Коротко про Кирило-Мефодіївське братство інформація викладена нижче.
Кирило-Мефодіївське братство стисло
У грудні 1845 – січні 1846 року в Києві була створена таємна політична організація Кирило – Мефодіївське братство, яке назвали на честь слов’янських просвітителів Кирила і Мефодія.
- Період діяльності – січень 1846-березень 1847рр. (14 місяців)
Засновники Кирило-Мефодіївського братства:
- М.Костомаров – історик, професор Київського університету
- В.Білозерський – полтавський учитель
- М.Гулак – дослідник історії права, службовець канцелярії.
Згодом до цієї організації приєдналися:
- П.Куліш – письменник, автор “Граматки”
- Т.Шевченко – поет і художник
- П.Маркович – етнограф і фольклорист
- І.Посяда – педагог
- Г.Андрузький – поет і публіцист
- М.Савич – педагог і журналіст
- О.Навроцький – поет-перекладач
- Д.Пильчиков – педагог
За різними даними до товариства входило від 12 до 100 осіб. Ця національно – патріотична організація відкрила новий етап у боротьбі українського народу за своє національне і соціальне визволення.
Поява та діяльність Кирило-Мефодіївського товариства фактично поклала початок переходу від культурницького до політичного етапу боротьби за національний розвиток України.
Програмними документами Кирило-Мефодіївського братства були:
Програмні положення Кирило-Мефодіївського братства було викладено у „Книзі буття українського народу”, „Статті Слов’янського братства св.. Кирила і Мефодія” написаних М.Костомаровим, та в „Записці ” В.Білозерського.
„Книга буття українського народу”
- Складається із 109 статей
- викладені основні події всесвітньої та української історії
- ліквідація кріпосництва, самодержавства; утворення демократичної держави – Слов’янської федерації, до складу якої ввійдуть Україна, Росія, Польща, Чехія, Сербія, Болгарія.
- Вищий законодавчий орган влади – двопалатний сейм
- Виконавча влада – у руках президента .
“Статут слов’янського братства св. Кирила і Мефодія“
- Перелічені права та обов’язки членів товариства; правила прийому до членів товариства
- Установлені таємні знаки членства: перстень та ікона із зображенням св. Кирила і Мефодія
- Головним обов’язком членів товариства визначена робота по розповсюдженню його ідей серед народу
Серед членів Кирило-Мефодіївського братства не було єдності в поглядах щодо того, яким чином треба досягти поставленої мети, тому і визначилося дві течії:
- помірковано-ліберальна (Костомаров, Куліш, Білозерський, Маркович). Її члени схилялися до реформ і м’яких, еволюційних методів розвитку подій;
- радикальна ( Т. Шевченко, О. Навроцький, М. Гулак, І. Посяда, Г. Андрузький). Її члени висловлювалися за революційний переворот і встановлення республіки, знищення царської родини, за національне і соціальне звільнення українського народу.
Діяльність братчиків зводилася до обговорення суспільно-політичних питань, дискусій і т.п.проводили пропагандистську діяльність:
- поширювали свої програмні документи;
- пропагували свої ідеї в університеті, інших навчальних закладах Києва;
- розповсюджували твори Т. Шевченка;
- писали прокламації, звернення до народу:
- звернення до братів-українців;
- звернення до “братів великоросіян і поляків”.
Займалися просвітницькою діяльністю:
- створювали в селах школи для народу;
- видавали книги та журнали;
- збирали кошти на культурні потреби, на видання популярних книжок
- розробляли проекти запровадження в Україні мережі початкових навчальних закладів, складали шкільні підручники
Встановлювали зв’язки з діячами інших опозиційних рухів.
Товариство існувало 14 місяців. Навесні 1847 року за доносом провокатора – студента О.Петрова – постійні учасники товариства були заарештовані. Членів товариства засудили до різних строків заслань під нагляд поліції — без права повернення в Україну, із забороною займатися освітянською діяльністю:
- М. Гулака ув’язнено у Шліссельбурзьку в’язницю, в якій просидів три роки, а потім вислано у Перм;
- М. Костомарова вислали до Саратова;
- І. Посяду, Г. Андрузького — до Казані;
- П. Куліша — до Тули;
- М. Савича — у Полтавську губернію;
- О. Марковича — в Орловську губернію;
- В. Білозерського — в Олонець;
- Т. Шевченка віддали в солдати на 10 років із забороною писати й малювати
Кирило-Мефодіївського значення
- це була перша політична організація української інтелігенції, яка мала свою програму національного відродження
- поява і діяльність братства стала початком переходу від культурницького до політичного етапу національного руху українців
- спроектували передові західноєвропейські ідеї на український грунт
- сформували основні засади українського національного відродження
- учасники братства зробили значний внесок у розвиток української національної ідеї
- у програмних документах товариства вперше була зроблена спроба поєднати українську національну ідею із загальнолюдськими християнськими цінностями та ідеєю слов’янської єдності
- діяльність товариста – це початок боротьби проти царизму.