Роман Іваничук “Мальви” аналіз (паспорт) твору

Аналіз твору

Аналіз твору “Мальви” Романа Іваничука допоможе визначити, яка тема, ідея, жанр та скласти літературний паспорт твору.

Роман Іваничук “Мальви” аналіз

АвторРоман Іваничук

Рік написання – 1965—1967 рр.; надрукований у 1968 році. Первинна назва — «Яничари», під цією виданий вдруге.

Жанр – історичний роман

Тема – зображення поневірянь українців на чужині

Ідея – утвердження патріотизму і необхідність визволення України від загарбників

Проблематики роману “Мальви”:

  • Збереження духовних святинь, відповідальність сучасників за минуле й майбутнє
  • Проблема виродження особистості. Безславний шлях яничарства
  • Історична пам’ять у романі.
  • Батьки і діти

Композиція та сюжет твору “Мальви”

Дія в романі «Мальви» відбувається в середині XVII ст. – напередодні та під час національно-визвольної війни під проводом Богдана Хмельницького, коли відроджується українська державність.

Головні герої – звичайні українці, які потрапили у турецький полон, вони приречені на забуття своєї Вітчизни, звичаїв, але їхні долі складаються по-різному.

Це історія поневіряння на чужині українки Марії та її доньки Соломії, яку вона називає Мальвою – на згадку про квіти під вікнами рідної домівки.

У творі зображено два світи: український, що подано крізь призму сприйняття невільників; мусульманський загарбницький, який підтримує Кримське ханство.

Марія мріє знайти своїх синів–близнят Андрія і Василя (Аліма і Селіма), які ще в Україні малими хлопчиками були викрадені циганами, для продажу на невільничих ринках Туреччини або Кримського ханства. Саме в пошуках синів Марія втрачає на чужині й дочку, бо вона, закохавшись, стає дружиною Кримського хана Іслам-Гірея.

Всі ці події змальовані в той час, коли Україна протистояла двом державам-загарбницям: Османській імперії та Кримському ханству, що воюють проти України силами її дітей.

Українці позбавлені рідної землі, знаходили розраду біля ікони божої матері, а предковічну церкву Успіння пресвятої богородиці вони назвали кримським Афоном.  До цієї чудотворної ікони приходила Марія. Вона бачила поряд із Дівою Марією не ангелів, а синів, не тільки своїх, а й синів усіх осиротілих матерів.

Саме в образі Марії письменник розкрив непересічну любов до Батьківщини. Навіть у неволі жінка не втратила людської гідності, самоповаги, залишилась людиною.

Завершується роман епізодом, як Марія намагається повернутись на рідну землю, засвідчуючи генетичний патріотизм цієї жінки: «Пустіть мене, яничари, пустіть свою матір за мур Перекопський, в мене грамота від хана. Заробляла ж її тяжко, усе спродала для неї: Бога свого, дітей своїх і здоров’я. Мушу вмерти на тій землі, де коноплі по стелю, а льон по коліна, де мальви вище соняхів ростуть – білі, голубі й червоні…».

Оцініть статтю
Додати коментар