“Мойсей” Франко аналіз (паспорт)

франко мойсей аналіз Аналіз твору

Другим „Заповітом” вважається твір І. Франка “Мойсей”. Детальний аналіз “Мойсей” краще допоможе зрозуміти поему та скласти літературний паспорт твору.

“Мойсей” Франко аналіз (паспорт)

Автор Іван Франко

Рік написання “Мойсей”: 1905

Поштовхом до написання твору стала скульптура Мойсея Мікеланджело Буонарроті, яку Франко побачив в Італії

Літературний рід: ліро-епос

Жанр “Мойсей” Франко: філософська ліро-епічна поема

Напрям: модернізм

Стиль – неоромантизм.

Тема: зображення “смерті Мойсея як пророка, не признаного своїм народом”.

Головна ідея поеми “Мойсей” – це заклик вірити у свій народ, позбутися рабської психології й будувати нове життя

Основна думка: віра автора в невичерпні сили народу, в те, незважаючи на тяжкі поневіряння, український народ буде щасливим в майбутньому.

Головні герої “Мойсей” Франко:

  • ліричний герой,
  • пророк Мойсей – головний герой поеми,
  • новий поводир Єгошуа ( уособлює нове покоління вільних людей)
  • Єгова (Бог),
  • Авірон та Датан – супротивники Мойсея,
  • єврейський народ,
  • Азазель (демон пустелі)

Композиція: Твір складається з прологу й 20 пісень (роздумів).

Події в поемі “Мойсей” розгортаються в такій послідовності: притча про дерева – вигнання Мойсея з табору – спокуса Азазеля – заклик Єгошуа до бою

Віршовий розмір “Мойсей” Франко: Анапест; пролог – ямб

Проблематика

Для реалізації гостро актуальної проблеми І. Франко у творі „Мойсей” обрав біблійну історію. У поемі автор піднімає проблеми:

  • піднесення національної гідності
  • буття особи і нації
  • взаємини вождя і народу
  • формування нації – це головна проблема твору.
 Поема “Мойсей” написано в річищі неоромантичної стильової течії. Франко по-новому трактує проблему волі і рабства, яка набуває філософського виміру. Розповідач переконливо зображує, що духовне поневолення набагато страшніше за фізичне рабство. Мойсей 40 років водив євреїв в пустелі, щоб вони позбулися рабської психології

Два настрої наявні у творі – біль за рабство свого народу і палка віра у його майбутню свободу.

Сюжет “Мойсей” Франко

У передмові до твору „Мойсей” І. Франко зазначав: „Основною темою мого твору я зробив смерть Мойсея як пророка.

У поемі використаний біблійний сюжет.

Сорок років єврейський народ, який вийшов з єгипет­ської неволі, шукав землю обітовану, але за лічені дні до досягнення ба­жаного краю він зневіряється і втрачає оптимізм — у високу світлу мрію вірить лише провідник народу Мойсей — Датан і Авірон пропонують за­кидати Мойсея камінням — Мойсей виходить на широкий майдан, стає на камінь і виголошує промову (невже доведеться розтоптати, «як гнилу колоду», того, кого «батьки звали батьком народу»?) — Мойсей застері­гає народ від Божого гніву, адже йому долею написано йти вперед — Мойсей розповідає притчу про дерева й розтлумачує її зміст — Авірон насміхається й наводить контраргументи (він не вірить у Єгову й пропо­нує євреям поклонятись іншим богам — Ваалу й Астарті) — Датан почав звинувачувати Мойсея (євреїв з Єгипту вийшло сотні тисяч, а сьогодні залишилася «жменька») і закликав народ закидати камінням пророка, проте ніхто не наважився зробити це — юрба виганяє з табору Мойсея, пророк підкоряється, прощається з народом і йде у степ — Мойсей звер­тається до Бога, але у відповідь чує голос злого духа пустелі Азазеля, котрий намагається довести йому марність справи, якій пророк присвя­тив життя — Мойсей упадає в розпач, і на якусь мить його охоплюють сумніви — у цей час з’являється Єгова й пояснює Мойсею, для чого він нині» сипів Ізраїлю з Єгипту — оскільки Мойсей «па момент» засумні­вався, йому призначено, уже побачивши обіцяний край, не ступити до нього і вмерти перед самим порогом своєї мети — вихор у степу, раптом в оточенні парубоцтва з’являється князь конюхів Єгошуа й закликає єв­реїв до походу, до бою, ще мить — і всі зірвуться й ліниві кочівники пе­ретворяться на завойовників, героїв, Авірона поб’ють камінням, а Дата-на повісять.

Історія створення поеми “Мойсей” 

поема мойсей франко паспорт твору

Композиція поеми “Мойсей”

Особливість поеми: розгортаючи її сюжет, витриманий в колориті давньої біблійної легенди, Франко наповнює її сучасним йому змістом.

