“Дума про Олексія Поповича” читати повністю варто, щоб згадати історію про похід козаків. Автор думи – невідомий.
Дума про Олексія Поповича (народна дума)
На Чорному морі та на камені білому,
 Там сидів ясний сокіл-білозорець.
 Він смутно себе має і на Чорне море
 Спильна поглядає,
 Що на Чорному морі все недобре починає:
 Що на небі всі звізди потьмарило,
 Половина місяця у чорну хмару заступило.
 А із низу буйний вітер повіває,
 А на Чорному морі злая хуртовина і бистрая хвиля наступає,
 Якорі зриває, судна козацькі запорозькі
 На три часті розбиває.
 Що первую часть судна взяло —
 В землю агарську за[по]несло;
 А другу часть судна гирло дунайське пожерло,
 А третя часть судна, де саме Чорноє море, там потопає.
 А при тій часті був Грицько Зборовський,
 Отаман козацький запорозький,
 То він-то проміжду козаками проходжає
 І до козаків словами промовляє:
 “Гей, козаки-панове! Хтось-то міжду нами
 На собі великий гріх має.
 Сповідайтесь, козаки-панове, милосердному богу,
 Та Чорному морю, та й мені, отаману кошовому;
 В Чорноє море один упадіте,
 Козацького війська всього не губіте”.
 Тоді козаки все це зачували
 Та всі замовчали,
 Бо вони на собі великого гріха не мали.
 А тілько міжду їми обізвався
 Писар військовий, козак лейстровий,
 Пирятинський Попович Олексій:
 “Добре ви, братця, зробіте, мене самого возьміте,
 Назад руки зв’яжіте,
 Чорною китайкою очі зав’яжіте
 До шиї камінь білий причепіте
 Та самого мене одного в море зіпхніте:
 Нехай я буду у Чорному морі сам-один потопати,
 Щоб козацького війська Запорозького всього не згубляти”.
 То тоді ж козаки все це зачували
 Та до Олексія Поповича словами промовляли:
 “Ти ж, було, Олексію Поповичу, на день тричі святе письмо
 у руки береш, та й читаєш,
 Та й нас, козаків простих, на все добре навчаєш,
 А чого ж ти більше від нас на собі гріха маєш?”
 Тоді Олексій Попович став до козаків словами промовляти
 Та й сльозами ридати:
 “Хоч я, було, козаки, панове-молодці,
 І тричі на день святе письмо у руки беру, та читаю,
 Та вас, козаків, на все добре навчаю,
 А я сам негаразд починаю.
 То тим же я більше від вас на собі гріха маю:
 Як я з города Пирятина виїжджав,
 То я від отця й від матусі прощенія не прохав! [вар.: не брав]
 І отця, й матусі не почитав і не поважав,
 А на старшого брата гнів великий покладав,
 Сусіду ближню безвинно хлібом і сіллю оставляв;
 Та ще і на свого доброго коня сідав,
 По вулицях проїжджав,
 Малих дітей топтав,
 А старих людей стременами в груди штовхав.
 Та іще проти церкви, божого дому, проїжджав,
 Шапки з себе не скидав і хреста на себе не покладав;
 Та іще їхав селами й городами,
 Чужими сторонами,
 То старі люди стояли, вони думали та гадали,
 То, може, вони що й добре проти мене сказали,
 А я проти їх своєю гордостію та пишностію
 Противное слово старим людям сказав.
 Я не питався старих людей — яка в вас у селенії церква
 святая,
 Я питався старих людей — де у вас корчма новая
 Та шинкарка молодая?
 Що другі козаки у святу неділеньку у божім домі
 молебні наймали,
 Господа милосердного на поміч прохали,
 А ми тоді в корчмі пили, та гуляли,
 Та музики наймали, та танці справляли.
 Отим-то я, козаки-молодці, більше від вас на собі гріха маю.
 Тепер я сам погибаю, на Чорному морі потопаю.
 Це ж бо, козаки-панове, на Чорному морі
 Не бистрая хвиля наступає,
 А це мене отцева та матусина молитва карає.
 Коли б мене цяя злая хуртовина і бистрая хвиля
 На Чорному морі не втопила,
 Щоб отцева та матусина молитва
 Мене від смерті боронила,
 Тоді б я знав, як отця й матусю почитати й поважати,
 Старшого брата за рідного отця щитати,
 А рідну сестрицю за матусю в себе мати”.
 Тоді ж козаки-запорожці усе добра дбали
 Та Олексієві Поповичу назад руки зв’язали,
 Чорним платком очі затьмили,
 Та все такого козака у Чорноє море пускати пожаліли.
 Та на правій руці палець мезинний Олексієві відрубали,
 Та в Чорноє море кров Олексієву пускали.
 Коли Чорне море стало християнськую кров заживати,
 То тоді на Чорному морі злая хуртовина
 І бистрая хвиля стала притихати,
 А судна козацькі під гору
 Як руками підоймати, до Тендрова-острова прибивати.
 Тоді ж ті козаки у судні стали дивом дивувати:
 “В якому ми страсі пробували,
 На Чорному морі та на бистрій хвилі потопали,
 Ані одного козака з межі войськової [?] не втеряли”.
 То Олексій Попович став із судна на пристань виходжати,
 Та на вколінка впадати,
 Та святе письмо брати та й читати,
 Та всіх козаків на все добре научати:
 “Треба, козаки-панове, отця й матусю почитати й поважати.
 Котрий чоловік на світі живе,
 Отця-матусю почитає й поважає,
 То той собі навік щастя має,
 Того смертельний меч минає,
 Отцева-матусина молитва зо дна моря винімає,
 Од гріхів смертвених душу одкупляє.
 На полі та на морі отцева-матусина молитва на поміч
 призиває”.
 То Олексію Поповичу пирятинському слава однині до віка,
 А вам пошли, боже, на здравіє та на многая літа.
Записано в 1908—1910 pp. від лірника І. Скубія з с. Лелюховки, Кобеляцького повіту, Полтавської губернії.
Примітки
 -Олексій Попович пирятинський — історичного прототипу цього героя не встановлено.
 -Зборовський Грицько — очевидно, йдеться про Самуеля Зборовського, який в 1580-х pp. був посланий польським королем з дипломатичною місією в Запорожжя, плавав з козаками як кошовий отаман до устя Дністра, щоб привернути козаків на свій бік. Козаки відмовили польському королю в підтримці.
 -Агарська земля — мусульманська чужина (назва узагальнена).
“Дума про Олексія Поповича” переказ
Якщо ви не знайшли потрібну відповідь, можете запитати у нашого чат-бота у Телеграм.
 


