Аналіз твору Є. Гуцала «Сім’я дикої качки» допоможе підготувати літературний паспорт та визначити, яка тема, ідея, головна думка, композиція, сюжет, жанр.
«Сім’я дикої качки» аналіз твору
Автор – Євген Гуцало
Жанр «Сім’я дикої качки»: оповідання.
Тема твору – відтворення взаємостосунків дітей зі світом природи (качиною сім’єю).
Ідея «Сім’я дикої качки»: засудження жорстокості, байдужості, прагнення піднестися за рахунок хвалькуватості, брехні (Юрко); возвеличення доброти, чуйності, милосердя (Тося).
Основна думка оповідання «Сім’я дикої качки»: а) дитина — майбутня доросла людина, яка повинна осмислено ставитися до своїх вчинків, нести відповідальність за них; б) не завдавай шкоди природі, вона варта поваги, любові; має право на життя.
Головні герої
- Юрко – хлопчик із міста, який приїхав в гості до бабусі. Риси характеру: брехливість, жорстокість, хвалькуватість та підступність. Герой грубий у ставленні до Тосі та байдужий до страждань качки-матері та її дітей.
- Тося – дівчина, яка мешкала в селі, хотіла товаришувати з Юрком, щоб пізнати міське життя. Головні риси характеру двчинки – милосердя та співчутливість, чемність, порядність, доброта. Дівчинка пробачає образи Юрка, його зневажливе ставлення до неї. Вона любить природу та турбується про неї.
Проблематика твору:
• охорона й збереження дикої природи;
• дружба;
• активний захист добра;
• совість і сором та інші.
Композиція «Сім’я дикої качки»
- Експозиція: ранішня подорож Юрка до річки на рибалку, зневажливе ставлення хлопця до Тосі.
- Зав’язка: побачивши сім’ю дикої качки, Юрко назбирав малих каченят собі за пазуху, не звертаючи уваги на крики матері-качки.
- Розвиток дії: хлопець приніс каченят додому, намагаючись їх приручити; Тося вирішує повернути диких каченят їх матері.
- Кульмінація: Тося за допомогою хлопців прагне навчити плавати каченят, не дати їм згинути.
- Розв’язка: від’їзд Юрка до міста, його небажання прощатися з Тосею. Йому дуже соромно.
Сюжет «Сім’я дикої качки»
Юрко (який приїхав з міста в гості до бабусі) був задоволений, бо вранці без батьків вирушив на рибалку. Риба не ловилася, а тут ще до нього прийшла Тося, з якою він то мирився, то сварився.
Незабаром діти побачили дику качку з каченятами. Юрко кинувся збирати малих, незважаючи на крики качки. Хлопець приніс каченят додому, намагаючись їх приручити. Малі нічого не їли, ось-ось вони і загинуть. Поки Юрка не було вдома, Тося швиденько зібрала каченят і понесла до води, сподіваючись на те, що вона їм допоможе, віддасть качці-матері.
Дівчина влізла у річку. Вона намагалася привчити плавати каченят. Сільські хлопці, які прибігли до річки, допомагали їй.
Юрко, від’їжджаючи до міста, навіть не хотів проститися з Тосею. Хлопець не був і впевнений, що вона до нього підійде.
Сюжетний ланцюжок твору «Сім’я дикої качки»
- Подорож Юрка через ранковий ліс до річки.
- Юрко на рибалці.
- Прихід Тосі до Юрка.
- Небажання Юрка товаришувати з Тосею.
- Невдала рибалка хлопця.
- Побрехеньки Юрка про вдалі лови.
- Юрко спіймав усіх каченят. Крик качки.
- Юрко намагається приручити каченят.
- Тося вирішує випустити маленьких каченят.
- Незадоволення Юрка вчинком Тосі.
- Від’їзд Юрка до міста
Запитання до твору “Сім’я дикої качки”
– Чому у Юрка зіпсувався настрій? (Бо прийшла Тося)
– Чим Юрка дратувала Тося? (Своєю увагою. Вона «…весь час намагалася бути в його товаристві, не спускала з нього очей. Спочатку Юркові подобалась її увага, але скоро та увага стала йому надокучати й заважати»).
– Про що говорили діти, коли поверталися з річки? (Юрко звинувачував Тосю у невдалій риболовлі та вихвалявся, щоб поглузувати з дівчини. «Колись ми з батьком піймали були сома… Півтора пуда заважив… А як тельбушили його, то всередині знайшли краснопірку на кілограм. І вона ще була жива!»).
– Як поводила себе качка-мати, коли хлопець збирав її малят? («…вона кидалася то туди, то сюди, захищаючи їх… качка злетіла вгору. …Од річки долетів розпачливий материн крик… »).
– Якою була реакція Тосі на вчинок Юрка? («А Тосі було сумно… Може, й справді, вона даремно побоюється, а Юркові удасться їх доглянути й приручити? У її вухах стояв отой качиний крик, довго ще стояв…»).
– Для чого Юркові потрібні були дикі каченята? («Я їх доглядатиму й приручу… Він уявляв, як повезе каченят у місто, як показуватиме своїм товаришам, як вони заздритимуть»).
– Що робив Юрко з каченятами, принісши додому? (Посадив у ящик, поїв їх водою, приніс їм вареної картоплі, але каченята не доторкнулись ні до чого).
– Чому вони так швидко стали хлопчикові нецікаві? (Йому набридло бачити, що вони нічого не їдять).
– Що спонукало Тосю віднести каченят до води? (їй стало гірко)
– Чому сільські хлопці вирішили допомогти Тосі врятувати каченят? (Вони також добре ставилися до природи, до живих істот).