«Ой у степу криниченька» аналіз (паспорт)

ой у степу криниченька аналіз Аналіз твору

«Ой у степу криниченька» — народна чумацька пісня про трагічну долю чумака, який не повернувся додому з далекої мандрівки. Чумаки лагодили вози, запрягали волів, збиралися у валки й вирушали у Крим по сіль. Дорога була небезпечною, траплялися різні пригоди — і розбійники нападали, і хворіли, і худоба пропадала. Аналіз пісні «Ой у степу криниченька» допоможе підготувати літературний паспорт твору.

«Ой у степу криниченька» аналіз пісні (паспорт)

Назва – «Ой у степу криниченька» (цю народну пісню іноді назвають “Ой у полі криниченька“)

Автор – народна пісня

Жанр: народна соціально-побутова чумацька пісня

Тема «Ой у степу криниченька»: відтворення картини сумного життя чумаків.

Ідея «Ой у степу криниченька»: висловлення співчуття чумакові, якого поховано «у зеленому байраці».

Основна думка: непросте мандрівне життя чумаків так чи інакше впливає на стан їх здоров’я і врешті-решт призводить до смерті.

Настрій – сумний. Пісня викликає жаль і разом з тим захоплення вмінням народу створити незабутню поетичну картину.

Образи:

  • криниченька,
  • сива зозуленька,
  • зелений байрак,
  • чисте поле.

“Ой у степу криниченька” належить до пісень чумацьких.

Художні засоби «Ой у степу криниченька»

У пісні використовуються паралелізми («У степу криниченька, з неї вода протікає — …чумак сиві воли пасе Та з криниці напуває»);  вживаються діалоги, окличні слова, вигуки, звуконаслідування, звертання, повтори та такі художні засоби:

  • Епітет: зелений байрак, сира земля, сиві (воли), чистім (степу), зеленій (муравині), сива (зозуленька);
  • Пестливо-зменшувальні слова – криниченька, доріженьку, чумаченьки, зозуленька;
  • Звертання: «Ой подай, чумаче, та подай, голубе».
  • «Ой рад би я, моя мила..».
  • Повтори: «Ой…», «Умер, умер», «ку-ку».
  • Риторичні оклики: «Ой подай, чумаче, та подай, голубе, та хоч праву руку!»
  • Метафора: «воли… доріженьку чують».

Взагалі, чумаки — перші купці, мандрівники, «жива газета». Вони побували не лише в Криму, а у й Європі, в багатьох країнах, сприяли економічним та культурним зв’язкам між державами. У пісні зустрічається фольклорний образ зозулі з її віщуванням.

Головний образ — образ чумака, який збирається в далеку дорогу й не знає, як вона закінчиться. Навіть воли тривожаться, відчуваючи мандрівку. Не стало чумака чи від хвороби, чи від тяжкої втоми. Поховали його в чужій стороні. І тільки думки рідних прилинули до нього в образі «сивої зозуленьки», щоб покликати додому, але це неможливо

«Ой у степу криниченька» текст читати

Ой у степу криниченька,
З неї вода протікає. (2)
Гей, там чумак сиві воли пасе
Та з криниці напуває.

Воли ревуть, води не п’ють.
Бо в Крим доріженьку чують. (2)
Ой Бог знає, та Бог і відає.
Де чумаченьки ночують.

Ой ночують чумаченьки
В чистім степу при долині, (2)
Розпустили сірі воли пасти
При зеленій муравині.

Умер, умер чумаченько
Та в неділеньку вранці, (2)
Поховали того чумаченька
У зеленому байраці.

Ой прилетіла сива зозуленька.
Та все «ку-ку» та «ку-ку». (2)
— Ой подай, чумаче, та подай, голубе,
Та хоч правую руку!

— Ой рад би я, моя мила.
Хоч обидві подати: (2)
Насипано та сирої землі.
Що не можу підняти.

“Ой у степу криниченька” слухати текст (відео)

Оцініть статтю
Додати коментар

  1. Лис Микита

    Чудовий сайт, аналогів, якого немає!

    Відповіcти
    1. Лис

      згодна

      Відповіcти