Повідомлення про Стародавній Рим на українській мові може бути використане учнями при підготовці до уроку. Інформація про Стародавній Рим може бути доповнена цікавими фактами.
Розповідь про Стародавній Рим
Стародавній Рим – могутня стародавня цивілізація, яка отримала свою назву від столиці – Риму. Його володіння простягалися від Англії на півночі і до Ефіопії на півдні, від Ірану на сході і до Португалії на заході. Заснування міста Риму легенда приписує братам Ромулу і Рему.
Історія Стародавнього Риму веде своє літочислення від 753 р. до н. е. і завершується в 476 р. н. е.
У розвитку культури Стародавнього Риму можна виділити такі основні періоди:
1. етруський VІІІ-ІІ в до н. е.
2. “царський” VІІІ-VІ в до н. е.
3. Римської республіки 510-31 рр. до н. е.
4. Римської імперії 31 рр. до н. е. – 476 р. н. е.
Чим займалися стародавні римляни?
Спочатку Рим був невеликим містом-державою. Його населення складалося з трьох станів:
- патриціїв – корінних жителів, які займали привілейоване становище в суспільстві;
- плебеїв – більш пізніх поселенців;
- чужоземних рабів – вони потрапляли в полон в ході воєн, які вела римське держава, а також власних громадян, які стали рабами за порушення закону.
Раби виконали роботу по дому, важкі роботи в сільському господарстві, працювали в каменоломнях.
Патриції брали слуг, спілкувалися з друзями, вивчали право, військове мистецтво, відвідували бібліотеки і розважальні заклади. Тільки вони могли займати урядові посади і бути воєначальниками.
Плебеї у всіх сферах життя були залежні від патриціїв. Вони не могли управляти державою і командувати військами. У їх розпорядженні були лише невеликі ділянки землі. Плебеї займалися торгівлею, різними ремеслами – обробкою каменю, шкіри, металу і т. д.
Всі роботи робили в ранкові години. Після обіду жителі відпочивали і відвідували лазні з термальними водами. Знатні римляни могли ходити в бібліотеки, в театр.
Політичний устрій древнього Риму
Весь 12-віковий шлях Римської держави складався з декількох періодів. Спочатку, це була виборна монархія на чолі з царем. Цар керував державою, як в мирний, так і воєнний час, виконував обов’язки верховного жерця. Також існував сенат, в який входили 300 сенаторів, які обиралися патриціями з числа своїх старійшин. У народних зборах спочатку брали участь тільки патриції, але в більш пізній період, цих прав добилися і плебеї.
Після вигнання останнього царя в кінці VI ст. до нашої ери в Римі встановився республіканський лад. Замість єдиного монарха щорічно обиралися 2 консула, що управляли країною разом з сенатом. Якщо Риму загрожувала серйозна небезпека – призначався диктатор, який володів необмеженою владою.
Створивши міцну, добре організовану армію Рим підкорює весь Апеннінський півострів, перемагає свого основного суперника – Каргафен, завойовує Грецію та інші середземноморські держави. Рим до I століття до нашої ери, перетворюється в світову державу, кордони якої проходили за трьома континентами – Європі, Азії та Африці.
Республіканський лад не міг підтримувати порядок в величезній державі. У сенаті стали панувати кілька десятків найбагатших сімей. Вони призначали намісників, що правили на завойованих територіях. Намісники безсоромно грабували як простих людей, так і багатих провінціалів. У відповідь на це, почалися повстання і громадянські війни, що тривали майже сторіччя. Зрештою, переможець став імператором, а підвладна йому держава стала називатися імперією.
Освіта в стародавньому Римі
Основною метою римлян було виховання сильного, здорового, впевненого у своїх силах покоління.
Хлопчиків з малозабезпечених сімей батьки вчили орати і сіяти, долучали до різних ремесел.
Дівчаток готували до ролі дружини, матері і господині дому – навчалиготувати, шити і іншим жіночим заняттям.
У Римі існували школи трьох рівнів:
- Елементарні школи, давали учням початкові навички в читанні, письмі та математиці.
Граматичні школи навчали хлопчиків від 12 до 16 років. Вчителі таких шкіл більш освічені та займали досить високе становище в суспільстві. Для цих шкіл створювалися спеціальні підручники і хрестоматії. - Аристократи прагнули дати дітям класичну освіту в риторских школах. Хлопчиків навчали не лише граматиці і літературі, а й музиці, астрономії, історії та філософії, навчали медицині, ораторському мистецтву і фехтуванню.
Всі школи були приватними. Плата за навчання в риторских школах була великою, тому там навчалися діти багатих і знатних римлян.
Культурный спадок римлян
Древній Рим залишив людству цінну культурно-мистецьку спадщину: поетичні твори, ораторські твори, філософські праці Лукреція Кара. Римське право, латинська мова – це також спадщина древніх римлян.
Римляни створили вікову архітектуру. Одна з грандіозних споруд – Колізей. Важкі роботи з будівництва виконували 12 тисяч рабів з Юдеї. Вони використовували, створений ними новий будівельний матеріал, – бетон, нові архітектурні форми – купол і арку. Колізей вміщав понад 50 000 глядачів.
Ще один архітектурний шедевр – це Пантеон, тобто храмовий комплекс римських богів. Ця споруда у формі купола висотою близько 43 м. На вершині купола був отвір діаметром 9 м. Через нього в зал проникало сонячне світло.
Римляни пишалися своїми акведуками – водопроводами, по яким в місто надходила вода. Загальна довжина акведуків в Римі становила 350 км! Частина з них прямувала до громадських лазень.
Для зміцнення своєї влади римські імператори часто влаштовували різноманітні масові видовища. Цезар в 46 році наказав викопати на Марсовому полі озеро, на якому було організовано бій між сирійським і єгипетським флотами. У ньому брало участь 2000 гребців і 1000 матросів. А імператор Клавдій влаштував на Фуцинському озері битву Сицилійського і Родоського флотів за участю 19000 чоловік. Ці видовища вражали своїми масштабами і пишністю, переконуючи глядачів в могутності правителів Риму.
Сподіваємося, викладена інформація про Стародавній Рим допомогла Вам. А власну розповідь про Стародавній Рим Ви можете залишати через форму коментарів.
© dovidka.biz.ua 2017