Літературний паспорт вірша необхідно готувати часто на урок літератури. Щоб робити це правильно пропонуємо ознайомитися з основними частинами літературного паспорту.
- Літературний паспорт ліричного твору
- Літературний паспорт твору “Слово про похід Ігорів”
- Літературний паспорт «Всякому місту – звичай і права»
- Літературний паспорт твору «Чорна рада»
- Літературний паспорт «Подвійне коло»
- Літературний паспорт твору “Місто”
- «Три зозулі з поклоном» літературний паспорт
- «Тигролови» літературний паспорт
- «Україна в огні» літературний паспорт
Літературний паспорт ліричного твору
Що таке паспорт твору? Це характеристика твору, яка включає важливі аспекти твору (назва, автор, жанр, тема, ідеї, сюжет, персонажі, художні засоби), що допомагає краще зрозуміти твір.
Літературний паспорт твору (шаблон)
- Автор твору
- Назва твору
- Рік видання (або написання)
- Жанр
- Літературний рід
- Тема та головна ідея
- Головні герої (персонажі)
- Сюжетні лінії
- Композиція
- Проблематика
- Місце та час дії
- Художні особливості (художні засоби)
Літературний паспорт “Бачиш між трав зелених”
Літературний паспорт “Зажурилась Україна”
Літературний паспорт твору “Слово про похід Ігорів”
1.Автор | Невідомий |
2.Назва твору | «Слово о полку Ігоревім» |
3.Рік видання | 1800 |
4.Жанр | Героїчна поема |
5.Л/ рід. Д/особи | Епос. Лірика. Князь Ігор, Всеволод, Святослав, Ярославна, Руська земля, русичі, половці. |
6.Тема | Зображення невдалого походу князя Ігоря проти половецьких орд. |
7. Ідея | Заклик руських князів до єднання для спільної боротьби проти зовнішніх ворогів |
8.Композиція | Вступ, основна частина, закінчення |
9. Сюжетні лінії | Виступ руської дружини в похід. Битва Ігоря з половцями. Золотий сон Святослава. Плач Ярославни. Благополучне повернення Ігоря з полону. Величання князів. |
10.Проблематика | 1) виховання; 2) навчання; 3) слави, гідності; 4) багатства; 5) життя та смерть; 6) проблема дружніх стосунків з сусідами; 7) проблема одностайності |
Літературний паспорт «Всякому місту – звичай і права»
1.Автор | Григорій Савич Сковорода |
2.Назва твору | «Всякому місту – звичай і права» |
3.Рік видання | 1785 |
4.Жанр | Пісня |
5.Літературний рід | Лірика |
6.Тема | Показ негативних вад суспільства |
7.Ідея | Висміювання негативних рис тогочасного суспільства – брехні, розкоші, зажерливості, гонитви за багатством, чинопочитанням. |
8.Сюжетні лінії | 1) негативні вади суспільства; 2)лінія життя ліричного героя. |
9.Композиція | 7 строф чотиривірша (катрена) та восьмистрофний двовірш |
10. Проблематика | 1) вибір людиною життєвої позиції; 2) життя і та смерть. |
Літературний паспорт твору «Чорна рада»
1.Автор | Пантелеймон Куліш |
2.Назва твору | «Чорна рада» |
3.Рік видання | 1857 |
4.Жанр | Історичний роман-хроніка |
5.Л/ рід. Д/особи | Епос. Шрам, Петро, Яким Сомко, Кирило Тур, Іван Брюховецький, Черевань, Леся Череванівна |
6.Тема | Змалювання боротьби за гетьманську булаву після смерті Богдана Хмельницького. Доба Руїни. |
7. Ідея | Прагнення об’єднати Україну «Зложити докупи два береги Дніпрові» ; утвердження думки про необхідність національної злагоди українців, провідна сила для організації українського суспільства є національна еліта (культурна, освічена здатна до мудрого державотворення) |
8.Композиція | 18 розділів |
9. Сюжетні лінії | Політична (вибори гетьмана); любовна (любовний трикутник: Леся Череванівна – Петро Шраменко –Кирило Тур) |
10.Проблематика | Народ та історія (роль державного діяча); народ і влада; народ і співець; патріотизм і незалежність |
Літературний паспорт твору «Кайдашева сім’я»
1.Автор | Іван Семенович Нечуй -Левицький |
2.Назва твору | «Кайдашева сім’я» |
3.Рік видання | 1879 |
4.Жанр | Соціально-побутова сатирично-гумористична повість-хроніка |
5.Літ.рід. Д/особи | Епос. Омелько, Маруся, Карпо, лаврін, Мотря, Мелашка. |
