Шевченко “Причинна” аналіз

причинна аналіз шевченко 9 клас

Аналіз вірша Т. Шевченка «Причинна» – тема, ідея, жанр, сюжет і композиція, художні засоби.

Шевченко “Причинна” аналіз (паспорт)

Особливості назви твору. Причинна — жінка, яка втратила психічну рівновагу внаслідок того, що їй, за давніми народними уявленнями, «щось пороблено», в даному разі — ворожкою.

Автор – Тарас Шевченко

Рік написання – 1837

Напрям – романтизм

Жанр: романтична балада.

Тема: розповідь про вірне кохання, розлуку і трагічну смерть закоханих.

Ідея: возвеличення щирого почуття кохання і водночас засудження жорстокого і злого світу, де неможливо зберегти сильні, чисті, справжні почуття.

Основна думка: людина, яка здатна сильно й істинно проявляти кохання, відданість, вірність, приречена на трагічний кінець.

Автор, реформуючи цей жанр, змінює традиційну ідейно-тематичну структуру твору: поряд із елементами фантастичного зображено реальних людей, їх реальні дії. Значно розширені межі поетики твору, більше використано засобів художньої виразності. Тому припускають, що «Причинна» за жанровою специфікою дуже близька до соціально-побутової поеми.

“Причинна” художні засоби

  • епітети: блідий місяць; сердитий вітер;  «синє море», «біле тіло», «козаченько молоденький», «біле личко», «гай темний», «Дніпро широкий», «чисте поле», «дуб кучерявий»;
  • пестливі назви: «козаченько», «русалонька», «слізоньки», «дівчинонька»
  • порівняння: місяць, неначе човен, «з уст — ні пари», «кругом, як в усі, все мовчить».
  • уособлення: реве та стогне Дніпр; вітер завива.
  • метафори: горами хвилю підійма.
  • антитеза: то виринав, то потопав.
  • інверсія: додолу верби гне високі; горами хвилю підійма.

Віршовий розмір твору “Причинна”

«Причинна» близька до народних пісень із погляду ритміки вірша. Поет вільно володіє коломийковим ритмом (4 + 4 + 6 складів з цезурою (паузою) після восьмого складу: В таку добу під горою, / Біля того гаю…), силабічним і тонічним віршем. При зміні настрою і характеру розповіді він змінює і ритмічну структуру вірша. Чотиристопний ямб на початку балади «Реве та стогне…») змінюється далі коломийковим розміром («В таку добу під горою…»), а потім амфібрахієм («Така її доля…»), потім знову ямбом, коломийковим ритмом і т. д. поет глибоко і тонко відчував залежність мелодійності поезії від її змісту.

Образи у баладі “Причинна”

причинна паспорт

У баладі є образи: калини, явора, голубки, зозулі.

Сюжет «Причинної»

Сюжет твору простий, дуже близький до народної творчості. Молода дівчина покохала козака, а той поїхав на чужину й довго не вертався. На її думку, хлопець загинув. Але героїня-сирота настільки сильно переживає цю розлуку й чекання, що стає «причинною», втрачає розум. Винними в цьому вважаються «злі люди» (ворожка, яка зачарувала дівчину, щоб та менше тужила. Дівчина, зачарована, уночі гуляє берегом Дніпра («Реве та стогне Дніпр широкий») і оплакує смерть свого коханого.

У сюжет твору майстерно вплетені психологізовані пейзажні картини. Природа наче ілюструє, відгукується на зміни настрою героїні балади. Із води виходять на місяці погрітись русалоньки — то нехрещені діти і дівчата. Вони побачили сновиду, яка на дубі виглядала коханого, почекали, коли та спуститься і залоскотали її насмерть. Аж на світанку повертається коханий козак. Біля дуба він бачить тіло дівчини і спочатку думає, що вона заснула. А коли бачить, що кохана мертва, у відчаї «зареготавсь, розігнався — та в дуб головою!».

Невдовзі біля дуба проходили дівчата. Побачили коня, козака з дівчиною, хотіли їх злякати, але зрозуміли, що ті мертві,— і перелякані втекли. Козака і дівчину, як сиріт, поховали громадою. Насипали край дороги дві могили в житі, посадили над козацькою могилою явір та ялину, а над дівчиною — червону калину. На гілках дерев співають птахи, а коли сходить місяць — з Дніпра виходять русалки.

Композиція “Причинна” 

  • Експозиція: пролог, знайомство з дівчиною, яка під впливом ворожіння стала причинною.
  • Зав’язка: очікування героїнею коханого козака, що обіцяв повернутися до неї з походу.
  • Кульмінація: смерть героїв.
  • Розв’язка: епілог (поховання закоханих).
Ознаки романтизму у творі “Причинна”
  1. Підкреслена увага до людської особистості, внутрішнього світу людини.
  2. Зображення виняткового характеру за виняткових обставин, людини, яку не розуміють більшість людей.
  3. Культ почуттів, природи та природного стану людини. Заперечення раціоналізму.
  4. Існування «двох світів»: світу ідеалу, мрії та світу дійсності. Між ними існує невиправний розлад. Це спричиняє настрій відчаю та безнадії, «світової скорботи»
  5. Звернення до народних сюжетів, фольклору, зацікавленість історичним минулим, пошуки історичної свідомості.

