Повідомлення про Стародавній Рим

стародавній рим Історія

Повідомлення про Стародавній Рим на українській мові може бути використане учнями при підготовці до уроку. Інформація про Стародавній Рим може бути доповнена цікавими фактами.

Розповідь про Стародавній Рим

Стародавній Рим – могутня стародавня цивілізація, яка отримала свою назву від столиці – Риму. Його володіння простягалися від Англії на півночі і до Ефіопії на півдні, від Ірану на сході і до Португалії на заході. Заснування міста Риму легенда приписує братам Ромулу і Рему.

Історія Стародавнього Риму веде своє літочислення від 753 р. до н. е. і завершується в 476 р. н. е.

У розвитку культури Стародавнього Риму можна виділити такі основні періоди:

1. етруський VІІІ-ІІ в до н. е.
2. “царський” VІІІ-VІ в до н. е.
3. Римської республіки 510-31 рр. до н. е.
4. Римської імперії 31 рр. до н. е. – 476 р. н. е.

Чим займалися стародавні римляни?

Спочатку Рим був невеликим містом-державою. Його населення складалося з трьох станів:

  • патриціїв – корінних жителів, які займали привілейоване становище в суспільстві;
  • плебеїв – більш пізніх поселенців;
  • чужоземних рабів – вони потрапляли в полон в ході воєн, які вела римське держава, а також власних громадян, які стали рабами за порушення закону.

Раби виконали роботу по дому, важкі роботи в сільському господарстві, працювали в каменоломнях.
Патриції брали слуг, спілкувалися з друзями, вивчали право, військове мистецтво, відвідували бібліотеки і розважальні заклади. Тільки вони могли займати урядові посади і бути воєначальниками.
Плебеї у всіх сферах життя були залежні від патриціїв. Вони не могли управляти державою і командувати військами. У їх розпорядженні були лише невеликі ділянки землі. Плебеї займалися торгівлею, різними ремеслами – обробкою каменю, шкіри, металу і т. д.

Всі роботи робили в ранкові години. Після обіду жителі відпочивали і відвідували лазні з термальними водами. Знатні римляни могли ходити в бібліотеки, в театр.

Політичний устрій древнього Риму

Весь 12-віковий шлях Римської держави складався з декількох періодів. Спочатку, це була виборна монархія на чолі з царем. Цар керував державою, як в мирний, так і воєнний час, виконував обов’язки верховного жерця. Також існував сенат, в який входили 300 сенаторів, які обиралися патриціями з числа своїх старійшин. У народних зборах спочатку брали участь тільки патриції, але в більш пізній період, цих прав добилися і плебеї.

Після вигнання останнього царя в кінці VI ст. до нашої ери в Римі встановився республіканський лад. Замість єдиного монарха щорічно обиралися 2 консула, що управляли країною разом з сенатом. Якщо Риму загрожувала серйозна небезпека – призначався диктатор, який володів необмеженою владою.
Створивши міцну, добре організовану армію Рим підкорює весь Апеннінський півострів, перемагає свого основного суперника – Каргафен, завойовує Грецію та інші середземноморські держави. Рим до I століття до нашої ери, перетворюється в світову державу, кордони якої проходили за трьома континентами – Європі, Азії та Африці.
Республіканський лад не міг підтримувати порядок в величезній державі. У сенаті стали панувати кілька десятків найбагатших сімей. Вони призначали намісників, що правили на завойованих територіях. Намісники безсоромно грабували як простих людей, так і багатих провінціалів. У відповідь на це, почалися повстання і громадянські війни, що тривали майже сторіччя. Зрештою, переможець став імператором, а підвладна йому держава стала називатися імперією.

Освіта в стародавньому Римі

Основною метою римлян було виховання сильного, здорового, впевненого у своїх силах покоління.
Хлопчиків з малозабезпечених сімей батьки вчили орати і сіяти, долучали до різних ремесел.
Дівчаток готували до ролі дружини, матері і господині дому – навчалиготувати, шити і іншим жіночим заняттям.

У Римі існували школи трьох рівнів:

  • Елементарні школи, давали учням початкові навички в читанні, письмі та математиці.
    Граматичні школи навчали хлопчиків від 12 до 16 років. Вчителі таких шкіл більш освічені та займали досить високе становище в суспільстві. Для цих шкіл створювалися спеціальні підручники і хрестоматії.
  • Аристократи прагнули дати дітям класичну освіту в риторских школах. Хлопчиків навчали не лише граматиці і літературі, а й музиці, астрономії, історії та філософії, навчали медицині, ораторському мистецтву і фехтуванню.

Всі школи були приватними. Плата за навчання в риторских школах була великою, тому там навчалися діти багатих і знатних римлян.

Культурный спадок римлян

Древній Рим залишив людству цінну культурно-мистецьку спадщину: поетичні твори, ораторські твори, філософські праці Лукреція Кара. Римське право, латинська мова – це також спадщина древніх римлян.

Римляни створили вікову архітектуру. Одна з грандіозних споруд – Колізей. Важкі роботи з будівництва виконували 12 тисяч рабів з Юдеї. Вони використовували, створений ними новий будівельний матеріал, – бетон, нові архітектурні форми – купол і арку. Колізей вміщав понад 50 000 глядачів.

Ще один архітектурний шедевр – це Пантеон, тобто храмовий комплекс римських богів. Ця споруда у формі купола висотою близько 43 м. На вершині купола був отвір діаметром 9 м. Через нього в зал проникало сонячне світло.

Римляни пишалися своїми акведуками – водопроводами, по яким в місто надходила вода. Загальна довжина акведуків в Римі становила 350 км! Частина з них прямувала до громадських лазень.

Для зміцнення своєї влади римські імператори часто влаштовували різноманітні масові видовища. Цезар в 46 році наказав викопати на Марсовому полі озеро, на якому було організовано бій між сирійським і єгипетським флотами. У ньому брало участь 2000 гребців і 1000 матросів. А імператор Клавдій влаштував на Фуцинському озері битву Сицилійського і Родоського флотів за участю 19000 чоловік. Ці видовища вражали своїми масштабами і пишністю, переконуючи глядачів в могутності правителів Риму.

Сподіваємося, викладена інформація про Стародавній Рим допомогла Вам. А власну розповідь про Стародавній Рим Ви можете залишати через форму коментарів.

© dovidka.biz.ua 2017

 

Оцініть статтю
Додати коментар