Собор — роман-застереження, один із найвідоміших творів Олеся Гончара. Аналіз роману допоможе підготувати літературний паспорт твору “Собор”.
“Собор” Гончар аналіз (паспорт)
Автор – Олесь Гончар
Рік написання – 1967
Жанр «Собор» – проблемно-філософський роман, у якому важливі соціальні та національні проблеми розглядаються під кутом зору вічних гуманістичних істин, якими мусить керуватися людська цивілізація, щоб не прийти до свого остаточного руйнування і знищення.
Тема – збереження духовних святинь, без яких людина перестає бути людиною, нікчемніє, стає безбатченком.
Ідея: возвеличення боротьби народу за свою духовність, за збереження національної історичної пам’яті
Головні герої “Собор”:
- Микола Баглай – головний герой, студент, закоханий у Єльку. Він належить до молодих трудівників міста й села, що борються проти бездуховності.
- Іван Баглай – старший брат Миколи, був у відрядженні в Індії, де будував металургійний завод. Мав вірну дружину Віруню та двох синів.
- Єлька (Олена Чечіль) – вродлива дівчина, яка мріяла про кохання, і закохалася у Миколу.
- Роман Орляченко – друг Миколи
- Ягор Катратий – дядько Єльки.
- Володька Лобода – партійний працівник, якого покинула дружина. Лобода всіляко намагався сприяти зруйнуванню собора і натомість збудувати кафе.
- Ізот Лобода – батько Володьки. Він поділяє людей на дві групи – майстри і браконьєри.
- Семен Таратута
Центральним образом у творі є собор у Зачіплянці, який уособлює духовну красу та чистоту українського народу. Ця споруда є індикатором, наскільки люди ще не збідніли душею, і готові берегти свою духовність, історичну пам’ять..
“Собор” проблематика
У творі порушені такі проблеми:
- порушення принципів демократії в суспільстві;
- руйнування моральних цінностей, громадянська пасивність, що породжують національний нігілізм;
- захист красивого і корисного, моральних цінностей;
- збереження кращих надбань національної історії;
- зв’язок поколінь.
У центрі твору — проблема духовності сучасної людини, а точніше— проблема духовності сучасного українця. Тому вона так тісно пов’язана з проблемами батьків і дітей, наступності поколінь, збереження історичної пам’яті та національної гідності, національного нігілізму, відступництва від свого народу.
Композиція
Розв’язка – Боротьба Миколи та Ельки з бандитизмом і правопорушенням
“Собор” сюжет
Головна сюжетна лінія роману пов’язана з собором. Собор є центральним образом, епіцентром подій, що розгортаються навколо. Його можна назвати головним персонажем роману.
Роман складається з багатьох розділів, у кожному з яких розповідається про одного і героїв. Та всіх їх об’єднує образ собору. Він став справжнім художнім відкриттям Олеся Гончара, сприйнявся як болюче попередження для всіх українців. Саме через цей образ автора так гостро критикували, а твір заборонявся довгий час. Пробудити національну свідомість, вказати на небезпеку народові — цього найбільше боялась імперська тоталітарна влада.
Собор—як історична реальність, архітектурний пам’ятник доби козаччини. Він—свідок багатьох важливих історичних подій, змін різних влад. У своєму ставленні до нього кожна влада виявляла своє істинне обличчя. Був складом зброї, складом комбікорму… Тепер, обдертий і вицвілий, стоїть сиротою (навіть охоронну табличку знімають!) і чекає нової долі: горе-правителі в особі Володьки Лободи взагалі хочуть його знести, а на звільненому місці збудувати «кафе для трудящих», яке можна назвати, скажімо, «У козака Мамая». Ми, мовляв, пам’ятаємо свої корені, бережемо історію… Отак, прикриваючися гарними, але порожніми словами (тобто демагогією), партійна влада проводила політику так званого наці о карного розквіту однієї з п’ятнадцяти республік-сестер. Але національний розквіт—це не популяризація національної атрибутики, це насамперед пробудження національної свідомості. Викорінення з народу рабської покори, повернення йому внутрішньої суті, гордості вільної людини, його моралі, віри. До таких думок намагається привернути увагу читачів Олесь Гончар.
У творі маємо також собор як художній символ самої України, її духовності, яка обвіяна багатьма вітрами, стоїть напівзруґшована, в риштованні обіцянок щасливого майбутнього. Тепер її остаточно хочуть доруйнувати, знищити.
Собор для зачіплянців став ніби частиною їх самих, вони підсвідомо звіряються йому в найпотаємнішому, шукають захистку в найтяжчі хвилини свого життя. Собор— ніби остання опора українського духу, якому загрожує смертельна небезпека.
Олесь Гончар вірить, що український народ прокинеться, що Баглаї (Микола, Іван). Вірунька, Єлька, баба Шпачиха захистять собор від безбатченків так, як мусять захистити і свої душі від небезпеки спустошення. Це інше покоління, тут поряд є Лобода-молодший, а він—браконьєр. Ті, хто довів свою незрушність—дядько Ягор, старий металург Ізот — відходять від нас, поступово забираючи з собою щось важливе, часом незрозуміле молоді. Доба НТР пропонує інші орієнтири, моральні правила — чи ж убереже сучасна людина в собі дух свого народу, чи ж захистять собори власних душ? Над цими актуальними і зараз питаннями розмірковує письменник на сторінках свого роману.
„Собор” О. Гончара було названо соколиним, романом-набатом. Таку оцінку роману дав Г. Тютюнник.
Чому така композиція?
так треба
мабуть, так задумано
Олег я тута