«Микита Кожум’яка» аналіз твору Олександра Олеся допоможе визначити, яка тема, ідея, жанр, художні засоби, рід твору, сюжет та композиція скорочено. Питання до твору допоможуть закріпити вивчений матеріал.
- Аналіз твору «Микита Кожум’яка»
- «Микита Кожум’яка» головні герої
- «Микита Кожум’яка» художні засоби
- «Микита Кожум’яка» сюжет та композиція твору
- Питання до твору “Микита Кожум’яка”
- “Микита Кожум’яка” скорочено
- Олесь «Микита Кожум’яка» аудіказка (скорочено)
- План твору “Микита Кожум’яка”
- Короткий план твору “Микита Кожум’яка”
Аналіз твору «Микита Кожум’яка»
Автор: Олександр Олесь.
Збірка: Княжа Україна.
Рік видання – 1929
Жанр: драма-казка
Вид лірики: історична.
Тема твору: боротьба народних богатирів із ворогами, зажерливим змієм.
Ідея: Возвеличити скромну силу й міць руського воїна, показати, що славен не той, хто хвалиться, а той, хто доводить свою силу справою.
Головна думка: уславлення мужності народних героїв
Римування: перехресне.
Рима: чоловіча й жіноча.
«Микита Кожум’яка» головні герої
- Князь і Княгиня – люблячі батьки. Князь більш рішучий; Княгиня – печальна, розгублена
- Микита Кожум’яка – молодий, сильний та рішучий. Наділений надлюдськими рисами. Риси характеру Микити Кожум’яки: запальний, добрий, розумний, хоробрий, працьовитий.
- Князівна – красива, розсудлива та добра дівчина.
- Змій – багатоголове чудовисько, страшнийта злий.
«Микита Кожум’яка» художні засоби
- Епітети: шатра сірі, Печенізький хан, праведних богів, Славним герцем, Соромливий, мовчазний,/ Невисокого і зросту,/ Хоч доволі кремезний, міцна моя рука, Найсильнішого бика, Третій довгий день, мертвий Печеніг-борець, на тім славетнім місці, страшний борець.
- Метафори: шатра сірі/ Вкрили луг над Трубежем; Коли річку почервоним/ Кров’ю наших вояків; розв’яжем сварку.
- Синекдоха: Печеніги раз у раз/ Йдуть ордою на Вкраїну.
- Метонімія: Печеніги знов з’явились/ І погрожують мечем; На тім місці Володимир/ Переяслав збудував.
- Гіпербола: Є один вояк у його/ Втроє дужчий за вола; М’яв він шкуру, так, повіриш,/ Спересердя всю роздер; Але той схопив за бік/ І кавалок м’яса вирвав.
- Порівняння: Повертав борця і важив,/ Потім, наче кожу, м’яв./ І нарешті, наче бочку,/ Ухопив і кинув вмить.
- Протиставлення: Невисокого і зросту,/ Хоч доволі кремезний; твій чи мій.
- Риторичне запитання: Хто поборе — твій чи мій?!
- Звертання: князю, мій князю.
У своїй поемі Олександр Олесь зображає одну з напів легендарних подій часів Київської Русі – битву Микити Кожум’яки з печенігом. У своєму творі автор використовує доволі мало епітетів, а силу й міць героя передає за допомогою дієслів на позначення руху.
Окрім того, в поемі використано непряму мову, що яскраво характеризує персонажів – князя, печенізького хана, батька Микити, Микиту Кожум’яку та печенізького воїна. Кількома короткими репліками поет зображає характер кожного з них. Так, хан виступає тут хитрим, а князь – вдумливим, батько головного героя є впевненим у силі свого сина, а Микита – мовчазний і серйозний, доводить свою силу не словами, а справами, тоді як його супротивник – печенізький воїн – виступає насмішкуватим і недалеким, за що врешті й розплачується життям.
Поема Олександра Олеся лаконічно та яскраво показує міць руських воїнів на прикладі одного з них, славить легендарного богатиря Микиту Кожум’яку.
Автор аналізу – cup_of_flowers
«Микита Кожум’яка» сюжет та композиція твору
- Зав’язка: Змій бажає отримати князівну в якості викупу.
- Розвиток дій: воєводи радяться і Микита Кожум’яка вирішує битися зі Змієм.
- Кульмінація: Змій викрадає Князівну. Микита бореться зі Змієм.
- Розв’язка: Микита перемагає Змія та рятує Князівну.
Ознаки драми у творі “Микита Кожум’яка”
- перелік дійових осіб
- діалоги
- ремарки
- поділ твору на частини
Ознаки казки у творі “Микита Кожум’яка”
- слова-повтори
- казкові слова
- магічні числа
Питання до твору “Микита Кожум’яка”
- Яка тема твору? (Боротьба народних богатирів із ворогами, зажерливим змієм.)
