“Чайка Джонатан Лівінгстон” аналіз (паспорт) твору

чайка джонатан лівінгстон Аналіз твору

Аналіз твору “Чайка на ім’я Джонатан Лівінгстон” – тема, ідея, жанр та інші відомості допоможуть підготувати літературний паспорт твору.

“Чайка Джонатан Лівінгстон” аналіз (паспорт)

АвторРічард Бах

Рік видання – 1970

Рід літератури – епос

Жанр твору – повість-притча

Тема – розповідь про молоду чайку, яка навчилася літати та присвячує себе самовдосконаленню і самопожертві

Ідея – потрібно прагнути до самовдосконалення

“Чайка Джонатан Лівінгстон” головна думка – потрібно вчитися та розвиватися, а не пливти по течії.

“Чайка Джонатан Лівінгстон” головні герої

  • Джонатан Лівінгстон — чайка, яка прагне навчитися літати краще за всіх; символ прагнення до ідеалу, свободи, пізнання себе.

  • Батьки Джонатана — уособлення суспільства, яке не розуміє тих, хто прагне до нового.

  • Старійшини зграї — символ традицій, обмежень і страху перед змінами.

  • Чайки, які зустрічає Джонатан у «небі» — духовні вчителі, що допомагають йому зрозуміти вищі істини.

  • Флетчер Лінд Сігол — учень Джонатана, який продовжує його шлях самопізнання.

Алегоричні образи “Чайка Джонатан Лівінгстон”

  • зграя чайок – наше повсякденне життя;
  • політ Джонатана Лівінгстона – свобода;
  • прагнення Джонатана вдосконалювати політ – шляхи людського самовдосконалення, бажання пізнати сенс буття і осмислити свій статус у світі
  • Джонатан – людина, яка прагне до знань, досконалості.
  • Крила – символ свободи, волі, духовності.

Основний конфлікт в творі “Чайка Джонатан Лівінгстон” – це конфлікт між сірою масою людей (Зграя) та особистістю (Джонатан). Зграя вважає, що вони не здатні пізнати сенс життя, бо він недосяжний, вони кинуті у цей світ лише для того, щоб їсти та жити доти, доки вистачить сил. З цим категорично не згоден Джонатан, яким керує жага пізнання: «Тисячі років ми рискаємо в пошуках риб’ячих голів, але зараз нарешті стало зрозуміло, навіщо ми живемо: щоб пізнавати, відкривати нове, бути вільними».

Особливість композиції твору “Чайка Джонатан Лівінґстон” у тому, що твір складається з трьох частин, у яких показано ступені духовного вдосконалення Джонатана.

1- усвідомлення ідеї свободи;
2- досягнення досконалості;
3-прагнення поділитися знанням вищої істини з учнями, щоб вони також втілили ідею Великої Чайки – всеосяжну ідею свободи.

Елементи сюжету:

  • Експозиція: розповідь про звичайне життя чайок. поява Джонатана, який хоче навчитися літати краще.

  • Зав’язка: вигнання Джонатана з громади.

  • Розвиток дії: подорож героя у світ пізнання, навчання у вищих сферах.

  • Кульмінація: Джонатан повертається, щоб навчати інших чайок.

  • Розв’язка: учень Флетчер продовжує справу Джонатана.

Проблематика твору 

-пошук сенсу життя;
-самореалізація особистості;
-свобода вибору;
-протистояння особистості та суспільства;
-духовне вдосконалення;
-сила віри в себе.

Сюжетний ланцюжок твору “Чайка Джонатан Лівінгстон” 

Джонатана бентежить звичність існування чайок, які стурбовані лише щоденною боротьбою за виживання – Лівінгстон прагнення до вдосконалення – Він вивчає мистецтво польоту– Джонатан не може змиритися з правилами примітивного існування чайок  – Лівінгстона вигнали зі зграї – Життя на самоті – Зустріч із сяючими чайками, які забирають його на Небеса – знайомство з Чіангом, мудрою чайкою-старійшиною, яка вчить його переміщатися зі швидкістю думки в просторі та часі – Джонатан вирішує повернутися на Землю, щоб передати отримані знання іншим чайкам його зграї – Флетчер стає першим учнем Джонатана – до Лівінгстона приєднуються інші чайки, яких вигнали зі зграї – Лівінгстон навчає учнів майстерності польоту – Джонатан з учнями летить до зграї, щоб навчати їх майстерності польоту – згодом до нього приєднується все більше прихильників – передача ролі наставника Флетчеру – Флетчер навчає молодих чайок.

“Чайка Джонатан Лівінгстон” анкета твору може бути доповнена інформацією кожним читачем через форму коментарів.

“Чайка Джонатан Лівінгстон” аудіокнига (скорочено)

Якщо ви не знайшли потрібну відповідь, можете запитати у нашого чат-бота у Телеграм.

Оцініть статтю
Додати коментар

  1. Арина

    А яка мета твору

    Відповіcти