“Ой на горі та женці жнуть” аналіз (паспорт)

ой на горі та женці жнуть аналіз Аналіз твору

Пісня “Ой на горі та женці жнуть” оспівує славу й гордість України — Запорозьке військо, її  аналіз (жанр, тема, ідея, основна думка, художні засоби) допоможе підготувати літературний паспорт твору.

“Ой на горі та женці жнуть” аналіз (паспорт)

Автор “Ой на горі та женці жнуть” – невідомий, пісня є народною. Пісня виникла, мабуть, у другій половині 17 століття. Найстаріший варіант зафіксований на Галичині в записах Доменіка Рудницького 1713 року «Пісні різні і деякі на ноти перекладені»

Жанр “Ой на горі та й женці жнуть”: козацька пісня.

Тема: зображення військового походу козаків.

Ідея: уславлення мужності, відваги Дорошенка, Сагайдачного, козацького війська.

Основна думка: особисті інтереси повинні завжди поступатися суспільним (Сагайдачний і його дружина).

Пафос (настрій) – піднесений урочистий

Художні засоби “Ой на горі та женці жнуть”

Повтори:
«Гей, долиною,
Гей, широкою»
«…Женці жнуть»,
«Гей..»,
«Під ними…»,
«…Необачний!»

Риторичні оклики:
«Веде своє військо,
Веде запорізьке хорошенько!»
«…Необачний!»
«Не журися!»
«Під ним кониченько»
Під ним вороненький,
Сильне-дужий!»

Епітети: «зелена гора»; “долиною широкою”, веде хорошенько, сильне-дужий, необачний, кониченько вороненький

Звертання:
«Гей, вернися, Сагайдачний»,
«Гей, хто в лісі, озовися».

Антитеза (протиставлення):
«Ой на горі да женці жнуть, А попід горою,…»,
«… Візьми свою жінку, Оддай мою люльку,…»

«Ой на горі та женці жнуть» – популярна народна козацька пісня, у якій оспівується слава й гордість України — Запорозьке військо на чолі зі своїми отаманами. Козаки не дбали про власне збагачення, для них єдина цінність — добрий кінь, гарна зброя та тютюн і люлька. Традиційно на Січ не допускалися жінки, тому Сагайдачний ніби так недбало говорить про жінку. Насправді ж саме задля жінок і дітей, задля спокою рідної землі козаки майже все свідоме життя перебували в тяжких походах, у боях, віддавали за це життя. Пісня бадьора, сповнена оптимізму й тонкого гумору, самоіронії.

Коли чуєш пісню перед очима постає уявна картина, навіяна піснею: хвилюються дозрілі хліба, женці жнуть пшеницю, а коли розігнули натомлені спини, помічають неподалік Військо Запорозьке; ось упізнаваний усіма ще молодий Дорошенко, а ось і бувалий Сагайдачний з його постійними супутниками — тютюном і люлькою…

“Ой на горі та женці жнуть” текст читати

Ой на горі та женці жнуть, (Двічі)
А попід горою
Яром-долиною
Козаки йдуть.

Гей, долиною, гей,
Широкою,
Козаки йдуть.
Гей, долиною, гей,
Широкою,
Козаки йдуть.

Попереду Дорошенко, (Двічі)
Веде своє військо,
Військо Запорізьке
Хорошенько.

Гей, долиною, гей,
Широкою,
Хорошенько.
Гей, долиною, гей,
Широкою,
Хорошенько.

А позаду — Сагайдачний, (Двічі)
Що проміняв жінку
На тютюн, на люльку,
Необачний.

Гей, долиною, гей,
Широкою,
Необачний.
Гей, долиною, гей,
Широкою,
Необачний.

«Гей, вернися, Сагайдачний, (Двічі)
Візьми свою жінку,
Віддай тютюн-люльку,
Необачний!

Гей, долиною, гей,
Широкою,
Необачний!
Гей, долиною, гей,
Широкою,
Необачний!»

«Мені з жінкою не возиться, (Двічі)
А тютюн та люлька
Козаку в дорозі
Знадобиться!

Гей, долиною, гей,
Широкою,
Знадобиться!
Гей, долиною, гей,
Широкою,
Знадобиться!

Гей, хто в лісі, озовися! (Двічі)
Та викрешем вогню,
Та й закурим люльку,
Не журися!

Гей, долиною, гей,
Широкою,
Не журися.
Гей, долиною, гей,
Широкою,
Не журися.

“Ой на горі та женці жнуть” слухати

Оцініть статтю
Додати коментар

  1. Анастасия

    Спасибо большое за прекрасное описание! Очень помогло)

    Відповіcти
  2. Иван

    Спасибо вам! Помогло перед здачей тетрадей) Удачи вам и развития!)

    Відповіcти
  3. Марта

    Це історична пісня
    Тому що згадуються історичні постаті

    Відповіcти
    1. Христина

      Ні, тут немає конкретних дат та подій. Це єдина народна козацька пісня, де є історичні постаті.

      Відповіcти
  4. Алина

    форма твору?

    Відповіcти
  5. Роман

    Незрозумілим залишається одне-коли народився Петро Дорошенко Петро Сагайдачний вже помер.Хто пояснить?

    Відповіcти
    1. Андрей

      В Википедии можно глянуть. Суть такая: либо песня собирает и прославляет всех лидеров казацкого движения, либо упоминабися не тот Сагайдачный, как пример Григорий Сагайдачный, кошевой атаман Сечи времён правления Дорошенко, или не тот Дорошенко. Короче, проще прочитать. Кстати, информация находится в украинской части Википедии.

      Відповіcти