- Яке лихо трапилося у Князя?( Змій вимагав віддати йому Князівну)
- Що воєводи радили Князю? ( 1-й змиритися, інші 3- відстоювати честь королівства шляхом боротьби)
- Чому Князь вирішив звернутися до Микити Кожум’яки? ( батько Микити запропонував допомогу, в королівстві не було сильнішої людини за Микиту)
- Чому Микиту називають Кожум’якою? ( він витинав шкури тварин)
- У три роки Микита міг побороти свого батька? (Так)
- Які надприродні можливості мав Микита? (був надзвичано сильним : кинув коня через тин, А найменший- щось страшне! Вже з 3х літ боров мене)
- Хто, крім дітей, ще приходив до Микити Кожум’яки з проханням відКнязя? ( 12 парубків, 12 дідів, 12 дітей)
- Чому Микита вирішив боротися зі Змієм лише тоді, коли його попросили про це діти? ( батько його говорив «Як не вийде знов нічого, шли малих дітей до нього.Наймиліш йому дитина…Отакого маю сина!»)
- Який інтерес – особистий чи громадянський – змусив Микиту воювати зі Змієм? (особистий – Ось Микита наш, дивак, Покохав собі Князівну., громадянський – йому було шкода дітей, які теж могли постраждати від Змія)
- Яким зображений народ? (Спочатку покірним, потім здатним до протесту — представником його є Микита Кожум’яка.)
- Яким був замок Змія? (похмурим, темним)
- Микита врятував Князівну від Змія? (Так)
- Що прославляє, а що засуджує автор у творі “Микита Кожум’яка”? ( Автор прославляє відважність та патріотизм народних героїв, засуджує поневолення та несправедливість)
“Микита Кожум’яка” скорочено
Картина І.
Кожного року Змій вимагав від князя викуп. На цей раз Змій захотів отримати дочку Князя – Князівну. У княжих палатах сумний батько не може повірити в таку вимогу, мати страждає, а дівчина-служниця надіється, що знайдеться в державі знайдеться хоробрий, молодий юнак, який переможе Змія. Та Княгиня просить не говорити про це, бо якщо Змій почує, то уб’є їх всіх разом. Князівна, як може, втішає батьків. Вона готова скоритися своїй долі.
До Князя прибуває гонець від Змія і вимагає, щоб за три дні він віддав доньку. Князь скликає нараду воєвод. Він готовий підняти весь народ, щоб врятувати доньку, якщо воєводи будуть безсилі
У палаці на нараді серед воєвод не знаходиться сміливця. Перший воєвода радить скоритися долі. Другий, третій, четвертий та п’ятий воєвода вважають, що досить коритися, що треба дати Змію відбій. Але ніхто з них сам не готовий боротися зі Змієм. Раптом до Князя підходить дід, який мав п’ятеро синів. Всі вони були сильними, бо мнули шкури. Але найсильнішим є наймолодший Микита, він уже з трьох років батька перемагав. Дід вважає, що Микита може перемогти Змія, бо він один міг м’яти за один раз дванадцять шкур. Князь готовий щедро віддячити діду та Микиті, але дід не хоче винагороди, а хоче лише допомогти Князю у біді. Дід радить не слати до Микити посланців, бо їм він точно відмовить, а послати дітей.
Картина ІІІ.
До Микити додому приходять парубки, діди, а потім діти й умовляють його піти на двобій зі Змієм. Хлопець погоджується. До того ж посланець повідоляє погану новину – сьогодні Змій викрав Князівну.
Картина ІV.
Лише починає світати, а вже звідусіль збираються люди, займають місця, щоб подивитися на бій. Йде сумний Князь та схвильована Княгиня. Ковалі викували Микиті булаву і він вирушив на бій до замку Змія.
Двобій був важкий та жорстокий. Змій пускає вогняні іскри, пару, дим. Змій падає від удару булави, але знову піднімається. Микита зникає в димі. Але зрештою він переміг Змія і той впав мертвим. Герой виносить зі замку Князівну. Народ славить рятівника Микиту та Князя.
Олесь «Микита Кожум’яка» аудіказка (скорочено)
План твору “Микита Кожум’яка”
- Змій вимагає від Князя віддати дочку
- Сум князя та княгині
- Нарада князя з воєводами
- Прихід до князя діда.
- Прихід до Микити Кожум’яки дідів
- Прохання дітей про допомогу.
- Двобій Микити та Змія.
- Перемога Микити
Короткий план твору “Микита Кожум’яка”
1. Вимога Змія
2. Нарада
3.Викрадення князівни.
4.Двобій зі Змієм
5.Перемога Микити