  • Пролог. а) вступне слово Франка; б) 1-ша пісня: повідомлення про багаторічне блукання євреїв пустелею.
  • Експозиція. 2-га пісня (розповідь про Мойсея, обстановку в таборі), 3-тя пісня (повідомлення про конфлікт із Датаном і Авіроном.
  • Зав’язка. Промова Мойсея (4); казка про терен і її виклад (5,6); мова Авірона і Датана (7, 8).
  • Кульмінація 1. 10 – промова Мойсея, його пророцтво. Це момент напруження і момент розриву з народом. 
  • Розвиток дії. 10 – Мойсей іде з табору, в думках прощаючись з Ізраїлем. 11 – зустріч з дітьми – надією Мойсея на майбутнє відродження (бо вони були народжені в пустелі, не знали рабства). 13 – Розмова з Азазелем. 14 – сумніви Мойсея, заклики до Єгови з проханням відповіді. 15 – молитва Мойсея. 16 – міф про Оріона. 17, 18 – видіння майбутнього Палестини.
  • Кульмінація 2. Мойсей виголошує: «Одурив нас Єгова». Промова Єгови. 
  • Розв’язка. Смерть Мойсея. 
  • Постпозиція. Повідомленя про зміну в таборі, про тугу, про Єгошуа, про смерть Датана і Авірона. 

Довідка:

Неоромантизм –(грец. neos – новий і франц.romantic –романтизм) – стильова течія, що виникла в українській літературі й мистецтві на початку ХХ століття, прагнучи відродити деякі риси романтизму.

Головні ознаки неоромантизму:

  • підвищений інтерес до сильної особистості;
  • культ героя – мужньої людини;
  • життя, пов’ язане з незвичайними випробуваннями та пригодами.
Які композиційні особливості поеми "Мойсей"?
Поема "Мойсей" належить до...?
У чому трагізм Мойсея?

“Мойсей” Франко критика

Твір починається з прологу. У пролозі твору „Мойсей” І. Франко звертається до страждаючого народу: «Народе мій, замучений, розбитий, мов паралітик той нароз-дорожжу…» Таким було українство на початку сторіччя: розштампова-не, розділене між кількома державами, після кількох століть панської неволі, воно, не маючи свого ватажка, пророка, не знало, куди і як руха­тися. Мойсей присвятив себе служінню народові, та доля проводиря складна й підступна. Авірон і Датан підбурюють народ проти Мойсея. Вони навіть погрожують закидати Мойсея камінням. Та ні погрози, ні залякування не спинять пророка. Мойсей усвідомлює, що найголовніше для народу, який тільки-но піднявся, — увесь час рухатись уперед, не спиняючись ані на мить. Він розповідає народові алегоричну притчу— казку про те, як дерева обирали собі короля.

Жодне з розкішних дерев: ані кедр, ані пальма, ані рожа, ані дуб, ані береза — не погодилися служити для захисту, честі, надії, підмоги інших дерев… лише терен згодився принести себе в жертву деревам, боронити їх, щоб вони буяли до неба. Мойсей розкриває алегорію казки — «виклад до неї»:

Дерева — се народи землі,

А король у їх колі —

Божий вибранець, син і слуга

Господевої волі.

У цій притчі Франко викладає свій погляд на пророка-вождя наро­ду, який прагне дістати свободу. Відданість своєму народові, усвідом­лення його прагнень — риси, якими має бути наділений поводир. Зне­вірившись у власних силах, у подальшій боротьбі, піддавшись намов­лянням Авірона й Датана, народ відмовляється слухати Мойсея, віри­ти йому, визнавати за свого пророка. Мойсей полишає табір. Після розмови з Азазелем Мойсей відчуває сумнів, чи справді він служив своєму народові, чи не варто було залишатися в Єгипті. За це Єгова суворо покарав його:

А що ти усомнивсь на момент

Щодо волі моєї,

То побачивши сю вітчину,

Сам не вступиш до неї.

Іван Франко «Мойсей» скорочено аудіокнига

Оцініть статтю
Додати коментар

  1. Остап

    Дуже дякую:) Дуже допомогло. Я дуже вдячний за сайт в цілому. Не зупиняйтеся! Він дуже класний і не раз мені допомагав. Стаття дуже сподобалась.

    Відповіcти
  2. София

    Спасибо большое:) тут всегда очень хорошо разъясняются сочинение ,понятный анализ , и вообще этот сайт часто выручает)

    Відповіcти
  3. уцвца

    клас.дякую

    Відповіcти
  4. Аля

    Спасибо за такой сайт)))

    Відповіcти
  5. Ярик Франко

    Спасибо огромное! выручили!

    Відповіcти