Леся Українка “Біда навчить” аналіз казки
Автор – Леся Українка
Жанр – літературна казка
Тема: розповідь про горобчика, який шукав розуму.
Ідея: заклик добре вчитись, бути працьовитим та вихованим.
Головна думка: мудрим ніхто не народився, а навчився.
Головні герої:
- горобець – на початку дурненький, сварливий, нерозумний. У кінці – спостережливий, мудрий та досвідчений.
- курка – розумна
- зозуля – нечемна,
- бузько — жорстокий,
- ґава — співчутлива,
- сова — хвалькувата та зневажлива,
- сорока-білобока — нерозумна, нещира,
- крук — мудрий, але не співчутливий.
Птахи, до яких звертався горобець символізують людей: байдужих, заклопотаних, недоброзичливих та легковажних.
Прислів’я з казка “Біда навчить”:
Дурні бились, а розумні поживились.
Хто дурнем вродився, той дурнем і згине.
Не на те мудра, щоб дурнів розуму начати.
Поки біди не знатимеш, то й розуму не матимеш. (прислів’я співзвучне головній думці)
Розум на дорозі не валяється.
Чого вчить казка “Біда навчить”? Цей твір вчить не лінуватися, а працювати, не бути байдужим та сварливим, багато вчитися.
Що засуджує автор у цій казці? Лінь та легковажність, нерозумність та байдужість.
Сюжет казки
Жив собі дурненький горобчик-забіяка. Якось горобці побачили три конопляних зернятка й почали за них битися. Поки горобці бились, квочка з курчатами тими зернятками й поживилась. Горобець вирішує стати розумним і запитує різних птахів як це зробити. Але ніхто з птахів не має бажання навчати другого. З настанням холодів горобчикові стало сутужно. Він почав слідкувати за поведінкою інших горобців і навчився будувати гніздо та добувати їжу. Уже навесні горобець набирається розуму і стає мудрим.