Андрій Малишко “Вчителька” аналіз

малишко вчителька аналіз вірша Аналіз твору

Малишко “Вчителька” аналіз – тема та ідея, жанр, основна думка, художні засоби. Ця інформація допоможе підготувати літературний паспорт твору.

Андрій Малишко “Вчителька” аналіз (паспорт)

Автор – Андрій Малишко

Рік написання – 1960

Збірка – “Полудень віку”

Жанр – пісня з елегійними мотивами

Тема: звертання до вчительки зі словами вдячності за ту сумлінну і відповідальну працю, якій вона присвятила все своє життя – виховання молоді.

Ідея: возвеличення невичерпної доброти, уваги героїні, її мужності, сили волі в подоланні життєвих перешкод

Основна думка: учитель – людина, завдяки якій майбутнє покоління могло сприймати світ, реалізувати себе як особистість.

Римування – перехресне

Художні засоби “Вчителька” Малишко

Епітепи у вірші Малишка “Вчителька”:

  • Зоре світова — учитель, найвища посада на землі. Як зоря, він несе світло знань, добра і миру; слово «світова» асоціюється водночас зі світлом і світом;
  • постаті несхилій — цей епітет підкреслює незламність, силу характеру вчительки, яка знайшла в собі мужність після пережитого горя знову прийти до дітей, вчити їх добра, наставляти на розум;
  • чорна злива — епітет «чорний» у складі метафоричного вислову (слова, вжиті у переносному значенні) нагадує про жах війни;
  • партизанська ніч — згадка про мужніх захисників вітчизни, які ціною неймовірних зусиль, а то й самого життя наближали в тилу у ворога перемогу над фашистськими загарбниками; може, й героїня вірша, наражаючись на смертельну небезпеку, допомагала партизанам;
  • непожата нива — асоціюється з горем, лихом, що спіткало господарів цього поля і завадило зібрати найцінніше — хліб; в молодій весні,
  • в колосистім полі — ці епітети створюють образ юності, адже школу закінчують звичайно навесні; колосисте поле символізує щедрість і повноту життя, його розквіт.

Також автор використовує такі епітети: «зошитки малі», «молодій весні», «тяжкий мороз»,  «постаті несхилій».«рідний край», «Вкраїні милій», які допомагають створити місткі, яскраві і разом із тим зворушливі, задушевні поетичні образи — щирої й мужньої вчительки-наставниці, юних випускників — надії та майбутнього країни, образи рідного краю; нагадують епітети й про тяжке воєнне лихоліття.

  • Метафора: сонечко встає,  роботи час проганяє втому, двох синів узяли фронти, впала чорна злива, щебече юнь,
  • Порівняння – посивіла ти, як в тяжкий мороз непожата нива;
  • Риторичний оклик – Раднице моя на Вкраїні милій!
  • Звертання – Вчителько моя, зоре світова
  • Риторичне запитання – “Де тебе питать, Де тебе зустріти?”
  • Зменшено-пестливі слова – зошитки, сонечко;
  • Повтори – і  дзвенить дзвінок, летять-летять;
  • Слова в переносному значенні – і роботи час проганяє втому; узяли фронти, впала чорна злива та ін.
  • Персоніфікація: сонечко стає.
  • Інверсія: На столі лежать зошитки малі, І летять-летять в небі журавлі, в постаті несхилій.

Як бачимо, у А. Малишка немає випадкових художніх засобів, кожне слово виважене, значуще, викликає багато асоціацій. Це свідчить про великий поетичний дар митця.

Андрій Малишко “Вчителька” читати

Сонечко встає, i в росi трава,
Бiля школи в нас зацвiтають квiти,
Вчителько моя, зоре свiтова,
Де тебе питать,
Де тебе зустрiти?

На столi лежать зошитки малi,
I роботи час проганяє втому.
I летять-летять в небi журавлi,
I дзвенить дзвiнок
Хлопчику малому.

Скiльки пiдросло й полетiло нас
В молодiй веснi, в колосистiм полi,
А у тебе знов та ж дорiжка в клас,
Той же явiр наш
Пiд вiкном у школi.

Двох синiв твоїх узяли фронти,
Бо на рiдний край впала чорна злива.
В партизанську нiч посивiла ти,
Як в тяжкий мороз
Непожата нива.

Знов щебече юнь i цвiте трава,
Пiзнаю тебе в постатi несхилiй,
Вчителько моя, зоре свiтова,
Раднице моя
На Вкраїнi милiй!

Вірш став піснею, та ще й народною, бо він мелодійний, із задушевними словами, які знаходять відгук у серці кожної людини.

Головна думка вірша – треба любити й поважати своїх учителів, старших; любити свій край, його працьовитих і мужніх людей.

Зміст вірша А. Малишка щирий, задушевний завдяки досконалій художній формі, вдало дібраним художнім засобам.

Питання до твору “Вчителька”:

1) Яка пора року та час описані у творі «Вчителька»?
2) Які птахи згадані у вірші?
3) Яке дерево росте під вікном у школі?
4) Які предмети щоденного вжитку школярів згадуються у вірші?
5) Як автор описує вчительку?
6. Хто написав музику до цього вірша?
Оцініть статтю
Додати коментар

  1. Ліза

    Ну так себе

    Відповіcти
  2. Лиза

    Мені подобається

    Відповіcти
    1. Софія

      Мені теж подобається

      Відповіcти
  3. Катя

    Головний герой вірша “Вчителька”

    Відповіcти
  4. Женёк)

    Спасибо создателям сайта!Часто выручаете, т.к. эту дичь часто пишем на уроках и задают на дз)
    Спс ещё раз!!!

    Відповіcти
  5. Влад

    Пасибки

    Відповіcти