“Вікентій Прерозумний” аналіз твору допоможе зрозуміти твір, визначити, яка тема, ідея, головна думка, сюжет та проблематика.
“Вікентій Прерозумний” аналіз твору (паспорт)
Автор – Ярослав Стельмах
Рід літератури – епос
Жанр – повість
Тема: розповідь про надзвичайні пригоди Хлопчика Віки – веселі, комічні, таємниці.
Ідея: усвідомлення того, що потрібно добре вчитися, щоб чогось досягти в житті і залишити слід в історії.
Головна думка: не можна нехтувати навчанням, адже знання є справжньою силою, яка допомагає не лише в сучасному житті, а й у будь-яку епоху.
Головні герої “Вікентій Прерозумний”
- Вікентій (Віка) – головний герой, сучасний школяр, який навчається в 4 класі. Він не любить навчання, і одного дня потрапляє в минуле, у добу Київської Русі.
- Людмила Петрівна – класний керівник Вікентія
- Князь– правитель міста, який спочатку захоплюється Вікою, а потім розчаровується в ньому.
- Княжич – син князя, який допомагає Вікентію втекти із в’язниці. Він так само, як і Віка, не любить навчання.
- Линько – хлопчик-слуга, якого Віка врятував і який згодом допоміг йому втекти.
- Продавець чудес – таємничий персонаж, що допомагає Віці здійснити його бажання.
- Онисим – боярин, підступний і заздрісний ворог Віки.
- Писар – чиновник при князеві, який записував слова Віки.
- Класний керівник Людмила Петрівна – вчителька, яка насварила Віку за погане навчання.
- Мишко і Сашко – однокласники Віки, яких ставлять йому за приклад.
- Приймальник склопосуду** – грубий чоловік, що працює у пункті прийому.
Сюжет та композиція
- Експозиція – роздуми Віки про школу, зустріч із продавцем чудес.
- Зав’язка – потрапляння Віки в середньовічне місто.
- Розвиток дії – Віка стає міністром і обіцяє навчити людей майбутнього.
- Кульмінація – герой не може пояснити, як працюють винаходи, і потрапляє в немилість князя.
- Розв’язка – Віка тікає, повертається у свій час і усвідомлює важливість освіти.
Віка, який не любить навчатися, зустрічає продавця чудес і потрапляє в середньовічне місто. Там він спершу отримує визнання як найрозумніший чоловік, але швидко виявляється, що він лише знає про винаходи, але не розуміє, як їх створити. В результаті його оголошують брехуном і засуджують до страти, але хлопець тікає завдяки допомозі Линька. Опинившись у сучасності, Віка розуміє наскільки важливе навчання.
Сюжетний ланцюжок подій (план твору)
Розмова з учителькою →прогулянка сквериком → оголошення про продавця чудес → бажання хлопчика →Вікентій провалився у яму → біля міської брами Вікентія доправляють до палацу → розмова із князем → розповіді про технічні досягнення ХХ століття → призначення Вікентія радником князя → бенкет на честь нового гостя → Вікентій у в’язниці → визволення з полону →втеча → подарунок на згадку → повернення додому.
Проблематика:
– Значення освіти та знань.
– Відповідальність за слова та вчинки.
– Дружба і взаємодопомога.
– Моральний вибір та його наслідки.