Аналіз твору “Майстер корабля” допоможе визначити, яка тема, ідея, жанр, проблематика, сюжет та композиція роману. Літературний паспорт твору можна скласти викристовуючи подану інформацію. Також аналіз містить дані для підготовки до ЗНО.
Юрій Яновський “Майстер корабля” аналіз (паспорт)
Автор: Юрій Яновський.
Роки написання: 1927-1928. (роман був написаний за 7 місяців).
Роман “Майстер корабля” написано на основі матеріалу, зібраного за період роботи на Одеській кіностудії
Жанр: роман автобіографічний.
Напрям: модернізм (елементи детективного, пригодницько-авантюрного жанру; іонізація; романтика настрою; новітні образи моря, міста (мариністичний колорит); екзотичність (місця, імена), пейзаж)
Течія: неоромантизм
Літературний рід: епос.
Тема: Спомини літнього чоловіка своєї молодості, початку роботи в кіномистецтві, першого знакового кохання і дружби.
Ідея: Возвеличення молодості і творчості як дві невід’ємні частини людського життя.
Головна думка: «У мене одна наречена, наречена з колиски, про яку я думав, мабуть, і тоді, коли не вмів ще говорити. Наречена, що для неї жив ціле життя, їй присвятив сталеву шпагу й за неї підставляв під мечі важкий щит… Культура нації — звуть її». Мистецтво окрилює людину, саме у творчості вона здобуває безсмертя.
“Майстер корабля” проблематика:
- – протиставлення молодості і старості;
- – молодість як час для творчості;
- – мистецтво як спосіб самовираження;
- – розуміння мистецтва;
- – кохання і його перепитії;
- – любовний трикутник;
- – дружба і довіра;
- – дружба і суперництво;
- – повага до людини;
- – любов до світу, природи.
“Майстер корабля” головні герої:
У романі розповідь ведеться від (першої особи) сімдесятирічного кіномайстра. Головними персонажами є:
- Оповідач То-Ма-Кі (в молодості редактор). То-Ма-Кі означає Товариш Майстер Кіно
- Генрі, письменник
- Майк, пілот – його сини.
- Сев – художник, кращий друг редактора. Його прототипом був Олександр Довженко.
- Богдан – моряк, врятований Севом і редактором. Він розказує історію про своє перебування в румунського рибалки, бунт на кораблі та порятунок із затонулого човна. Прототип героя – Григорій Гричер
- Тайях – балерина, в яку закохані редактор і Сев. Пише листи своїм друзям з Генуї, Мілана та Берліна. Прототип героїні – Іта Пензо.
- Директор кінофабрики;
- Професор – художник, консультант з постановки зйомки. Прототип героя – Василь Кричевський.
- Режисер, оператор, адміністратор кінофабрики – колеги, з якими співпрацює редактор.
- Хазяїн кав’ярні;
- Хазяїн трамбака і шхуни;
- Рибалка;
- Троє дівчат – Стелла, Муха і Поля – компанія, що збирається в кав’ярні за обговоренням майбутнього фільму Сева.
“Майстер корабля” композиція
Композиція твору “Майстер корабля”: 19 розділів, 4 епіграфи, обрамлення
19 розділів з оповіддю про молодість, численними поверненнями в сучасність оповідача, вставними листами від Тайях (розповідь про молодість) і синів оповідача Генрі і Майка (сучасність).
- Експозиція – розповідь оповідача про себе і мету початку своєї розмови.
- Зав’язка – приїзд молодого редактора на кінофабрику, знайомство з балериною Тайях, врятування Богдана.
- Розвиток дії – підготовка до зйомок нового фільма Сева, історії, які ляжуть в його основу, розповідь про будні на кінофабриці, розгортання стосунків між редактором, Севом і Тайях.
- Кульмінація – напад на редактора і Богдана, закінчення будівництва корабля.
- Розв’язка – спільна перемога Сева і редактора над нападниками, вибір Тайях, прочитання батькових мемуарів синами.
Правильна послідовність подій у романі “Майстер корабля”: шторм – ножове поранення – у цирку – спускання брига на воду – пожежа на бризі
Автор аналізу: cup_of_flowers
Історія написання роману “Майстер корабля”
Прототипи героїв твору Яновського “Майстер Корабля”
Ознаки твору “Майстер корабля”
- наявність екзотичних імен
- листування між персонажами
- захоплення стихією моря
- відображення процесу кіновиробництва
Роману “Майстер корабля” властиві такі ознаки: прозового, мариністичного, автобіографічного твору.
“Майстер корабля” сюжет
Розповідь у творі ведеться від імені 70-річного То-Ма-Кі (це Ю. Яновський). Це своєрідна лірична сповідь про минуле, що переривається різними історіями з життя героїв.
Режисер Сев знімає фільм про матроса Богдана, якого він з То-Ма-Кі врятував від смерті під час шторму вночі. Історія поневірянь Богдана
морями – цікава основа для кіно. Для зйомок будують вітрильник, на якому потім плаватимуть учні мореходної школи. Допомагає Севу працювати над фільмом Професор, з яким Режисер радиться, постійно щось обговорює. Несподівано й загадково з’являється красуня із зеленими очима Тайах, яка закохує в себе всіх головних героїв (і Севу, і То-Ма-Кі, й Богдана). Згодом дівчина несподівано зникає, адже не хоче стати нареченою за велінням жереба, який кинуть закохані в неї чоловіки.
