Модернізм в музиці
Модернізм в музиці – мистецтвознавче поняття, яке вказує на різні інноваційні тенденції в музиці, а також на активне прагнення музикантів займатися подальшою модернізацією її естетичного вигляду.
Представники модернізму в музиці: Ерік Саті, Поль Дюка, Карл Орф, Курт Вайль, Бела Барток, Золтан Кодай
Так, наприклад, авторитетний американський диригент, музикознавець і музично-громадський діяч Леон Ботштейн (англ. Leon Botstein) вважає, що модернізм в музиці характеризується підвищеною сприйнятливістю до прогресу в області сучасної культури, науки, і техніки, а також позитивістськими поглядами на урбанізацію та багато явищ масової культури, хоча при цьому Ботштейн вказує і на те, що в естетиці музичного модернізму «відбивається не тільки творчий ентузіазм, але і соціальна тривога».
Роль такого собі «стилістичного моста» між пізнім австро-німецьким романтизмом XIX століття і модернізмом початку XX століття відіграла творчість видатного австрійського композитора і диригента Густава Малера (1860-1911).
Приклад високоідейного модернізму в музичній культурі Росії – творчість Олександра Миколайовича Скрябіна (1872-1915).
Крім уже згаданих, до числа модерністів відносять також і наступних композиторів:
Франція
- Дебюссі, Клод (1862-1918)
- Саті, Ерік (1866-1925)
- Равель, Моріс (1875-1937)
- Дюка, Поль (1865-1935)
- Онеггер, Артюр (1892-1955)
- Мійо, Даріус (1892-1974)
- Пуленк, Франсіс (1899-1963)
Німеччина
- Штраус, Рихард (1864-1949)
- Хіндеміт, Пауль (1895-1963)
- Орф, Карл (1895-1982)
- Вейль, Курт (1900-1950)
Австрія
- Цемлінскій, Олександр фон (1871-1942)
- Шенберг, Арнольд (1874-1951)
- Берг, Албан (1885-1935)
- Веберн, Антон (1883-1945)
Італія
- Бузоні, Ферруччо (1866-1924)
- Респиги, Отторіно (1879-1936)
- Маліпьеро, Джан Франческо (1882-1973)
- Казелла, Альфредо (1883 -1947)
Росія
- Стравінський, Ігор Федорович (1882-1971)
- Прокоф’єв, Сергій Сергійович (1891-1953)
- Шостакович, Дмитро Дмитрович (1906-1975)
Великобританія
- Деліус, Фредерік (1862-1934)
- Воан-Вільямс, Ральф (1872-1958)
- Бріттен, Бенджамін (1913-1976)
Угорщина
- Барток, Бела (1881-1945)
- Кодаї, Золтан (1882-1967)
Чехословаччина
- Мартіну, Богуслав (1890-1959)
- Габа, Алоїс (1893-1973)
Румунія
- Енеску, Джордже (1881-1955)
Іспанія
- Фалья, Мануель де (1876-1946)
Фінляндія
- Сібеліус, Ян (1865-1957)
Польща
- Шимановський, Кароль (1882-1937)
- Лютославський, Вітольд (1913-1994)
США
- Айвз, Чарльз (1874-1954)
- Варез, Едгар (1883-1965)
- Гершвін, Джордж (1898-1937)
- Антейл, Джордж (1900-1959)
- Копланд, Аарон (1900-1990)
- Барбер, Семюел (1910-1981)
Мексика
- Чавес, Карлос (1899-1978)
- Ревуельтас, Сильвестра (1899-1940)
Бразилія
- Вілла-Лобос, Ейтор (1887-1959)
Аргентина
- Хінастери, Альберто (1916-1983)
Незважаючи на те, що модернізм, в цілому, визнається музичною громадськістю явищем цілком природним і «нормативним», відомі випадки, коли деякі видатні музиканти ставилися до модернізму з позицій досить критичних