Основна тема вірша «Роздуми біля парадного під’їзду» – тема народної долі.
У вірші «Роздуми біля парадного під’їзду» Н.А. Некрасов пише про соціальне розшарування суспільства. «Парадний під’їзд» у ньому виступає як символ держави.
До під’їзду весь час приходять прохачі, лише по урочистих днях приїжджають самовдоволені люди, які мають звання. До начальства допускають не всіх прохачів. У дверях стоїть швейцар, який відганяє обірвану чернь. Н.А. Некрасов не випадково поміщає в вірш розгорнутий портрет пілігримів: «загорелые лица и руки, Армячишка худой на плечах, По котомке на спинах согнутых, Крест на шее и кровь на ногах, В самодельные лапти обутых». Портрет наочно показує ті умови, в яких живуть прохачі: злидні й непосильна праця. На обличчях мужиків застигло «вираз надії і муки». Вони богобоязливі (носять хрести, хрестяться на церкву). Швейцара, котрий не пустив їх на поріг, вони з їх насущними проблемами не засуджують, кажучи «суди його бог!», А самі лише безнадійно розводять руками і йдуть.
Опису нещасних мандрівників Н.А. Некрасов протиставляє за принципом контрасту портрет «власника розкішних палат». У той час як убогі прохачі стоять біля дверей, збивши в кров ноги від довгого шляху до «парадного під’їзду», той, на кого вони сподіваються », ще спить. І взагалі він веде дозвільний спосіб життя, впиваючись лестощами, залицянням, обжерливістю і грою. Н.А. Некрасов гнівно вигукує: «Ворота їх, в тебе їх порятунок! Але щасливі глухі до добра … ». Чиновнику життя здається вічним святом. В похилі роки він буде насолоджуватися небом Сицилії і показною офіційної славою, яка на ділі обернеться прокляттям вітчизни.
У фінальній частині твору художній простір помітно розширюється. Окремий випадок чиновницького свавілля переростає в масштабну картину народних страждань: «Назови мне такую обитель, Я такого угла не видал, Где бы сеятель твой и хранитель, Где бы русский мужик не стонал?» – З такими словами звертається поет до рідної землі. Цей загальний народний стогін переростає в протяжну пісню бурлак на Волзі. Волга в даному випадку виступає як символ усієї Росії. Образ народної скорботи гіперболізується, розростаючись до масштабів вселенської трагедії. Для цього Н.А. Некрасов порівнює його з повінню.
У вірші зустрічається вираз «аркадського ідилія». Аркадія – це область у Стародавній Греції. За переказами вона була населена безтурботними пастухами й пастушками. Н.А. Некрасову цей образ був потрібен для того, щоб підкреслити контраст між цією ідилією й важким становищем народу в Росії.
У творі багато вигуків й риторичних питань, які підсилюють експресивне початок фіналу. Н.А. Некрасов бачить, як загальна скорбота пригнічує духовність російського народу, і щиро турбується про його подальшу долю: «Что же значит твой стон бесконечный? Ты проснешься ль, исполненный сил, Иль судеб повинуясь закону, Все, что мог, ты уже совершил — Создал песню, подобную стону, И духовно навеки почил?.. ».
Прототипами образу «власника розкішних палат» стали міністр державного майна М.Н. Муравйов, якого згодом за звірства при придушенні повстання в Польщі в 1863 році прозвали (Муравйов-Вішатель), і князь А.І. Чернишов, що насаджував при Миколі I паличну дисципліну в армії.
Саме А.І. Чернишов доживав свою старість в Італії. Вірш, написаний в 1850 році, відразу ж піддався цензурній забороні. Вперше він був опублікований в 1860 році в газеті «Колокол» у Лондоні. На батьківщині поета ж воно до того часу було широко відомо в рукописних списках.