Характеристика та аналіз «Давидових псалмів» Тараса Шевченка – тема, ідея, історія написання. Також Ви дізнаєтеся чому Шевченко переспівав “Давидові псалми”.
- “Давидові псалми” Шевченко аналіз
- Псалом № 1 аналіз
- Псалом № 12 аналіз
- Псалом № 43 аналіз
- Псалом № 52 аналіз
- Псалом № 53 аналіз
- Псалом № 81 аналіз
- Псалом № 93 аналіз
- Псалом № 132 аналіз
- Псалом № 136 аналіз
- Псалом № 149 аналіз
- Художня інтерпретація Шевченком псалмів Давидових
- “Давидові псалми” Шевченко історія написання
- Хто такий Давид?
“Давидові псалми” Шевченко аналіз
Рік написання – 19 грудня 1845
Псалом № 1 аналіз
Тема: розповідь поета про необхідність праведного життя для людини.
Ідея: висловлення впевненості у тому, що «не встануть з праведними злії з домовини».
Основна думка: «Діла добрих обновляться / Діла злих загинуть»
Псалом № 12 аналіз
Тема: відтворення страждань ліричного героя через неувагу до Господа і звернення ним по допомогу до Всевишнього.
Ідея: віра у всесильність і могутність Бога, який може спасти людину від мук і страждань.
Основна думка:
а) звертайся до Бога — і він тобі допоможе своєю ласкою;
б) «Спаси мене, помолюся / І воспою знову / Твої блага чистим серцем, / Псалмом тихим, новим».
Псалом № 43 аналіз
Тема: звернення людей до ласки Божої захистити їх від ворога, поневірянь, страждань, приниження.
Ідея: віра народних мас у всесильність і справедливість Господа, який може надати їм допомогу, позбавити лиха.
Основна думка: «Встань же, боже, поможи нам Встань на ката знову».
Псалом № 52 аналіз
Тема: розмірковування героя над реальністю існування Бога.
Ідея: «Хто ж пошле нам спасеніє, верне добру долю» як не Господь?
Основна думка: у душі кожної порядної людини є Всевишній, який всіляко їй допомагає, застерігає від негативних вчинків.
Псалом № 53 аналіз
Тема: звернення віруючої людини по допомогу до Бога аби віднайти сили не чинити зло тому, хто тебе образив.
Ідея: возвеличення Божої мудрості, ласки, які застерігають людину від того, аби вона не завдавала шкоди ближньому.
Основна думка: на зло необхідно відповідати добром, а не навпаки.
Псалом № 81 аналіз
Тема: розповідь про суд небесного владики над земними.
Ідея: засудження самодержавства, яке пригноблювало і поневолювало простий люд.
Основна думка: «Встань же, боже, суди землю / І судей лукавих. / На всім світі твоя правда, / І воля, і слава».
Псалом № 93 аналіз
Тема: звернення до Бога, щоб він покарав тих, хто зневажає його заповіді, виявляє надмірну гордість.
Ідея: уславлення Всевишнього за його прихильність, доброту, яку він надає тим, хто її потребує.
Основна думка: «І воздасть їм за діла їх / Кроваві, лукаві, / Погубить їх, і їх слава / Стане їм в неславу»
Псалом № 132 аналіз
Тема: роздуми поета над сутністю добра, взаєморозуміння, єдності.
Ідея: возвеличення братства, взаємопідтримки, щирої доброти.
Основна думка: «Отак братів благих своїх / Господь не забуде, / І пошле їм добру долю / Од віка до віка».
Псалом № 136 аналіз
Тема: спогади поета про невільницьке життя.
Ідея: засудження тих, хто зневажає історичне минуле, його славу.
Основна думка: «І язик мій оніміє, / Висохне лукавий, / Як забуде пом’янути / Тебе, наша славо».
Псалом № 149 аналіз
Тема: оспівування благих намірів Господа, які спрямовані на встановлення справедливості у суспільстві.
Ідея: уславлення дій і прагнень Бога щодо покарання неправих і допомоги потребуючим.
Основна думка: «І осудять губителей / Судом своїм правим, / І вовіки стане слава, / Преподобних слава».
Художня інтерпретація Шевченком псалмів Давидових
Із 150 псалмів Давидових Тарас Григорович взяв десять — ті, в яких деякі мотиви, образи, твердження були співзвучні з його суспільними переконаннями. При цьому поет з текстами оригіналу поводився досить вільно, що є основною особливістю переспіву як літературного жанру. Беручи з псалмів окремі деталі й вислови, додав свої, необхідні для повного вираження власних думок і настроїв. Шевченкові переспіви мають віршову форму, а псалми Давида писані ритмічною прозою. Переспіви Давидових псалмів Т. Шевченко включив до «Кобзаря» 1860 року; надруковані вони були із значними скороченнями: чиновники духовної цензури викреслили всі рядки, в яких вбачали «неблагонадійний зміст»
“Давидові псалми” Шевченко історія написання
«Давидові псалми» створені р. у В’юнищах — селі Переяславського повіту Полтавської губернії, де письменник жив у Степана Никифоровича Самойлова. Цей цикл є першим з біблійних переспівів Шевченка.
Поет вписав у рукописну книгу «Три літа» «Давидові псалми» — 1, 12, 43, 52, 53, 81, 93, 132, 136, 149 — згідно з Псалтирем. Десять псалмів у переспіві Шевченка — це ніби невеличкий Псалтир, що обіймає все багатство й розмаїття Книги псалмів».
До переспівів біблійних псалмів Т. Шевченко звернувся в кульмінаційний момент своєї творчості. Ці обрані письменником десять псалмів, дали йому змогу висловити особисті думки, показуючи у реаліях біблійні історії Ізраїля, суспільні негаразди України.
Ці десять поезій є не лише високохудожніми переспівами давніх релігійних гімнів та молитв, а й Шевченковими заповідями рідному народові. («Давидові псалми» Тараса Григоровича — передусім гімн Богові (Псалм 149). Поет утверджує рівність перед Богом кожної людини, незалежно від соціального становища, і справедливість Божого суду. (Псалом 81) Письменника вражають зло, лицемірство, сваволя, що панують у світі. Він то докоряє земним владникам — «Доколи будете стяжати і кров невинну розливать людей убогих, а багатим судом лукавим помагать? (Псалом 81),— то гірко допитується в Бога: «Доки, господи, лукаві хваляться, доколи — неправдою? (Псалом 93).
У «Давидових псалмах» Т. Шевченко висловив немало прохань до Бога про заступництво й особисте спасіння. Але ще палкіше молить він й благає Господа захистити уярмлений, знедолений народ (псалми 43, 136).
Із 150 псалмів поет відібрав десять, які дали йому змогу виповісти особисті почуття і думи, а в реаліях біблійної історії Ізраїлю побачити виразні паралелі до суспільних негараздів України.
Отже, поет склав для своїх сучасників молитви, з якими вони могли звертатися до Бога, благаючи прощення собистих гріхів та порятунку України і всіх людей)
Хто такий Давид?
Давид — другий цар Ізраїлю, який очолив державу близько 1000 років до Різдва Христового і правив приблизно 40 років. Він створив могутню імперію, заклав столицю Єрусалим. Давид був марнославним і мстивим. Але й духовно багатим, талановитим, мудрим. За переказами, він зібрав обдарованих людей, що володіли мистецтвом музики і слова, й доручив їм виконувати релігійні пісні-гімни під час Богослужіння