Іван Сенченко “Діамантовий берег” аналіз твору допоможе дізнатися про його особливості.
“Діамантовий берег” аналіз (паспорт твору)
Автор – Іван Сенченко
Рік написання – 1962
Жанр – повість (пригодницька).
Проблематика твору
1. Проблема дорослих, взаєморозуміння дорослих і дітей.
2. Проблема першого кохання.
3. Проблема народної моралі та авторитету у суспільстві.
4. Проблема дружби, взаємовиручки.
5. Проблема сприйняття світу дітьми.
Про що твір «Діамантовий берег»? Повість розповідає про Хому і Пилипа – двох археологів, які одного разу задумали знайти діамант. Вирішивши перетворити мрії у реальність, вирушили на пошуки дорогоцінного каменю. Коштовність вони не знайшли, але світ побачили.
Головні герої:
учитель Григорій Савич – любив грати на сцені Мартина Борулю. Його дівчину звали Ієреміада, вона вчилася в місті.
- Школярі: Пилип, Хома, Тимофій, Куприк, Женька, Оля, Люся
«Діамантовий берег» характеристика
На природі відбуваються серйозні й кумедні події з учнями молодого педагога Григорія Савича, героя повісті «Діамантовий берег». Учитель і школярі Пилип, Хома, Тимофій, Куприк, Женька, Оля, Люся постійно взаємодіють, вчать один одного і разом краще пізнають багато нового за час їхньої літньої експедиції від Полтавщини до одного з північних районів України.
Письменник показує прагнення дітей до пізнання нового:
- Пилип своїм «археологічним» ножем робить розкопки пагорбів і допомагає Люсі викопувати рослини для гербарію.
- Куприк мріє служити на флоті, стати матросом. Він марить морем, похід сприймає як екзамен на готовність до випробувань.
Автор підкреслює інтерес дітей до пригод і через опис їхніх читацьких смаків: «У Олі було пів-шафи томів Майна Ріда, Юрія Смолича, Джека Лондона, Миколи Трублаїні. Портрет Миколи Трублаїні висів у Олі над ліжком»
Вибір пригодницького сюжету для повісті про школярів зумовлений педагогічним досвідом автора.
Гумористичному забарвленню повісті “Діамантовий берег” сприяє розповідь про двох повноправних членів експедиції – собаки Білана й вислюка Явтуха, які не лише розмовляють подумки, але й з власної ініціативи охороняють знайдені скарби. Посилює гумористичне сприйняття “внутрішній монолог” бліх, який передає їхнє обурення тим, що Білан посмів полізти у воду й таким чином потурбував їх. Такий прийом, наближаючи дитячий твір до казки, надає йому особливої теплоти
Повість «Діамантовий берег» насичена педагогічними роздумами молодого вчителя, який вимагає дисципліни в поході, але й дає дітям можливість самовияву, самоствердження. Автор не пропонує готових рецептів виховання, не ідеалізує молодого вчителя. Усі персонажі показані в стані пошуків свого «я» і в діалогічних зв’язках типу «дитина-дитина», «дитина-дитячий колектив», «дитина-батьки й родичі», «учитель-учень», «учитель-дитячий колектив», «учитель-батьки», «учитель-колеги».
Ось приклад роздумів Григорія Савича над поведінкою Олі, яка зуміла розв’язати на одному уроці математики задачу Лева Толстого, а наступного дня отримала двійку, бо не змогла відповісти на якесь буденне запитання: «Що може вирости з такої людини… Годилося б завести щоденник і в тому щоденнику записувати, яка вона тепер, що з неї стане через десять, двадцять років…Еге ж…Дуже цікаво було б побачити її дорослою. Та і всіх інших…».
Будемо вдячні всім, хто зможе розширити аналіз твору “Діамантовий берег” (додати тему, ідею, сюжет, композицію, проблематику та ін.)