“Сліпий музикант” – повчальна повість, адже показує, що наполеглива праця допоможе подолати всі перешкоди, тому її варто прочитати хоча б скорочено, щоб згадати короткий зміст та героїв твору В.Г. Короленко.
“Сліпий музикант” скорочено читати
У багатій поміщицькій родині народився сліпий хлопчик, якого назвали Петром. Виховувала його мати, Ганна Михайлівна Попельських. Ганна мала брата Максима, який у минулому був солдатом армії Гарібальді. Максим був інвалідом без ноги, він навчив Петруся читати за методом Брайля.
Максим перший пояснив сестрі, що безглуздо все життя огороджувати сліпу дитину від зовнішнього світу і проблем, які там його чекають. Він рекомендує Анні розвивати природні схильності Петруся.
«Дурна дбайливість, усуває від нього необхідність зусиль, вбиває в ньому всі шанси на більш повне життя».
Дуже скоро стає зрозуміло, що хлопчик тонко відчуває музику. Крім того, що від природи в нього загострений слух, він дуже сприйнятливий до будь-яких звуків. Петрусь безпомилково виділяє з усього різноманіття звуків ті, що видають музичні інструменти. Одного вечора він зізнається матері, що перед сном перебуває під «особливо чарівним враженням». Причина цього з’ясовується швидко: у сутінках пастух Йохим грає неподалік на саморобній сопілці. Він пережив нещасну любов і намагався вилити свою печаль в музиці. Перепробувавши кілька покупних дудок і не знайшовши підходящої, Йохим змайстрував сопілку сам.
«Дудка вийшла на славу. Висушивши вербу, він випалив їй серце розпеченим дротом, пропалив шість круглих отворів, прорізав навскоси сьомий і щільно заткнув один кінець деревянною затичкою … Потім вона цілий тиждень висіла на мотузці, причому її гріло сонцем і обдавало дзвінким вітром».
Мелодії сопілки Йохима, дуже тонко гармонували з навколишньою природою. Мабуть, Петрусь інтуїтивно це відчував. Раз прийшовши на конюшню до Йохима, щоб послухати його, хлопчик починає засиджуватися у музиканта кожного вечора.
Рухома ревнощами, Анна просить чоловіка замовити з міста піаніно. Вона раніше вчилася музиці і навіть володіла відмінною технікою виконання. Однак манірна німкеня-викладачка своїми нескінченними причіпками і механістичним підходом до навчання відбила у своєї учениці всяку охоту до занять і любов до музики як такої.
Анна, намагаючись знову знайти цілковитий контроль над почуттями сина, приймається грати при ньому «високотехнічну» п’єсу, за яку була свого часу удостоєна похвали викладачки. Однак у її виконанні немає душевності та щирості. Петрусь лякається і тікає. Він не любить «чужого гостя» – піаніно, і як і раніше прагне слухати «рідну» музику простої пастушої сопілки.
Анна розуміє, що їй, щоб повернути довіру сина, доведеться навчитися відчувати музику так само тонко, як це роблять Петрусь і Йохим. Анна пересилює образу і снобізм. Її виконання з часом змінюється, вона опановує здатність передавати свої емоції разом з музикою. Петрусь все частіше слухає матір, починає вчитися у неї сам.
Одного разу він розпитує їй про квіти, бо відчуває їх відмінність навпомацки. Хлопчик гладить білу шию лелеки, а потім торкається до чорного пір’я на крилах птиці. Анна передає цю відмінність за допомогою висоти звуків на інструменті (низькі тони відповідають темним, високі – світлим фарбам). Дядько Максим навчає хлопчика історії країни через героїчні народні пісні, образи яких виявляються близькі і зрозумілі Петрусю.
Петрусь досить вільно пересувається по будинку і садибі. Сторонні люди далеко не відразу розуміють, що він сліпий – настільки впевнені його рухи. Хлопчик любить гуляти над річкою. Одного разу під час прогулянки він знайомиться з дівчинкою Евеліною, приблизно також віку як і він. Евеліна – пізня дочка дуже спокійних і люблячих батьків – панів Яскульських. Евеліна – незвичайно розумна і розважлива дівчинка. Зовні зовсім дитина, вона здатна на розуміння, жертовність і співчуття, які властиві дорослій жінці.
