“Капелюх чарівника” аналіз (паспорт твору)

капелюх чарівника аналіз 5клас

“Капелюх чарівника” аналіз твору допоможе підготуватися до уроку та дізнатися більше про головних героїв казки, скласти літературний паспорт твору (жанр, тема, іде, головна думка, головні та другорядні герої твору, сюжет та композиція).

“Капелюх чарівника” аналіз твору

Автор – Туве Янссон

Рік написання – 1948

Рід літератури – епос

Жанр –  повість-казка

Тема: зображення життя Мумі-тролів, після того як вони знайшли капелюх Чарівника.

Ідея: дружба та взаємодопомога, теплі та щирі взаємини, родинне тепло та порозуміння – основа щастя

Головна думка твору “Капелюх чарівника” – немає нічого кращого ніж любов і лад в сім’ї, і немає нічого міцнішого звичайної дружби.

“Капелюх чарівника” головні герої

  • Мумі – троль – син Мумі-мами і Мумі-тата, вихований, зворушливий, добрий і чуйний… Дуже любить Нюхмумрика і сумує, коли той вирушає мандрувати.
  • Мумі – тато – батько Мумі-троля. Був народжений за незвичайного розташування зірок. У молодості багато подорожував, сам побудував Мумі-будинок. Так само, він найвідоміший письменник у Мумі-долині і околицях (пише мемуари про свої пригоди).
  • Мумі – мама – найкраща в світі мама! Завжди готова прийняти друзів улюбленого сина, нагодувати, приголубити і покласти спати … Ласкава і любляча, дуже гостинна.
  • Чмих – небайдужий до всього яскравого і солодкого … Маленький і злегка боягузливий. Не вміє плавати. Вірний друг. Мумі-троль не хотів спати з ним цілу зиму, бо він хропів.
  • Нюхмумрик (Снусмумрик) – невтомний шукач пригод, любить мандрувати. Любить викурити трубочку і пограти на губній гармошці. Не любить заборонних табличок. Щоліта проводить в Мумі-долині, а восени йде в далекі краї. Це він розповів друзям про Чарівника та пошуки Рубіна.

Другорядні герої “Капелюх чарівника”:

  • Хропся – сестричка Хропуся, володарка шовковистою чубчика і золотого браслета на ногу. Любить прикраси і крутитися перед дзеркалом. Красива дівчинка в яку закоханий Мумі-троль. Може бути напрочуд серйозною. Мріяла бути такою ж гарною, як дерев’яна жінка, яку вони бачили у морі.
  • Хропусь – брат Фрекен Снорк, схожий на Мумі-троля, але змінює колір, в зв’язку з настроєм. Любить проводити збори, дуже серйозний, розсудливий і розумний. Дуже вчений і трохи зануда. Але все ж таки не розуміє, навіщо на світі існують сестри.
  • Гемуль. Пристрасний колекціонер поштових марок. Коли грають у схованки, завжди ховається під диваном — на більше в нього не вистачає уяви. Коли зібрав колекцію марок, то вирішив колекціонувати гербарій. У Чарівника попросив нову ботанічну лопатку.
  • Ондатр – філософ та відлюдник. Днями лежить у гамаку з розумною книгою. Піклування про себе сприймає як належне. Зануда. У Чарівника він попросив нову книгу.
  • Чупсля і Трясля – дві маленькі вертляві подружки з великою валізою, у якій був великий рубін. Вони завжди разом. Розмовляють не дуже зрозумілою мовою, та Гемуль згодом починає розуміти їх. Милі, але безтямкі. Люблять молоко.
  • Чарівник – справедливий, не добрий та не злий. Шукав рубін.

“Капелюх чарівника” сюжет

капелюх чарівника скороченоВ основу сюжету покладено фантастичну подію — знаходження друзями (Мумі-троль, Чмих і Нюхмумрик) чорного капелюха, що належав Чарівникові. Капелюх мас чарівні властивості міняти форми предметів, що з подивом спостерігає все сімейство мумі-тролів і всі, хто потрапляє до їхнього дому. Маленький Мумі-троль, котрий надів капелюх на голову, так змінився, що ного не впізнали навіть його найближчі друзі. Але його Маму не можна ввести в оману ніякими дивами. Вона впізнає свого сина завжди.

Події відбуваються в Долині Мумі-тролів. Мумі-троль, його Мама і Тато зовні нагадують смітних бегемотиків, але вони не є ними насправді. Хропусі (Хропся і Хропусь) від хвилювання здатні змінювати своє забарвлення. У будинку мумі-тролів завжди дружно та весело, пахне оладками з малиновим варенням, ніхто нікого не повчає, усі уважні один до одного. У казковому домі живе любов, про яку не говорять, але яка відчувається в кожному доброму слові й учинках заради інших. Якщо комусь сумно або в когось трапилася біда, мумі-тролі та їхні друзі вирішують проблему спільно, але водночас не порушують право кожного на особисте життя, не вимагаючи зайвих пояснень.

У творі утверджується образ дому, який би хотілося мати всім — теплого, затишного, дружного, веселого. У сімейних стосунках, що існують поміж мумі-тролями, утверджуються цінності, які потрібні кожному: повага до Мами, котра всіх любить і про всіх дбає; авторитет Тата, слово якого є законом для дітей; свобода й право дітей на свої інтереси і разом з тим їхня відповідальність за все, що відбувається в родині.

Повість завершується веселим бенкетом на честь знаходження Маминої торбинки, яскравим феєрверком і фокусами Чарівника. Мама і Мумі-троль повертаються до своєї домівки…

Чому вчить твір “Капелюх чарівника”? Ця казка вчить обережно обходитися з предметами, чиє призначення невідоме, тим більше, якщо вони чарівні. Вчить дружбі та взаємовиручці. Вчить ніколи не сумувати. Вчить завжди знаходити собі справу до душі, вчить веселитися і допомагати всім, хто потребує допомоги. Вчить бути справедливими і добрими.

«Капелюх чарівника» аудіокнига (скорочено). Туве Янссон

Оцініть статтю
Додати коментар

  1. Олена

    Не всі імена героїв 🙁

    Відповіcти
    1. ольга

      все:)

      Відповіcти
    2. Олександра

      Так, далеко не всі.

      Відповіcти
  2. Леся

    Дякую, не хотіла багато читати краще сюжет основний прочитати, а потім все й знайдеться. У книжці все рівно немає такого як тут .
    Трошки хочеться подякувати цьому сайту. Та сказати… Цей сайт унікальний, мені він сподобався. Я ставлю Вам 5 зірок! До зустрічі!

    Відповіcти
  3. Влас

    Багато реклам. А так все норм.

    Відповіcти