Берестейська церковна унія була формально й офіційно проголошена на церковному соборі в Бересті 1596 року.
Берестейська церковна унія: причини та наслідки
Причини(передумови) укладення Берестейська унії:
* Українська православна церква переживала кризовий стан.
* Поява в Україні прихильників церковної унії.
* Верхівка православної церкви хотіла зрівнятися в правах з католиками.
* Захист від зазіхань Московського патріархату.
* Бажання православних ієрархів (М.Рогоза) позбутися опіки братств.
* Розрахунки католиків підпорядкувати православну церкву
Внаслідок Берестейської церковної унії в українському суспільстві виникли гострі протиріччя на підставі віросповідання. В ході боротьби за релігійну свободу посилився процес культурної і політичної згуртованості українського народу. Захист православ’я став важливим гаслом національно-визвольної боротьби наприкінці XVI — в середині XVII ст.
Вплив Берестейської унії на розвиток церковного життя в Україні
- Після Берестейської унії 1596 р. українське суспільство розкололося. Православ’я офіційно заборонене. Православні, які залишилися відданими своїй вірі, виступали не тільки проти католиків, але й проти уніатів.
- За різними мотивами і за різних обставин кількість уніатів (греко-католиків) збільшувалася, головним чином, у Галичині, де був сильнішим тиск католицизму.
- Греко-католицька церква не була зрівняна з католицькою. Польські правлячі кола не хотіли визнавати її через національну належність греко-католиків (адже вони були українцями), але віддавали їй більшу перевагу, ніж православній. На чолі греко- католиків після смерті першого голови цієї церкви Михайла Рогози на початку XVII ст. став митрополит Іпатій Потій. Освічена і багата людина, він намагався довести, що українська церква завжди була католицькою, а Берестейська унія 1596 р. тільки узаконила це. Резиденція митрополита була у м. Вільно, тому що православні козаки не пускали його до Києва.
- Користуючись підтримкою короля і певної частини шляхти, греко-католики на чолі з І.Потієм почали силою відбирати у православних храми і монастирі та віддавати їх до рук греко-католицьких єпископів. Духовні посади давалися тільки греко- католикам, а православних священиків силоміць змушували зрікатися православ’я і приймати греко-католицизм.
- Православні обвинувачували греко-католиків у зраді православ’ю. Почалося взаємне переслідування українців-православних і українців-греко-католиків. Це була гостра боротьба ідей, в якій не існувало ніяких правил. Була гостра боротьба ідей, були пограбовані і зруйновані церкви і монастирі, були криваві сутички, і не поодинокі.
- При митрополиті Йосипові Рутському (1613 – 1637 рр.) греко-католицька церква переживала внутрішні зміни (реформи), що були спрямовані на зменшення впливу католицизму, на боротьбу за чистоту грецького обряду богослужіння.
таке