Тарас Шевченко «Мені тринадцятий минало» аналіз вірша – тема, ідея, художні засоби та відповіді на інші питання ви можете знайти в цій статті.
«Мені тринадцятий минало» аналіз твору (паспорт)
Автор: Тарас Шевченко
Рік написання: 1847
Жанр – ліричний вірш.
Літературний рід: лірика.
Тема «Мені тринадцятий минало»: зображення безрадісного дитинства Тарасика, коли він, будучи кріпаком, випасав панську худобу.
Ідея: співчутливе ставлення до хлопчика-пастушка; засудження страшних часів кріпацтва, коли людина не мала власних прав і вимушена страждати.
Основна думка: не зазнали щасливого дитинства Тарас і такі як він, бо не мали волі, щасливої долі через гноблення народу панами.
В основу побудови поезії ” Мені тринадцятий минало…” покладено контраст.
Художні засоби «Мені тринадцятий минало»
- Риторичні оклики: «Господнє небо і село, ягня, здається, веселилось!»; «Поглянув я на ягня — не мої ягнята!»; «Обернувся я на хати — нема в мене хати!»; «Не дав мені бог нічого!»; «І хлинули сльози, тяжкі сльози!»; «…лани, гаї, сади!».
- Риторичні запитання: «…чи так мені чого було?»; «…чого так весело було?».
- Порівняння: «…любо стало, неначе в бога..»; «мов прокинувся, дивлюся»; «…поцілувала… наче сонце засіяло, неначе все на світі стало моє».
- Метафори: «сонце гріло, не пекло»; «сонце… не довго молилось»; «сонце запекло, почервоніло і рай запалило»; «небо помарніло», «село почорніло.
- Епітети: «небо голубеє»; «тяжкі сльози», “господнє небо”, “малого віку”.
У вірші «Мені тринадцятий минало…» звучать роздуми про сирітське дитинство.
Автобіографічний вірш Т. Шевченка «Мені тринадцятий минало складається з чотирьох настроєвих картин: хлопчик пасе овець, милується ясним сонечком, голубим небом; раптом розуміє, що він — сирота безпритульний, немає в нього нічого — ні ягнят, ні хати, ні рідної душі поряд; та ось прийшла дівчина, втішила, витерла сльози хлопчині, поцілувала — і сонце знову засіяло не лише в небі, а й у душі. У четвертій частині —роздуми дорослого поета про те, що той його колишній стан — це рай. Набагато гірше тепер, коли він усвідомив усю несправедливість існуючого ладу і виступив проти нього.
Вірш емоційно насичений, передає найтонші відтінки почуттів ліричного героя, його страждання та переживання.
Головний герой твору — тринадцятирічний хлопець-пастух, кріпак і сирота. Природа зігріває його ясним сонечком, напуває пахощами трав, вносить у душу малого сироти відчуття спокою й тихої радості. Хлопчик молиться Богові, дякуючи за сонце, теплий день, життя… Раптом герой усвідомлює, що він — кріпак, і це боляче ранить серце підлітка:
- Не дав мені Бог нічого!..
- І хлинули сльози,
- Тяжкі сльози…
Але це почуття триває недовго: поява щирого й доброго друга — Оксани — проганяє страшне відчуття, природа знову радіє разом із дітьми:
- Неначе сонце засіяло,
- Неначе все на світі стало Моє…
Кожна людина з теплотою згадує своє дитинство. Ці спогади пов’язані, передусім, із батьками, найкращими друзями, дитячими забавками й безтурботністю. Життя дітей, що народилися кріпаками, не могло бути безтурботним: змалку вони працювали поруч із дорослими, рано втрачали батьків, що помирали від хвороб та непосильної праці. Тому одна з провідних думок вірша — засудження такого суспільного явища, як кріпацтво. Інша ж думка — кожна дитина має право на щасливе дитинство й потребує піклування та любові.
Все зашибись, все класно, и понятно
Жаль шо немає жанру, побудови, образи і підтексту а так всьо супер
Супер дуже допомогло. У мене 12 балів.
Юла бла сбала
Дякую
Все круто!