Анатолій Дімаров «На коні і під конем» аналіз твору допоможе визначити, який жанр, тема, ідея, проблематика та композиція твору, згадати хто головні герої. Ця інформація допоможе підготувати літературний паспорт твору.
«На коні і під конем» аналіз (паспорт)
Автор: Анатолій Андрійович Дімаров.
Рік написання: 1981.
Жанр: пригодницька повість.
Літературний рід: епос.
Тема: зображення дорослішання хлопчика на ім’я Толя та життєвих перепитій на його шляху.
Ідея: показати щасливий період дитинства, звернувши увагу на його цінність; зосередити читача на тому, що в один момент цей період життя завершується.
Проблематика твору «На коні і під конем»:
- Справжня дружба та її складові (дружба Толі з Миколою, Ваньком, Мишком, Василем, Костем; дружба хлопців і дівчат – Толя з товаришами і Соня з сестрою Ганнусею);
- Заздрість, хвальковитість і суперництво у дружбі й не тільки (намагання хлопців бути першими в іграх, розповідь Миколи про солом’яного бичка, гра на ґудзики, хвальба Толі про свою силу, вміння переносити жабу в роті тощо);
- Дитяча цікавість, дослідження світу, сприйняття цього дорослими (наслідування дітьми дорослих – гра в похорон, ігри, які дорослим видавались зовсім не дотепними і за які діти часто отримували «на горіхи»);
- Закоханість, перше кохання (геройство заради Олі Чровжової, закоханістьу вчительку Анжеліку Михайлівну, незрозумілі почуття до Ніни Рибальченко);
- Віра і релігія (прилучення дітей до віри, розповіді про рай, дитячі забобони, «божа людина» насправді пройдисвіт);
- Дитячий підробіток (двадцять копійок за доставку листа, допомога у ремонті клубу);
- Антитеза бідності й заможності (насміх над Толею за те, що попросив пиріжка, гостини в маминої подруги Ганни Григорівни і її розпещений син Юрась, жебрак Овсій і його невдячність);
- Братні стосунки, відповідальність старшого брата за молодшого (взаємини Толі й Сергійка, їхні суперечки і сварки, взаємопідтримка у скрутні моменти);
- Проблема неповної родини (відсутність батька у Толі й Сергійка);
- Вчительська праця (мама Толі постійно зайнята перевіркою зошитів, підготовкою до уроків; особливе ставлення до дітей вчительки);
- Сусідство: добропорядне й не дуже (допомога тітки Одарки, обман тітки Василихи);
- Голод (розділ «Земляні млинці»: діти грались в гостини, робили з землі й лапухів млинці і уявляли, що вони справжні);
- Школа і школярі (очікування літніх канікул, а потім їх закінчення, гра в школу, проблема освіти – школа десятирічка в іншому селі, нерозуміння деяких предметів тощо);
- Вчителі і школярі (вчителі як позитивний приклад, молодий вчитель фізики, який пояснював матеріал на життєвих прикладах, директор доступно й зрозуміло пояснював алгебру, закоханість у вчительку, влаштування школярами особистого життя вчителів);
- Армія і служба (співвідношення очікування й реальності у юнаків, важкі навантаження, дідівщина);
- Війна (як один з найбільш травмуючих досвідів у житті людини, як знамено смерті й руйнувань, як точка остаточного дорослішання).
«На коні і під конем» головні герої:
- Толя (Только) – головний герой, оповідач.
- Сергійко – його молодший брат.
- Мама – вчителька.
- Микола, Ванько, Сонька, Ганнуся – друзі дитинства Толі.
- Мишко, Василь, Кость, Ніна – Толині друзі у старшій школі.
Композиція твору «На коні і під конем»
Повість складається з трьох частин, розповідь ведеться від першої особи – головного героя Толі.
Перша частина «Через місточок» – про дитинство Толі. Складається з 35 розділів. Друга частина «Блакитна дитина» – середня школа (до 6 класу). Містить 10 розділів. Третя частина «На коні і під конем» – старша школа, армія. Складається з 15 розділів.
Аналіз твору підготувала cup_of_flowers.
Матеріал надано лише для публікації на сайті dovidka.biz.ua.