6.Тема | Змалювання побуту селянської сім’ї після скасування кріпацтва |
7.Ідея | Викриття патріархального селянського побуту, що зумовлене приватною власністю на землю та всією системою суспільних відносин |
8.Сюжетні лінії | 1) Омелька Кайдаша та Марусі; 2) Карпа та Мотрі; 3) Лавріна та Мелашки. |
9.Композиція | Експозиція.Опис с. Семигори.Знайомство з Омельком та його синами. Зав’язка.Поява молодої сім’ї після одруження. Конфлікти з Мотрею. Кульмінація. Мотря вибиває око свекрусі. Розв’язка.Груша всохла – сім’ї помирилися. |
10. Проблематика | Пр. батьків та дітей, пр. виховання; пр. кохання й сімейного щастя; пр. багатства; пр. віри в Бога та додержання заповідей Божих; пр. народної моралі та авторитету в громаді. |
Літературний паспорт «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
1.Автор | Панас Мирний (Панас Якович Рудченко) |
2.Назва твору | «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» |
3.Рік видання | 1880 |
4.Жанр | Соціально-психологічний роман |
5.Л/рід. Д/особи | Епос. Чіпка Варениченко, Грицько Чупруненко, Максим Гудзь, Явдоха, Галя, Мотря Жуківна, Остап Хрущ (Хрущов,Іван Притика, Іван Вареник) |
6.Тема | Зображення життя та боротьби українського селянства проти соціального гноблення напередодні та під час реформи 1861 р. |
7. Ідея | Ідея криється в алегоричній назві: воли – символічний образ уярмленого селянства – не ревли б, якби було що їсти й пити. Трудящі селяни бунтують, повстають, армія придушує ці повстання. Викриття політики самодержавства, заклик до боротьби з існуючим ладом. |
8.Композиція | Роман складається з 4 частин, кожна з яких поділена на розділи (30) 1ч.розповідає про дитинство та юність Чіпки. 2ч. присвячена сторічній історії села Піски. 3ч.знайомить із складною долею селянина – бунтаря. 4ч. завершує трагедію Чіпки Варениченка. |
9. Сюжетні лінії | Основні сюжетні лінії: -рід та життя Чіпки; -рід та життєвий шлях Максима Гудзя; -історія Життя Грицька та Христі; -життєпис панів Польських, історія села Піски. Другорядні сюжетні лінії: -Мотрі Жуківни (матері Чіпки); -Івана Вареника (батька Чіпки); – Явдошки (матері Галі); -Василя Пороха |
10.Проблематика | Народна мораль; -батьки і діти; -добро і зло; -земля і достаток; – кріпацька неволя; -пропаща сила; – становище жінки в сім’ї; – любов і сімейне щастя. |
Літературний паспорт «Подвійне коло»
1.Автор | Юрій Іванович Яновський |
2.Назва твору | «Подвійне коло» (Клас і рід) |
3.Рік видання | 1935 |
4.Жанр | Новела |
5.Літ. рід/ Герої | Епос / Андрій, Оверко, Панас, Сашко, Іван, Мусій Половець. |
6.Тема | Героїка громадянської війни,розпад родини, роду заради якихось цінностей |
7.Ідея | Засудження братовбивчої війни |
8.Сюжетні лінії | 1) різні класові інтереси; 2)лінія роду Половців |
9.Композиція | Експозиція. Бій під Компаніївкою. Зав’язка.Зустріч пораненого Андрія з Оверком.Конфлікт, непорозуміння між братами. Розвиток дії. Вбивство Андрія, Оверка. Розстріл махновців. Кульмінація. Поховання братів. Самогубство Панаса. Розв’язка.Перемога червоногвардійців. |
10. Проблематика | Проблема виховання (батьків і дітей); -життя та смерть; -любов і ненависть; -держава й родина ( рід і клас)… |
Літературний паспорт твору “Місто”
1.Автор | Валер’ян Петрович Підмогильний |
2.Назва твору | «Місто» |
3.Рік видання | 1929р. Харків |
4.Жанр | Урбаністичний роман |
5.Літ. рід/ Герої | Епос (інтелектуально-психологічна проза) / Степан Радченко, Надійка. Мусінька, Зося, Маргарита, Свєтозаров, Вигорський, Левко. |
6.Тема | Показ підкорення міста людиною,поведінка в нових умовах, яка виявилась екзестенційно випробувальною. |
7.Ідея | Викриття внутрішньої роздвоєності героя: розгубленість, самотність, хибне почуття самовдоволеноо завойовника. |
8.Сюжетні лінії | 1) навчання, література, кар’єра; 2)жінки, дружба. (Соціальна, духовна, біологічна) |
