В образі сліпого старця-кобзаря сконцентровано проблему — народ і співець. Це романтичний образ «Божого Чоловіка», людини національно свідомої, котра в моральному плані стоїть дуже високо: вище міщан, селян, козацької верхівки… Автор пише, що «душа його жила не на землі, а на небі»…
Образ Божого Чоловіка «Чорна Рада»
Портрет і зовнішність Божого Чоловіка
- — сліпий старець;
- — темний на очі;
- — латана свитина і без чобіт;
- — довга, до самого пояса, борода … процвіла сивинами.
Риси вдачі та характеру Божого Чоловіка
- — високоморальний;
- — щирий і безкорисливий;
- — далекий від усього суєтного, мізерного, дріб’язкового;
- — доброта і поважне ставлення до людей;
- — індивідуальність, натхненність, патріотизм;
- — духовний аристократизм;
- — виявляє зверхність над народом, своїми моральними якостями вивищується над ним.
Божий Чоловік і суспільство
- — національно зріла людина;
- — натхненне виконання дум та історичних пісень;
- — сум за долею України;
- — допомога козакам лікувати їх рани;
- — його сутність визначає дух, а не шлунок;
- — «душа його жила не на землі, а на небі»;
- — уславлює часи Хмельниччини;
- — не відвідує чорну раду.
Цитатна характеристика Божого Чоловіка
«Співаючи пісню од серця голосить і до плачу доводить, а сам підведе вгору очі, наче бачить таке, чого видющий зроду не побачить».
«Божий чоловік ясен був на виду, мов душа його жила не на землі, а на небі».
«Сліпий старець-кобзар. Темний він був на очі, а ходив без проводиря: у латаній свитині і без чобіт, а грошей носив повні кишені. Що ж робив із тими грішми? Викупав невільників із неволі. Іще ж до того знав лічити усякі болі й замовляти усякі рани. Може, він помагав своїми молитвами над недужими, а може і своїми піснями, бо в його піснях лилась, як чари, що слухає чоловік і не наслухається. За теє-то, за все поважали його козаки, як батька, і хоч би, здається, попросив у кого останню свитину з плечей на викуп невільника, то й йому оддав усякий».
«Я в ваші чвари да свари не мішаюсь».
«А більше мені не по нутру ота мізерна пиха, що розвелась усюди по Гетьманщині. Почали значні козаки жити на людський кшталт із великої розкоші. І вже байдуже їм тепер старосвітські співи, що й людям у подобу… Дух мій не терпить сього!»
Характеристика образу Божого Чоловіка
Народні ідеали гуманізму, мудрості, моральної досконалості яскраво розкриті в образі сліпого бандуриста — Божого чоловіка.
Це не старець і не жебрак, а патріот, воїн Божий, ходяча совість народу. Мирське життя для нього нічого не значить. Свою сліпоту він вважає не каліцтвом, а Божим знаменням, тому й осуджує тих кобзарів, які за чарку горілки поробилися придворними поетами й музикантами. Він не приходить на Ніжинську раду, але після неї виринає, наче з забуття, на Череваневому хуторі, де мудро пояснює осиротілому Петрові, що то тільки здається, ніби зло підім’яло під себе добро
Божий Чоловік прагне осягнути думкою найпотаємніші порухи людської душі: “Співаючи пісню, од серця голосить і до плачу доводить, а сам підведе вгору очі, наче бачить таке, чого видющий зроду не побачить” . Дума про Хмельницького, пісні в його виконанні не лише оживляють у пам’яті сторінки драматичної історії України, а й формують національні ідеали, спонукають слухача замислюватися й над сенсом свого життя.
П. Куліш знайшов новий і, безперечно, цікавий ракурс для змалювання образу народного співця. Божий чоловік не закликає народ до боротьби, як Шевченкові кобзарі, як зображує їх і народна традиція, а кличе до милосердя, доброти. «В мене,— каже,— одна дорога по всьому світу. Блаженні милостивії, яко тії помилувані будуть»,— відповідає він Шрамові на запитання, куди він ітиме.
гыгыгыгы крутяк СПС спасибо спс СПАСИБО лул лел лол кек чек лек лук ЙОУУ. РАУНД.
Тупо изич этот божый чалавек