Упродовж довгих років світ Петруся складається з кола рідних і Евеліни. Дівчинка навіть починає разом з Петрусем вчитися у Максима. Спільні заняття, спільні цілі ще більше зближують дітей. Довідник цікавих фактів та корисних знань
Дорослі намагаються не посилювати страждань сліпого, не давати йому зрозуміти, чого він позбавлений, не провокувати «зайвих» питань. Однак Анна відчуває серцем, що її син все одно сумує. Якось Петрусь зізнається їй, що бачив сон – але не може згадати осіб. Розуміє це і Максим.
Щоб відкрити племіннику двері в навколишній світ, він запрошує до маєтку старого товариша Ставрученка з двома молодими синами. У ході бесіди, молоді люди жваво цікавляться Евеліною, а про Петра забувають. Він непомітно виходить з кімнати, говорячи про себе, що Евеліні він не потрібен, що вона навіть не помітила його відсутності, що він – каліка, тому не має права позбавляти дівчину «великого» життя.
Однак сімнадцятирічна Евеліна ввічливо і стримано (так, що навіть молоді люди дивуються і вважають її відповідь гідною жінки набагато більш старшого віку) пояснює гостям, що «у всякої людини своя дорога в житті, а в серйозних справах потрібно і міркувати серйозно». Вона виходить в сад слідом за Петром і, на його твердження про власну непотрібність, як про доконаний факт розмовляє з ним про їхнє майбутнє одруження та повну ніжність спільного життя. Петро ошелешений і щасливий. Евеліна спокійно пояснює йому, що не має наміру шукати собі іншого, «великого» життя, що вони багато років люблять один одного, що для кожного з них немає друга, більш близького, а отже, немає сенсу і шукати «добра від добра».
Евеліна здивована тим, що Петро раніше не думав про їхнє весілля, що він хотів відмовитися від неї заради її ж щастя. Дівчина спокійно і виважено малює Петру його власні перспективи: він повинен професійно вчитися – музиці і концертувати. Усі відзначають його надзвичайний дар і видатні здібності. Евеліна пророкує коханому блискуче майбутнє.
«У тебе теж буде своя робота. Якби ти бачив, якби ти знав, що ти можеш зробити з усіма нами … »
Сім’я разом зі Ставрученком і Евеліною виїжджає на дальню прогулянку по історичних місцях – поховання отамана Карого і сліпого бандуриста Юрко, який супроводжував отамана в усіх його славних походах. У монастирі компанія оглядає старовинну церкву і піднімається на дзвіницю. Обидва дзвонаря сліпі. Один з них, Роман, осліп у віці семи років. Він пам’ятає матір, розуміє, що таке світло, любить дітей і не ображається на весь світ. Інший, Єгор, сліпий від народження. Він злий на людей, він дуже гостро переживає власну «неповноцінність», звинувачує навколишніх в неуважності, скаржиться на свою непотрібність.
Петро інстинктивно впізнає в ньому побратима по нещастю. Коли всі спускаються вниз, Петро затримується, щоб поговорити з Єгором. Евеліна чує їхню розмову. Єгор злиться на Романа за те, що той впустив «чортенят» (тобто дітей) на дзвіницю, намагається зловити їх і побити. Петро дізнається, що у Єгора, як і в нього самого, загострений слух (вони двоє, на відміну від усіх присутніх, чують дзвін дзвонів з церкви, розташованої за п’ятнадцять верст), що він теж не бачить снів або, принаймні, не може потім згадати їх, що він теж ображений на весь світ.
Після повернення додому Анна посилає дзвонарям теплі речі. Максим говорить з Евеліною про подібність Петра і Єгора. Евеліна вважає, що після цієї поїздки Петро впевнений, що всі сліпонароджені злі, і не стане боротися зі своїм егоїзмом, а буде тільки озлоблюватися.
«Безпросвітний смуток змінювався в настрої юнака дратівливістю, нервовістю».
Він намагається посваритися з Евеліною, щоб не бути «винуватим» в її «жертві». Петро постійно виснажує себе і оточуючих розмовами про своє нещастя. Максим намагається діяти ласкою і апелює до доступних Петру образів (пояснює палітру кольорів за допомогою дотикових аналогій, а Петро тут же передає це за допомогою звуків на фортепіано).
Однак, коли нарікання Петра, його звинувачення на адресу несправедливості долі і жалість до себе стають домінуючими в ставленні до оточуючих, Максим вирішується на серйозну розмову з хлопцем. Розмова, яку готував Максим, відбувається спонтанно. При вигляді чужого страждання (сліпих жебраків) Петро поривається відвернутися і піти, але Максим зупиняє його і змушує навпомацки подати сліпцям милостиню.
