«Володар мух» аналіз

«Володар мух» (The Lord of the Flies) — алегоричний роман англійського письменника Вільяма Ґолдінґа, який вийшов 17 вересня 1954 року. «Володар мух» аналіз і характеристика героїв розкрита в цій статті.

«Володар мух» аналіз

Філософський роман-притча Вільяма Голдінга «Володар мух» вийшов у 1954 році. Простий сюжет, реалістичні дитячі образи, психологічно вивірене підгрунтя вчинків персонажів, екзотичне місце дії злилися в «Володареві мух» в страшну антиутопію, що показує «озвіріння» роду людського.

Протягом XX століття більшість літературознавців розглядало «Володаря мух» як роман-попередження, роман — вказівку на те, чим може закінчиться для цивілізації прихильність ідеям нацизму і фашизму. Тим часом, політична складова твору — всього лише одна з історичних частковостей, в той час як сенс «Володаря мух» — більш великий і всеосяжний. У своєму романі Голдінг показав не конкретні, характерні для певного часу ідеї, а позачасову сутність людської натури — гріховною, страшною, що опускається до найжорстокіших злочинів в умовах відсутності позитивної стримуючої сили.

Зав’язка роману припадає на момент знайомства Ральфа і Хрюші. Вони зустрілися після авіакатастрофи і намагаються усвідомити, що з ними сталося, і намітити шляхи вирішення проблеми. Зібрані трубним гласом морського рогу англійські діти (малюки, п’яти-шести років і підлітки – десяти-тринадцяти) спочатку намагаються зберегти на острові культурні та цивілізаційні основи своєї країни.

Хлопчики встановлюють правила, головним з яких є постійна підтримка задимленого багаття. Вогонь в «Володареві мух» стає символом життя — він служить надією на порятунок, біля нього гріються і розганяють нічні страхи. Для захисту від дощу діти будують курені, для вбиральні знаходиться затишне місце. Старші хлопчики допомагають малюкам діставати високо зростаючі фрукти. Життя на острові йде майже ідеально: дванадцятирічний Ральф сприймає новий, позбавлений дорослих світ як казку, якусь ідилію, в якій все добре. Інші діти спочатку ставляться до того, що трапилося з ними як до гри: малюки будують на березі піщані замки, колишні хористи на чолі з Джеком Меридью стають «мисливцями».

Все змінюється з першою кров’ю. Як тільки Джек розуміє, що йому під силу вбити порося, полювання з забави перетворюється на спосіб життя. Слідом за своїм ватажком колишні хористи змінюються до невпізнання: вони наносять на обличчя кровожерливі маски і повністю віддаються жадобі вбивства. Відчуття власної значущості і влади затьмарює собою все — в тому числі і бажання повернутися в звичний світ людей. На початку мисливці кидають багаття, потім і зовсім перетворюються на дике плем’я на чолі з Вождем, чиї накази виконуються беззаперечно. Нова, сп’яніла вседозволеність цивілізації, поглинена первісним страхом перед невідомим Звіром, вирішує умилостивити останнього жахливим даром — насадженої на палицю свинячою головою. Коли остання протухає, навколо неї збираються мухи, перетворюючи і без того огидний предмет в матеріалізований вигляд Зла.

Образ Звіра в романі співвідноситься з образом Диявола («повелитель мух» — у перекладі з давньоєврейської означає «Вельзевул»). Спочатку Звір з’являється в нічних кошмарах малюків, які бачать його як «змія», що висить на деревах. Оптимістично налаштований Ральф вважає Звіра вигадкою, Хрюша заперечує його існування, спираючись на наукові знання про світ, решта хлопців в таємниці бояться того, хто може їх убити, не підозрюючи, що, в першу чергу, боятися треба самих себе. Це знання відкривається тільки одному з хлопчиків — найслабкішому і, одночасно, самому розумному — постійно падавшому в непритомність Саймону. Зіткнувшись один на один зі свинячою головою, він починає подумки розмовляти з нею і отримує чітку відповідь про те, що Звір — це «невіддільна частина» його самого.

Повноцінний Звір складається із сукупності маленьких «звірів», якими стають здичавілі мисливці: почавши з знищення свиней, вони закінчують вбивством собі подібних. Спочатку полювання на людину вони маскують під гру: один хлопчик зображує свиню, інші роблять вигляд, що заганяють «її» в пастку і вбивають. Потім звірячі інстинкти колись цивілізованих дітей виходять назовні і вбивство відбувається по-справжньому.

Ральф, Хрюша і близнюки Ерік і Сем, які стали мимовільними свідками і, можливо, учасниками вбивства Саймона, настільки вражені тим, що трапилося, що намагаються зробити вигляд, ніби цього не було. Ніхто з хлопчиків не бажає згадувати про «танці», але коли уникнути цього не вдається, кожен воліє зупинитися на версії, що подія з Саймоном — всього лише нещасний випадок. Подальше вбивство Хрюші, вчинене при світлі сонця, і цькування Ральфа служать кульмінацією «Володаря мух». Остаточно збожеволілі діти випускають свого внутрішнього «Звіра» на волю і зупиняються тільки в присутності більш грізної, творчої сили — що висадилась на острів англійського офіцера. Останній стає в романі прообразом вищого божественного початку, разом припинившого всі суперечки і чвари і однією своєю присутністю перемігшого Диявола.

Художні образи хлопчиків співвіднесені в романі з конкретним людським початком:

  • Ральф — добрий, культурний, прагнучий до порядку, що не боїться відповідальності;
  • Хрюша — недорікуватий, розумний, вміючий міркувати винахідник;
  • Саймон — слабкий, зрящий в корінь філософ-індивідуаліст;
  • Джек — владолюбний диктатор;
  • Роджер — догідливий слуга і жорстокий садист;
  • близнюки Ерік і Сем — прості, що пливуть за течією люди, які симпатизують добру, але схиляються під грубою силою;
  • малюки — ще незміцнілі особистості, що не встигли зробити вибір між добром і злом, але відчувають останнє інтуїтивно.

Безлюдний острів у «Володарі мух» стає символічним зображенням Землі, на якій створюються (громада Ральфа і Хрюші) і руйнуються цивілізації (плем’я Джека), утворюються нові держави (поділ хлопчиків на два табори), починаються дипломатичні переговори (Ральф — Джек), відбуваються війни (Джек, Моріс і Роджер нападають на Ральфа і Хрюшу), формуються нові релігійні погляди (поклоніння «Володаря мух»).

Образ Володаря мух

Володарем мух автор називає голову вбитої свині, насадженої мисливцями Джека на палю після одного з вдалих полювань (сам Джек говорив, що це дар звірові). З нею стикаються Саймон і згодом Ральф; причому Саймон, страждаючи психічним захворюванням, розмовляє з нею. Голова називає себе Звіром і підтверджує здогад Саймона, що «Звір» знаходиться в самих дітях, передрікаючи швидку загибель Саймона.

Додати коментар

Відповісти

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *