Чому Гобсек вважає себе володарем світу?
Лихварство – головна сфера практичної діяльності Гобсека. Віддаючи гроші в борг під великі відсотки, він фактично грабує своїх «підопічних», користуючись їх крайньої нуждою і повною від нього залежністю. Лихвар вважає себе «володарем життя», так як вселяє страх своїм боржникам – багатим марнотратникам. Впиваючись владою над ними, він із пожадливістю чекає, коли настане термін нагадати марнотратникам життя, що пора розплачуватися за насолоди, отримані за допомогою його грошей. Він вважає себе уособленням караючої долі. «Я з’являюся як відплата, як докір сумління» – цією думкою він упивається, ступаючи брудними черевиками по розкішних килимах аристократичної вітальні.
Педантичний і бездушний («людина-машина», «людина-вексель»), Гобсек для Бальзака – є втіленням тієї сили, яка безкомпромісно пробивається до влади. , О.Бальзак прагне проникнути у витоки непохитної впевненості в собі і могутності цієї сили, допитливо вдивляючись в сутність цієї особи. Тут-то Гобсек і повертається до читача з іншої своєї сторони. Лихвар-практик постає перед нами як буржуа-філософ та проникливий аналітик. Досліджуючи закони цього світу, Гобсек відкриває, що головним двигуном, що визначає суспільне життя в сучасному світі, є гроші. Отже, той, хто володіє золотом, управляє світом. «Що ж таке життя, як не машина, яку приводять у рух гроші? … Золото – це духовна сутність всього нинішнього суспільства », – так формулює свої уявлення про світ« мислячий »лихвар. Зрозумівши це, Гобсек став одним з володарів країни. «Таких, як я, в Парижі чоловік десять: ми володарі ваших доль – тихеньких, нікому не відомих», – цими словами Гобсек визначає положення в суспільстві, яке посідають він і його подібні.
У гонитві за задоволеннями суспільство деградує тим сильніше, чим більше в ньому влада золота, вважає Бальзак. Тому й «лихвар-філософ» стає жертвою пороків, на яких він успішно паразитував: саме володіння золотом стало для нього руйнівною пристрастю. Його ощадливість перетворюється на жадібність, спонукає до безглуздого накопичення. Символічна смерть Гобсека в його комірчині: купи товарів і харчів, які зіпсувалися, покрилися пліснявою або вже гниють, золоті і срібні монети, прикриті камінною золою, – ось все, що залишилося від людини, що стала жертвою золота. Доля Гобсека закономірна, оскільки детермінована усім характером сучасного життя, а значить, при всій неординарності лихваря-філософа цей образ типовий відповідно до бальзаківського розумінням типу. Гобсек в описі Бальзака – втілення нещадного користолюбства, уособлення безжалісної та всемогутньої влади грошей, під владу яких потрапляє все сучасне суспільство.