«Ти нарікаєш, що тобі нема кого проклинати, як Єгору, а сам в душі проклинаєш своїх близьких за те, що вони відібрали в тебе щасливу долю цих сліпих … Якщо ти захочеш виправити нашу помилку, якщо ти жбурнеш долі в очі всі переваги, якими життя оточило тебе з колиски і захочеш випробувати долю цих нещасних … я обіцяю тобі свою повагу, допомогу і сприяння».
Після цього випадку Петро довгий час лежить у гарячці. Максим уже бере було свої слова назад і вибачається перед племінником, але одужавши Петро просить дядька допомогти йому. Вони оголошують домашнім, що удвох їдуть на рік до Києва, щоб Петро міг там брати уроки музики у відомого піаніста. Максим постійно надсилає Ганні заспокійливі листи, запевняючи, що справи Петра йдуть на лад. Через рік же з’ясовується, що Петро весь цей час мандрував разом з двома іншими сліпими (один з них, Федір Кандиба – кобзар) під ім’ям Юрія. Кажуть, що Петро ходив до Почаєва по обітниці, щоб вимолити у богоматері зцілення. Петро повертається до рідного дому пішки в злиденному одязі.
«Очі його залишалися як і раніше чистими і як і раніше незрячими. Але душа, безсумнівно, зцілилася».
Восени Евеліна й Петро справляють весілля. Скоро він дізнається, що буде батьком. Очікування пологів болісне для Петра. Йому страшно, що і дитина неодмінно народиться сліпою. До Петра часом повертаються всі його колишні істеричні сумніви, він твердить, що дитині не слід народитися. Однак доктор, який приймав пологи і заздалегідь озброєний офтальмоскопом, констатує, що немовля бачить. Петро приголомшений. На кілька митей йому здається, що він прозріває. Він бачить матір, Максима, дружину, небо і землю.
“Усім здавалося, що людина, яка стояла серед кімнати, була не та, яку вони так добре знали … той колишній зник, оточений таємницею, що раптово опустилася на нього “.
Петро не може згадати свого видіння, але він спокійний. «Я віддав все це їй … дитині …» – вимовляє Петро і втрачає свідомість.
Через три роки Петро вже дуже успішно концертує в Києві. Евеліна всюди супроводжує свого знаменитого чоловіка. Максим зазначає, що тонка, чутлива, повна страждань гра Петра змінилася.
«Це вже не одні стогони особистого горя, не одне сліпе страждання … він носить в душі відчуття життя, він відчуває і людське горе, і людську радість, він прозрів і зуміє нагадати щасливим про нещасних».
Максим вважає свою місію на землі виконаною. «Він недарма прожив на світі, йому говорили про це повні сили владні звуки, що стояли в залі, що панували над натовпом».
дякую за твір прочитав на перерві
Чому фуфло?Некультурний хлопець це дуже хороший твір.
Он просто так подписан!
Йому не зрозуміти, оскільки для таких дурбецелів і існує: ГДЗ,скорочено тощо.
Вау, и что же вы, столь эрудированная и порядочная личность, делаете на этом сайте? Не думаю, что нужно судить уровень знаний человека, по том, на каких сайтах он находится. Текст и вправду чрезвычайно примитивен, лично мне, было противно его читать.
В основе, “скорочено” придумано для быстрого ознакомления с тем или иным произведением, или же просто для людей, которым и вправду лень читать такие х.п.
Я была счастлива, что не потратила еще один день впустую, читая это “произведение искусства”.
Соглашусь с его мнением, это и вправду “фуфло”.
Я например захожу частенько на этот сайт чтобы посмотреть анализ или сокращенный вид стихотворения. Ведь я не люблю читать и считаю что нужно уловить лишь суть, другое не важно ( чисто моё мнение).
Что на счёт мальчика, не вижу вообще смысла обращять на него внимание. Тем более здесь итак только дети 5-7 классов.
Но стихотворение не мже быть “фуфлом” видимо, не всем дано понять и почуствовать людей, со сложной жизнью. Спасибо за внимание.
( Простите за граматические ошибки, но хочу напомнить что это сайт на украинском языке, и я обратилась на русском, при уважении к Вам).
Ем… то чому ти теж тут ?
А может вы пришли сюда читать а не придираться к другим?!
я тоже ненавіжу
Це урок, а не який твір
Мені дуже сподобался твір реально крутий і дешевний (дякую за таке гарне скорочення) врятувало меге від двійки! ДЯКУЮ
А мені сподобалося)
дуже гарнесенький твір мені сподобалось дякую ще раз дякую дуже дякую
Спасибо просто спасли. Респект