“Американська трагедія” аналіз роману американського письменника Теодора Драйзера. Сюжет оснований на випадку вбивства в 1906 році Честером Джилетом своєї дівчини Грейс Браун
“Американська трагедія” сюжет
Клайд Гріфітс — син вуличних проповідників, які суворо виховують дітей в релігійній вірі. Він влаштовується на роботу кур’єром в готель, де бачить зовсім інший світ — світ грошей і розкоші. Нові друзі залучають його до алкоголю і відвідин повій.
Повертаючись з прогулянки, водій автомобілю, в якому їхав Клайд зі своїми друзями, збиває дитину. Клайд змушений переховуватися від поліції. В Чикаго він зустрічається з дядьком — власником фабрики, який давно не підтримує зв’язок з сім’єю Клайда. Сем’юел Гріфітс пропонує небіжу невисоку посаду на фабриці. Клайд переїжджає до міста Лікург в штаті Нью-Йорк, де живе його дядько. Працюючи на фабриці, Клайд стає керівником цеху, в якому працюють молоді дівчата. Там він зустрічає працівницю Роберту Олден і в них зав’язуєтьєся роман.
Випадок зводить його з 17-річною Сондрою Фінчлі — донькою іншого місцевого фабриканта, який займає високе положення в суспільстві. Сондра вводить його в коло місцевої «золотої молоді». Її захоплення стає справжнім почуттям, і Сондра починає думати про весілля, незважаючи на різницю у соціальному статусі.
Несподівано Роберта Олден каже про свою вагітність, Клайд намагається вмовити її зробити підпільний аборт. Натомість лікарі, до яких вона звертається, відмовляють. Роберта вимагає у нерішучого Клайда обіцянки одружитися з нею. Між тим Клайда добре приймають у вищому суспільстві Лікурга, і Сондра переконана в рішенні пов’язати з ним своє життя. Вона розраховує, що її батько дасть Клайду місце на підприємстві. Таким чином, її майбутній чоловік стане повноправним членом вищого товариства.
На очі Клайду потрапляє замітка в газеті, де говориться про трагічну загибель чоловіка і жінки, що каталися на човні. Клайду приходить в голову ідея, як позбавитися неприємностей, пов’язаних з вагітністю Роберти. В стані безвиході Клайд вирішує вбити Роберту. Він запрошує її покататися на човні, але у вирішальний момент не знаходить в собі сили здійснити задумане. Але в останній момент, коли Роберта хоче доторкнутися до Клайда, він рефлекторно відштовхує її і несподівано вдаряє фотоапаратом. Човен перевертається, і обоє падають у воду. Вже підпливаючи до берега, Клайд чує крики Роберти про допомогу, але вирішує не допомагати їй. Після її смерті поліція виходить на слід Клайда і звинувачує його в добре спланованому свідомому вбивстві. Суд присяжних визнає його винним, і Клайда засуджують до страти.
Решту життя Клайд проводить у тюрмі, спостерігаючи, як інші ув’язнені проходять свій останній шлях по коридору «дому смерті». В кінці він сповідається і визнає свою провину. Його страчують на електричному стільці.
“Американська трагедія” аналіз
«Американська трагедія» розвиває ті глибокі гуманістичні почуття і думки Драйзера, – це відчуття трагізму життя простого американця, це засудження духу користолюбства, це кредо реалістичного мистецтва, що закликає письменника зображувати й ті сторони життя, які внаслідок своєї буденності вважаються темою, негідною художника.
Неправильно було б, однак, вважати, що в «Американській трагедії» Драйзер вперше викрив хибність ілюзії про можливість успіху для простого американця в капіталістичній Америці. Без викриттів цієї порочної «теорії» не можна бути критичним реалістом, не можна показати типові сторони дійсності США, а Драйзер був критичним реалістом і, більше того главою критичного реалізму в США.
Але лише в «Американській трагедії» письменник показав не тільки брехливість цієї «теорії», але і довів її злочинність, довів, що вона навмисно вбивається в голови простих американців. Називаючи свою книгу «Американської трагедією» і викриваючи американських монополістів і гнилість їх системи, Драйзер відобразив не тільки кризу американського капіталізму, але й загальну кризу капіталізму, його розпад і гниття.
У «Американської трагедії» немає позитивного героя, борця, антиімперіаліста, хоча є намітки для створення такого образу. Як вже говорилося, і в образі Роберти, і в образі Клайда Драйзер підкреслює їх презирливе ставлення до фізичної праці, прищеплене їм буржуазної Америкою. І Клайду і Роберті протистоять робітники – люди фізичної праці. Драйзер говорить про них побіжно, як би мимохідь, але письменник не залишає у читача сумнівів щодо того, що ці люди були далекі за своїми інтересами від панівних класів і не прагнули до них наблизитися. Читачеві ясно, що лише в цьому середовищі не поширений вплив буржуазної ідеології американського імперіалізму, що лише ці люди можуть протистояти такому впливу. Невипадково Драйзер вказує, що робочих Клайд «навряд чи коли-небудь вибрав би собі в товариші» .Робочі засуджують Клайда, але не так, як його засудив суд капіталістичної Америки. Вони засуджують в ньому прагнення стати багатим, пробитися в середу капіталістів. Ці робітники і виявляються єдиними справжніми суддями американського капіталізму, і його ідеології.
У «Американської трагедії» створена справжня панорама американського життя. Це була особливо правдива історія про те, що життя робить з особистістю і як безсила особистість проти нього.