Образи Симона і Полікарпа у Києво-Печерському Патерику

Укр. мова

Образи Симона і Полікарпа у Києво-Печерському Патерику допоможуть зрозуміти яку роль в історії відіграв Києво-Печерський Патерик.

Образи Симона і Полікарпа у Києво-Печерському Патерику

Києво-Печерський Патерик – збірка оповідань про життя і діяння ченців Києво-Печерського монастиря, записана преподобними Симоном і Полікарпом. Монастир засновано в 11 столітті, Патерик складено у 13 столітті. За основу взято листування Володимиро-Суздальського єпископа Симона та ченця Печерського монастиря Полікарпа.

Патерик вміщає лист Симона до Полікарпа, в якому перший соромить другого за надмірну суєтність помислів і честолюбство. З цього листа стає відомо, що Полікарп, будучи ігуменом Космодем’янського монастиря хотів з підтримкою Симона та ще декількох впливових осіб висвятитись на єпископа. Симон докорив цим Полікарпу і з виховною метою навів йому як приклад оповідання про життя і діяння дев’ятьох ченців Печерського монастиря. Існує думка, що ці оповідання були складені заздалегідь, а для листа використались випадково, лише з виховною метою.

До нашого часу не дійшли ні лист-звернення Полікарпа, ні його відповідь на докір Симона. Та, ймовірно, він прийняв до уваги настанови Симона і згодом вирішив записати ще декілька розповідей про перших печерських ченців. Усього оповідань вийшло одинадцять.

Прикладом для написання оповідань для Симона й Полікарпа послужили перекладні Синайський, Скитський та Єгипетський патерики, а також монастирські перекази і печерський «літописець».

Симон при написанні оповідань орієнтувався на книжні зразки і їхню повчальність. Форма запису канонічна, лаконічна, оповідь розгортається поступово. Оповідання, записані Полікарпом, відрізняються особливою жвавістю і орієнтацією на фольклор. Він звертає більше уваги на людські якості ченців, маловідомі факти про них, від чого сюжет є цікавішим, ніж у Симона. Викриває вади князів, особливо наголошує на долі несправедливо покараних. Також завдяки Полікарпу відомо, що часто ченці Києво-Печерського монастиря були не згодні з рішенням київського князя, а тому монастир, фактично, був в опозиції до влади.

Псевдонім: cup_of_flowers
Матеріал надано лише для публікації на сайті dovidka.biz.ua від 6 січня 2020 року.

Оцініть статтю
Додати коментар