“Причинна” ідейно-художній аналіз 

У баладі виявилося багатство поетичної мови Т. Шевченка, різноманітність художніх засобів, зокрема ритміки вірша. Для зображення у творі явищ дійсності автор широко використав народнопісенні засоби, зокрема епітети фольклорного походження: «синє море», «біле тіло», «козаченько молоденький», «біле личко», «гай темний», «Дніпро широкий», «чисте поле», «дуб кучерявий» та ін. Зустрічаються також фольклорного походження пестливі назви: «козаченько», «русалонька», «слізоньки», «дівчинонька» та порівняння: «з уст — ні пари», «кругом, як в усі, все мовчить». Все це свідчить про те, що поет широко і творчо використав скарби живої розмовної української мови.

Новаторство твору

Новим у жанрі балади були ліричні відступи, у яких Т. Шевченко виявив своє ставлення до героїв твору, до зображуваних подій. Українська поезія до митця не зазнала такої безпосередності почуттів, щирості, непідробленості, такого яскравого вираження народних уявлень. Поет не тільки співчуває скривдженим, але й заступається за них, викликає глибоке співчуття до них у читачів.

Фантастичне поруч із реальним у поезії “Причинна” 

причинна реальне та фантастичне

У баладі «Причинна» є явища реальні та фантастичні. Твір споріднюється не з фантастикою поетів-романтиків, відірваною від життя, а з фантастикою фольклорною, народною, яку так майстерно ще до Шевченка використовував у своїй творчості М. Гоголь. Так, з води серед ночі виходять русалки — і тут потрібна не вітряна ніч, а навпаки, спокійна, місячна, така, яка буває в «русалчин тиждень», коли літо вступає у свої права, а земля і вода набувають найбільшої сили і все навкруги — гаї, луки, поля — буйно зеленіє. За народною уявою, русалки — це дівчата або молоді жінки, котрі під час купання втопилися. Утоплениці-русалки на віки вічні відійшли від буденного земного буття й переселилися в таємничу сферу, на дно глибоких рік і озер, у казкові палати, що чудом збудовані з прозорого кришталю. Місяць і зорі викликають русалок з води. З тихим плескотом хвиль, розгортаючи своїми блідими руками густе латаття, вони виходять на берег. Русалки не мають на собі одягу, вони голі, у них біле й знекровлене тіло, довге хвилясте волосся, зелене, як трава, стан високий і гнучкий, а очі палкі й сині, як морська глибінь. На голові у кожної русалки — вінок з осоки, і тільки в старшої, царівни, вінок з водяних лілій. Вийшовши з води, русалки сідають на березі, розчісують своє довге волосся або беруться за руки і водять дивовижні, з таємничим шепотом, хороводи. Іноді русалки вилазять на дерева й гойдаються на гіллі, як на гойдалці, співаючи пісень. Русалчині пісні небезпечні: хто почує їх, той, як зачарований, підійде близько до русалок, а русалки тоді заманять його до себе, візьмуть у своє коло, будуть бавитися з ним, а потім залоскочуть і затягнуть у річку, на дно. З дерев русалки найбільше люблять клен і дуб. Гойдаючись на гіллі, русалки часом розважаються, вони розмотують на деревах нитки, що їх крадуть у тих жінок, котрі заснули без молитви.

Серед русалок є й лоскотниці — це душі дівчат, що померли зимою, вони з’являються на полях і до смерті залоскочуть дівчат і хлопців, якщо ті потраплять до них. Також вважають, що русалки — померлі нехрещені діти, іноді цих істот називають «дніпровими дівчатами».

“Причинна” план балади

  1. Буря
  2. Знайомство з дівчиною, яка під впливом ворожіння стала причинною.
  3. Очікування коханого козака.
  4. Русалки залоскотали дівчину насмерть
  5. Повернення козака
  6. Смерть козака.
  7. Поховання закоханих.

Аудіокнига “Причинна” Тарас Шевченко

Оцініть статтю
Додати коментар

  1. Данило

    Я вибачаюсь але тут нема зудожніх засобів

    Відповіcти
    1. Карен

      Даня, в разделе “«Причинна» ідейно-художній аналіз” есть художественные приемы

      Відповіcти
    2. Коля

      Але їх багато

      Відповіcти
  2. Денис.

    В таку добу під горою,
    Біля того гаю,
    Що чорніє над водою,
    Щось біле блукає.
    Може, вийшла русалонька
    Матері шукати,
    А може, жде козаченька,
    Щоб залоскотати.
    Не русалонька блукає –
    То дівчина ходить,
    Й сама не зна (бо причинна),
    Що такеє робить.
    Из оригинального произвидения .И как видно она не думает что он умер,она до сих пор его ждет.И не оплакивала она его смерть ,откуда взято это все?

    Відповіcти