Проблеми морального виховання молоді
Багато поглядів сучасної молоді в деяких речах і питаннях дивують і шокують старше покоління. Це стосується, перш за все, рівня культури, правил поведінки в суспільстві, правил етикету. Звідси виникає питання і старшого покоління, чому невідомі такі прості істини і як можна цього не знати?
Духовність і моральність – базові характеристики особистості, які проявляються в діяльності і поведінці. Ці якості проявляються в повазі загальнолюдських цінностей, прагнення до корисних справ. Людина, яка поважає норми моральності, дотримується певних духовних цінностей і цілей.
Можна чітко виділити проблеми реалізації духовно-морального виховання в сучасних умовах. Так на сьогоднішній день можна назвати чимало перешкод в реалізації духовно-морального виховання на традиційній православній основі. Головними є:
1. Руйнування і криза сім’ї, вкрай низький рівень духовно-моральної культури більшості сучасних батьків. Некомпетентність сім’ї в питаннях духовного становлення і виховання дитини, втрата сімейного функції передачі дітям значущих культурних і життєвих цінностей. Як наслідок – необхідність педагогічного супроводу сім’ї в питаннях духовно-морального виховання дітей.
2. Відсутність узгодженості впливу на духовно-моральне виховання дітей та молоді різних соціальних інститутів: сім’ї, освітніх установ, Православної Церкви, державних і громадських структур.
3. Політична проблема: держава, покликана виконувати важливу функцію в духовно-моральній освіті і вихованні, не має сьогодні чіткої ідеологічної позиції. До сих пір немає цілісної програми по духовно-моральному вихованню в масштабах країни або регіону, не сформульовані чіткі цілі і завдання, не позначені пріоритети, відсутні відповідні органи управління.
4. Руйнування традиційного укладу життя: заснованого на православному світосприйнятті звичаїв, традицій, відносин (особистих почуттів і настроїв), правил доброго і благочестивого життя, традиційного розпорядку дня, тижня, року. Високий ступінь сексулярізованності сучасної масової культури.
5. Непідготовленість (мотиваційна, емоційна, інтелектуальна) більшої частини населення до сприйняття духовного змісту традиційної культури. Як наслідок – необхідність здійснення системи просвітницьких заходів з підготовки суспільства до реалізації православно-орієнтованих педагогічних програм.
6. Відсутність в країні культурологічного навчального курсу (що включає розгляд всіх компонентів православної культури) для різних рівнів системи освіти. Та відсутність кваліфікованих вчителів для викладання курсу.
7. Економічна проблема. У той час як величезні гроші витрачаються на впровадження різних програм ліберального характеру, немає коштів на розробку і створення навчально-методичної та інформаційної продукції для викладання основ православної культури; на духовно-моральне просвітництво населення і підготовку педагогів.
Духовність приходить до людини через літературу, мистецтво, народну мудрість, звичаї, культурні традиції, науку і освіту. Духовно багата людина завжди виділяється навіть в повсякденному житті. Прагнення до духовних цінностей допомагає будь-якій людині легко подолати життєві перешкоди, жити в гармонії з суспільством і природою.
Культура як сукупність і єдність різних цінностей веде людей до духовної свободи. Духовні цінності наповнюють сенсом життя кожного, відкривають дорогу в майбутнє. Суспільство, яке цінує духовність, чекає велике майбутнє.
Виховання і розвиток у сучасній молоді моральності і високої культури є найважливішим завданням в процесі становлення особистості.