Порівняння літературного життя України та Італії епохи Ренесансу
«Ренесанс» і «Відродження» — це два терміни для позначення однієї й тієї ж епохи в історії культури, що настала після Середньовіччя.
Історичний контекст
Україна
-Ренесанс прийшов пізніше (переважно у XVI ст.) й мав неповний, «обмежений» характер.
-Українські землі були розділені між державами, що спричиняло політичну нестабільність. (Тоді землі були поділені між Польським королівством, Великом князівством Литовськом, Кримськом ханством, з частковою автономією козацьких територій).
– Виникає потреба у збереженні православної культури та національної ідентичності через освіту, друк і літературу.
Італія
-Ренесанс зародився у XIV ст. у Флоренції та поширився до XVI ст. по всій Італії.
-Економічно потужні міста-республіки (Флоренція, Венеція) стали центрами гуманізму, меценатство підтримувало художників та письменників.
– Високий рівень освіти, активна торгівля та контакт із античною спадщиною стимулювали розвиток **гуманістичної літератури**.
Основні риси літератури
Україна-
-Поєднання середньовічних традицій із новими гуманістичними ідеями.
-Література мала суспільно-захисний характер: обстоювала віру, право народу на освіту й свободу.
-Акцент на морально-етичних проблемах, освіті, релігійній полеміці.
Італія
-Антропоцентризм, увага до людини, її свободи, інтелекту й творчості.
-Відродження античних традицій.
-Розквіт поезії, філософської прози, драматургії.
Жанри
Україна
-Полемічна література (Іван Вишенський, Мелетій Смотрицький).
-Проповіді, повчання, перекладні твори.
-Історична література: хроніки, літописи, житія святих (Самовидці, Густинський монастир).
-Перші світські поезії та драматичні твори (шкільна драма, поезія на народну тему, перші ренесансні мотиви в піснях та балада).
Італія
-Поема та роман: Данте «Божественна комедія», Петрарка — сонети, Боккаччо «Декамерон».
-Світська лірика: про кохання, природу, дружбу, політичні проблеми.
-Гуманістичні трактати (Піко делла Мірандола «Про достоїнство людини».).
-Розвинена драматургія: комедії, драми для публічного виконання (Т. Аригбо, Лука Пачіолі).
Мова літератури
Україна
-Переважно староукраїнська та церковнослов’янська.
-Поширення польських та латинських текстів через рівень освіти та впливи Речі Посполитої.
Італія
-Активне формування національної літературної італійської мови (завдяки Данте, Петрарці, Боккаччо).
– Латина продовжувала існувати, але вже не домінувала.
Осередки гуманізму
Україна
-Острозька академія — перший вищий навчальний заклад східнослов’янського світу.
-Братські школи у Львові, Києві.
-Друкарні Івана Федорова, які надрукували перші книги українською та церковнослов’янською.
Італія
-Університети Болоньї, Падуї, Флоренції — центри вищої освіти.
-Академії гуманістів (зокрема, флорентійська Платонівська академія стимулювали переклади античних текстів, дискусії з філософії та науки).
Вплив друкарства
Україна
-Друкарство допомогло зберегти культурну та релігійну ідентичність.
-Видання книг релігійного та освітнього призначення («Острозька Біблія», букварі, полемічні трактати).
Італія
-Швидке поширення гуманістичних творів.
-Створення друкарських центрів у Венеції — найбільших у Європі.
Роль релігії і світськості
Україна
-Ренесанс тісно пов’язаний із церковною боротьбою (унія, православ’я).
-Світська література розвивалася повільніше.
Італія
-Література світська та гуманістична, релігія відходить на другий план.
– Творці акцентували на людині, її почуттях, освіті та самовираженні.
Головне:
–Італійський Ренесанс — це культурна революція, розквіт світської, гуманістичної літератури, мистецтва і науки, орієнтованої на людину.
–Український Ренесанс — це поєднання гуманізму з релігійно-полемічною традицією, що розвивалося під тиском політичних і конфесійних обставин.
-Якщо в Італії Ренесанс став культурною революцією, то в Україні — інструментом духовної оборони та національного самоствердження.
| Україна (XVI–XVII ст.) | Італія (XIV–XVI ст.) | |
|---|---|---|
| Історичний контекст | Пізній, обмежений Ренесанс; розділені землі між ВКЛ, Польщею, постійні війни; боротьба за православну ідентичність | Ранній Ренесанс; економічно потужні міста-республіки; сприятливе культурне середовище, меценатство |
| Основні риси літератури | Поєднання середньовічних традицій з гуманізмом; морально-етична та релігійна тематика; суспільно-захисна функція | Антропоцентризм, увага до людини, її творчості, інтелекту, почуттів; відродження античних традицій |
| Жанри | Полемічна література (І. Вишенський, М. Смотрицький); проповіді, повчання; літописи, житія; перші світські поезії і драми | Поема, роман (Данте, Петрарка, Боккаччо); світська лірика; гуманістичні трактати; драматургія |
| Мова літератури | Староукраїнська та церковнослов’янська; вплив польської та латинської | Національна італійська мова; латина використовується для науки та філософії |
| Осередки гуманізму та освіти | Острозька академія; братські школи у Львові та Києві; друкарні І. Федорова | Університети Болоньї, Падуї, Флоренції; академії гуманістів (Флорентійська Платонівська академія) |
| Вплив друкарства | Боротьба за культурну та релігійну незалежність; видання релігійних та освітніх книг («Острозька Біблія») | Швидке поширення гуманістичних творів; друкарські центри у Венеції — найбільші в Європі |
| Роль релігії та світськості | Ренесанс тісно пов’язаний із церковною боротьбою; світська література розвивалася повільніше | Світська гуманістична культура домінує; релігія на другому плані |
| Функція літератури | Інструмент духовної оборони та національного самоствердження | Культурна революція; розвиток світської освіти, мистецтва та гуманізму |
| Стиль та художні засоби | Стриманий, морально-етичний; релігійна риторика; поява барокових образів та контрастів | Розмаїтий, експресивний, антропоцентричний; емоційність, елегантність, художня витонченість |
Ви можете доповнити цю інформацію та порівняйте особливості Ренесансу в Італії та інших країнах.
Якщо ви не знайшли потрібну відповідь, можете запитати у нашого чат-бота у Телеграм.



