Борис Грінченко “Украла” аналіз твору допоможе визначити, яка тема, ідея, жанр, сюжет, проблематика.
Грінченко “Украла” аналіз твору (паспорт)
Автор – Борис Грінченко
Рік написання – 1891
Жанр – оповідання
Літературний рід – епос
Тема – розповідь про долю дітей, обділених батьківським піклуванням в повоєнні роки.
Ідея – потрібно бути милосердними, вміти вибачати.
Головна думка – правди не сховаєш
Головні герої
- Олександра – головна героїня. Школярка першого року, дочка сільського писарчука-п’янички. Вона була дівчина боязка, розумна та чесна. Вкрала хліб через голод. Риси характеру Олександри: добра, невпевнена в собі, людина, яка вміє відповідати за свої вчинки.
- Пріська – подруга і однокласниця Олександри. Батько її був у економії за прикажчика. Пріська була дівчина сита, добре годована – вона завсігди приносила з дому гарну їжу: пиріжки, перепічки, коржі тощо. Вона погано вчилася, але була дуже весела і не могла говорити не сміючися. Риси характеру Пріськи: горда, веселої вдачі, навіть, коли розповідає про те, що трапилось, сміялась, не вміла співчувати.
- Василь Митрович – учитель, добрий та справедливий. Учитель досить майстерно розв’язує напружену сцену, зумівши викликати у дітей жаль і співчуття до дівчинки, бо, як виявилося, крала вона хліб, тому що була голодною. Вчитель виховує у школярів: товариськість, довірливість, ввічливість, взаєморозуміння, взаємоповагу, вміти прощати,чесність, доброту, вдячність, привітність, милосердя, толерантність, вірність, благородство, щедрість. Засуджує: жорстокість, байдужість, грубість, заздрість, лінощі, хитрість, зазнайство, ненависть, зраду.
Сюжет твору “Украла”
Головна героїня оповідання Олександра вчиться у школі. Якось вона украла хліб у однокласниці Пріськи. Олександра за мовчання однокласниці пропонувала малюнок. Але Пріська розповіла про її вчинок вчителеві Василю Митровичу. Учитель дуже здивувався, він не мір повірити у обвинувачення, але побачив, що Олександра була дуже налякана, мало не плакала. Чоловік зрозумів, що це правда. Діти хотіли, щоб крадійку покарали – вигнали зі школи. На щастя, учитель вирішив розібратися у ситуації і дізнався, що Олександра украла хліб, бо була дуже голодна, її батько пиячив, тому сім’я голодувала.
Дівчинка плакала, вчитель її підтримав. А діти після почутого співпереживали їй, поділилися їжею. Та дівчинка не схотіла їсти і все плакала, бо їй було боляче, шкода.
Олександра після цього соромилась дивитися учителеві в вічі. Але ні він, ні школярі ніколи не нагадали їй про те, що було. Дівчата-товаришки її люблять і часто дають їй чого їсти — такого, що з дому приносять. Але вона зрідка бере, хоч і часто сидить на сухому хлібові. Цього року вона складе останній екзамен і вийде зі школи розумною і чесною дівчиною.
Проблематика твору “Украла”
- проблема вибору
- бідності
- соціальної нерівності
- добро і зло
- взаємини між батьками і дітьми, між однолітками, між вчителями та учнями;
- милосердя, чесніть.
Чого навчає твір “Украла” Грінченка? Співчувати, пам’ятати, що завжди є вихід з будь-якої ситуації, бути милосердними, допомагати, робити добрі справи.
Борис Грінченко “Украла” аудіокнига
Автор аналізу – Гнатюк Юлія
Матеріал надано для публікації на сайті dovidka.biz.ua
спс топ
сайт
а де художні засоби?