Образи – символи у поезії “Фуга смерті” Пауль Целан створив виразними та самобутніми, вони відображають події описані автором.
“Фуга смерті” образи-символи
У поезії “Фуга смерті” Пауля Целана використовуються різноманітні художні засоби та образи-символи, що розкривають глибокий сенс та трагічну тему Голокосту:
Молоко світання – це образ початку дня – тихого ранку, за яким постає новий день, сповнений надій.
Символом Голокосту в поезії є “чорне молоко світання”. Автор описує світ «почорнілий» від диму крематоріїв, що в’ ївся у кожну його клітинку, світ в’язниці, куди ніколи не проникає проміння життєдайного сонця, світ пекла, в якому стерті межі між днем і ніччю, світлом і пітьмою, в якому навіть молоко запорошилося попелом і забарвилося зловісною чорнотою. Чорне молоко в поезії Целана “Фуга смерті” стає символом Голокосту, символом страждань, трагічної реальності та втрат, які відчували люди в період Голокосту. Образ молока у вірші “Фуга смерті” уособлює в собі безперервність жаху та страждань.
У вірші “Фуга смерті” вираз “могила в повітрі” є символом крематорію. Автор розповідає про крематорії, як про: могили, в яких гинули мільйони безневинних люде.
Блакитні очі коменданта – це загадковий володар табірного світу. Він зображується відчужено – «як проста людина», без реалій й уніформи, без імені й зовнішності». Єдина деталь його портрета — блакитні очі – свідчить про приналежність героя до «вищої арійської раси», обстоюючи панування котрої, гітлерівська влада обрала курс на знищення «неповноцінних рас», серед яких була і єврейська.
Маргарита – улюблений жіночий образ німецької літератури, символ краси, жіночності, кохання. Образ Маргарити у вірші “Фуга смерті” є ремінісценцією (відсиланням) до “Фауста” Гете.
Суламіф – символ єврейської жінки, краси, культури. Із Біблії – кохана Соломона. образ закоханої Суламіф оспівується у біблійній “Пісні над піснями”.
Проблема рівноцінності двох великих культур окреслюється у вірші місткою паралеллю, в якій водночас порівнюються й протиставляються образи Маргарити й Суламіфі – двох уособлень жіночого кохання, двох натхненних поетичних створінь німецького та єврейського духу, отже, – двох символів відповідних національних культур.
Образи цих жінок стають символами невинності та жертовності. Вони є ремінісценцією до біблійних та літературних образів, які стали жертвами своєї відданості або віри. Образи Маргарито та Суламіф натякають на беззахисність та вразливість перед силою смерті. У вірші Маргарита та Суламіф стають символами не лише окремих осіб, а й колективної сили віри та жертовності, яка здатна протистояти злу та темряві.
Змії – символізують зло, відчуженість та підступність, змії в поезії можуть відображати нацизм та фашизм, які призвели до Голокосту.
Майстер смерті з Німеччини – узагальнений образ ката, “майстра справи”, бо німці – справжні майстри у всьому. Слово “майстер” тут виникає не випадково, повторюючись 4 рази. Воно утворює навколо себе багате асоціативне коло, у центрі якого – середньовічна Німеччина з її мануфактурами, цехами, ремісництвом, шанобливим ставленням до добротної і точної роботи, коли визначення “майстер” було найкращою похвалою знаком німецької якості. Поняття “смерть” Целан накладає на майстер: «Смерть це з Німеччини майстер очі в нього блакитні він влучить у тебе свинцевою кулею він влучить точно». Образ майстра є символом нацистського режиму, що вбивав невинних людей у період Голокосту.
Чоловік, який пише в хаті, грає зі зміями і згадує Німеччину – цей опис допомагає зрозуміти розкол особистості коменданта на нелюда-садиста, що з насолодою «організовує» смертників на самознищення, і ніжного закоханого, який пише сентиментальні листи до коханої у Німеччину. Змії можуть символізувати зло або підступність.
Золотиста коса Маргарити і попеляста коса Суламіф – ця антитеза кольору жіночого волосся вияскравлює аномальну ситуацію, коли ствердження цінності однієї нації та її культури має обов’язковою своєю умовою знецінення іншої – при чому таке знецінення, яке на практиці обертається на знищення народу.
Золотокоса Маргарита з листів начальника табору осяяна ореолом очевидних асоціацій із Ґретхен – героїнею ґетевського “Фауста”. Завдяки цьому ореолу її образ виростає у символ німецької жінки, німецької культури, Німеччини. Золотаве волосся – це усталений у німецькій фольклорній та літературній традиції елемент жіночої краси; воно, характеризує її “майже шаблонно як німецьку ознаку”.
Попелясте ж волосся Суламіфі сприймається читачем і як метафора сивини, котрою залакувалося волосся єврейських дівчат і матерів за часів панування Третього Рейху, і у буквальному своєму значенні – тобто як попіл, на який воно перетворилося у печах нацистської “фабрики смерті”. Із сукупності буквального й переносного значень цього образу постає трагедія єврейського народу за часів гітлерівських репресій.
Пси – символічний образ сил, що викликають страх і тиск на людей. Зазначені дії “грайте до танцю”, “гукає глибше рийте землю” підсилюють образ псів як інструменту підтримки та виконання владних наказів, навіть якщо ці накази протирічать моралі або гідності.
“Фуга смерті” художні засоби
Епітети:
- золотиста коса
- попеляста коса
- очі в нього блакитні
- свинцевою кулею
Метафори:
- Чорне молоко світання”
- Гукає солодше грайте смерті
- могила у хмарах
- копаємо могилу в повітрі
Повтори:
- “твоя золотиста коса Маргарито”
- “твоя попеляста коса Суламіф”
- “ми п’ємо і п’ємо” підсилює враження монотонності та безкінечності трагічного процесу.
Алегорія:
- смерть виступає як майстер,
- чорне молоко світання є символом жахливих наслідків тоталітаризму.
Ознаками модернізму в поезії Фуга смерті” є:
- Вірш без рими, тобто написаний верлібром;
- відсутні розділові знаки;
- велика кількість метафор, образів, протиставлень.
- несхожість з класичною формою будови;
- без чіткого поділу на строфи, впорядкованого розміру;
Автор твору – KRASOL8
Матеріал надано лише для публікації на сайті dovidka.biz.ua. Копіювання заборонено!