому повія не може виконати свої професійні обов’язки і виручити всіх з неприємного становища, в яке вони потрапили по її ж вині. Піддавшись на улесливі вмовляння Пампушка піддається загальному висміюванню в момент її близькості з прусським офіцером. Як тільки дівчина виконує своє завдання, критика суспільством її роду занять досягає піку, і люди відвертаються від неї, як від прокаженої.
Сумна розв’язка сюжету супроводжується гіркими сльозами дівчини, що ллються під патріотичні звуки «Марсельєзи».
Художній образ Елізабет Руссе – один з найколоритніших в новелі. Незважаючи на свою «професію», дівчина показує себе людиною доброю (вона щедро ділиться їжею з усіма пасажирами карети, йде дивитися на хрестини незнайомої їй дитини), патріотично налаштованою (Пампушка біжить з Руана після того, як мало не задушила німецького солдата, і відмовляється займатися любов’ю з Корнюде, перебуваючи в одному будинку з ворогом), самовідданою (заради порятунку всього суспільства вона погоджується пожертвувати не тільки своїм тілом, а й моральними принципами, і проводить ніч з прусським офіцером).
Виноторговець Луазо зображується в новелі хватким діловаром (він примудряється домовитися про постачання свого вина з господарем заїжджого двору в Тоті в той час, як всі переживають через тривалу затримку і можливі неприємності) і пройдисвітом, люблячим пхати носа у все і вся (Луазо підглядає , як Пампушка відмовляє Корнюде в любові) і він керує своїми життєвими принципами на догоду гаманцю і тілу (він підлизується до Пампушки, щоб отримати жадану їжу).
Демократ Корнюде – патріот тільки на словах. Вся його боротьба з ворогом полягає в ритті окопів, причому до того моменту, як той ворог з’явиться на горизонті. Корнюде – людина вільна від соціальних забобонів, декілька розпущена, але в той же час порядна. Тільки йому вистачає сміливості назвати своїх попутників негідниками за той тиск, який приводить Пампушку в ліжко до прусського офіцера.
Добропорядні жінки – графиня Юбер де Бревіль, фабрикантка Карре-Ламадон та дружина виноторговця Луазо – тільки зовні дотримуються правила пристойності. Як тільки Пампушка відправляється наверх, в спальню до чоловіка, вони з радістю включаються в обговорення інтимного процесу, відпускаючи з приводу того, що відбувається не менше сальні жарти, ніж їхні чоловіки. Дві черниці в новелі також не блищать особливими духовними достоїнствами – вони разом з усіма вмовляють Пампушку на один з найбільш непорядних, з точки зору віри, вчинок.
Важливою художньою особливістю новели є реалістичні описи людей, характерів, пейзажів, предметів, подій. Всі вони рясніють взятими з життя подробицями і малюються дуже живою і образною мовою.