Сюжет роману досить складний, багатошаровий, у ньому відсутня часова лінійність: розповідь Богдана про повстання на Балканах – четвертий крок від умовної реальності; написання сюжету про це повстання – третій крок від художньої реальності; зйомки самого фільму — другий крок; усвідомлення читачами, що все це – спогади зрілого То-Ма-Кі – перший крок (це сюжетна градація, багатошаровість сюжету).
Де і коли відбуваються події у творі “Майстер корабля”?
Події переважно відбуваються в Одесі (у творі автор називає її Містом). Також у листах геоїв згадуано події, що були колись в Румунії, Італії, на острові Ява. У творі описано майбутнє та теперішнє автору (тобто 1920-ті роки та 1970-ті).
Символи-образи твору “Майстер корабля”:
- корабель – образ держави
- майстер корабля – “веселий народ”, який творить свою республіку.
- місто – символізує берег, до якого прагнуть літературні герої.
робота над будівництвом вітрильника – поривання людини до гармонії із собою, світом;
стародавні креслення для справжнього корабля – програма духовного відродження українців для власного шляху розвитку
респект за аналіз! бо Яновського важко зрозуміти!
ОН ТУПА
Дуже допомогло,гарний аналіз
А мене роман дуже надихнув, нічого кращого за всю шкільну програму ще не було. Аналіз відповідає твору, але я все ж рекомендую прочитати в повному об’ємі 🙂
Ознаки неоромантизму у романі «Майстер корабля»
-Екзотика. Цей твір можна вважати першим в українській літературі мариністичним романом. Ефект «шуму і рокоту» моря тут дуже сильний. Воно дихає гіркою сіллю, морською травою та йодом, кличе в «заобрійну синь», збурюючи ліричну душу Редактора… Воно шле випробування героям роману — Директору (колишньому матросові), Богданові, хазяїну трамбака, для якого «батьківщина — море»… Екзотичними — є й далекі краї: острови Ява та Пао, про які розповідають Богдан, хазяїн трамбака, Поля; це озеро Комо, Генуя й Мілан, звідки пише листи Тайах… А причорноморське місто з його портом, кінофабрикою, пам’ятником Рішельє, завулками, що ведуть на узбережжя… А мелодія імен: То-Ма-Кі, Сев, Майк, Тайах, Генрі? А поезія корабельної термінології? З яким смаком Професор описує — на зшиткові англійського паперу ХVII століття — як треба добирати сосну для щогл, як ставити вітрила!..
– Герої, піднесені над буднями. Поезією незвичайності в неоромантичній прозі пронизані не лише обставини, а й герої. Природно, що Сев і Редактор — «дивні люди». Це світлі й талановиті романтики, готові полицарськи служити своїй Прекрасній Дамі. Культ жіночності, вірної дружби, краси людських взаємин у них надзвичайно сильний.
Тайах — зеленоока красуня, наділена якоюсь незбагненною гріховною привабливістю й демонічністю. Її краса захоплює чоловіків, обіцяючи їм «рай та відчай». Автор усіляко підкреслює винятковість своєї героїні. Тайах називає себе «авантюристкою». Поведінка жінки оповита серпанком таємничості. Уже задовго до її першої появи в Редактора виникає передчуття, що має статися «щось надзвичайне», а після цього присутність Тайах постійно супроводжується атмосферою «чутливого чекання», захвату; Тайах випромінює «якийсь солодкий, тремтячий запах, як звук віоліни».
-Вітаїзм. «Майстер корабля» — невимушена й натхненна ода молодості, любові та творчості. Є в цьому творі та сама «романтика вітаїзму», хвала життю, до якої закликав своїми статтями М. Хвильовий. «Життя є молодість, труд і любов», — писав Ю. Яновський у «Байгороді». Ця тріада є й у романі «Майстер корабля» — книжці «легкій та життєжадібній».
Дехто з критиків 1920-х років говорив про «елліністичне світовідчування» автора «Майстра корабля». Сторінки роману й справді проміняться хмільним торжеством молодості як свята життя. Швидкоплинність цього свята відчувається у творі так само гостро, як і його яскравість, відкритість до любові та творчості.
– Символіка. За один з епіграфів до роману Ю. Яновський узяв слова з «Римської держави» Горація: «О корабле, тебе вже манить хвиля моря?» Горацій прославляв Римську державу, порівнюючи її з кораблем.
Ю. Яновський у романі, герої якого споруджують красень-вітрильник, думав про свою Республіку — про Україну… Якщо корабель у романі — символ держави, то так само символічним є й майстер корабля. Екзотична дерев’яна жіноча фігурка має вести задуманий Севом і Редактором бриг крізь бурі й випробування. Але в ширшому сенсі майстер корабля — це «веселий народ», який творить свою Республіку. Апофеозом йому й завершується роман, цілком у дусі Довженкових фільмів 1920-х років.
Дякую велике!!