9.Композиція | 2 частини, в кожній по 14 розділів. Експозиція. Приїзд у місто Київ. Зав’язка.Проблеми під час вступу: реєстрація, приймальна комісія. Кульмінація. Смерть Зоськи. Розв’язка. Зустріч з Ритою. |
10. Проблематика | Добро і зло; -кохання – це сходинка до завоювання міста; егоїзм і аморальність; -користь і заздрість; любов і ненависть… |
«Три зозулі з поклоном» літературний паспорт
1.Автор | Григір Михайлович Тютюнник |
2.Назва твору | «Три зозулі з поклоном» |
3.Рік видання | 1976 |
4.Жанр | Новела |
5.Л/р. Д/ особи | Епос. Михайло, Софія (Соня), Марфа Яркова, Карпо, Левко. |
6.Тема | Розповідь про складність людських стосунків, яка виражена через історію нещасливого кохання |
7. Ідея | Возвеличення любові як високої християнської цінності, яка вивищує людину над буденністю, очищає її душу. |
8.Композиція | Новела з ознаками притчі, «останній лист від тата» – це новела в новелі. |
9. Сюжетні лінії | Три сюжетні лінії, пов’язані одним почуттям людини; обрамлення; фрагменти з іншим головним героєм; у центрі образ Марфи. |
10.Проблематика | – пр. кохання й сімейного щастя; -пр. народної моралі. |
«Тигролови» літературний паспорт
1.Автор | Іван Павлович Багряний (Лозов’ягін) |
2.Назва твору | «Тигролови» («Звіролови») |
3.Рік нап.- видання | 1944 р., 1946р. |
4.Жанр | Пригодницький роман |
5.Літ.рід. Д/особи | Епос.Григорій Многогрішний, майор Медвин, сім’я Сірків(Наталка, Гриць). |
6.Тема | Показ впливу сталінських репресій на долю людини, жорстокість тих, хто чинив беззаконня, зображення побуту, традицій українців-переселенців на Далекому Сході, розповідь про романтичне кохання Наталки та Григорія,зображення можливості вибору людиною місця в історії. |
7.Ідея | Переконати читача, що за будь-яких обставин людина повинна залишатися Людиною. Ствердження думки про незнищенність українського національного духу в умовах тоталітарної системи |
8.Сюжетні лінії | 1) сталінські репресії; 2) пригодницька (втеча, перебування в тайзі, романтичне кохання). |
9.Композиція | Експозиція. Поїзд-дракон. Зав’язка.Втеча Григорія Многогрішного з поїзда. Розвиток дій. Блукання в тайзі, життя в родині тигроловів. Кульмінація. Самосуд Григорія над Медвином. Розв’язка.Перехід кордону. |
10. Проблематика | Добро і зло; життя та смерть; синівська любов до рідної землі; кохання і сімейне щастя; проблема свободи й боротьби за своє визволення. |
«Україна в огні» літературний паспорт
1.Автор | Олександр Петрович Довженко |
2.Назва твору | «Україна в огні» |
3.Рік видання | 1990 |
4.Жанр | Кіноповість |
5.Л/рід. Д/ особи | Епос. Лаврін Запорожець (Роман, Іван, Савка, Григорій, Трохим, Олеся, Тетяна), Мотря Левчиха, Христя Хуторна, Заброда, Мина Товченик, Василь Кравчина, Ернст фон Краузер, Людвіг. |
6.Тема | Трагічна доля українського народу, який опинився між вогнями двох систем – фашистської та радянської. Зображення жахливого початку війни з фашистськими загарбниками й відступу радянських військ |
7. Ідея | Віра в перемогу над окупантами, утвердження безсмертя українського народу. |
8.Композиція | Поєднана драматургія кіно з епічністю прозової оповіддю |
9. Сюжетні лінії | Сюжетні лінії не є безперервними, вони не тільки переплітаються у якихось точках сюжету, а й перериваються так, як це робиться у кінофільмі, коли один кадр змінюється іншим, аби показати одночасність подій. Об’єднує сюжетні лінії тема війни. Центр сюжету — сім’я Запорожців. Зміст твору концентрується навколо зображення сім’ї Лавріна Запорожця, бо саме ця родина стала уособленням українського народу, що опинився в огні війни й постав перед моральним вибором, зробивши його на користь вічних цінностей — сім’ї, народу, Батьківщини. Зображення родини Запорожців — данина літературній частині кіноповісті, бо воно надавало можливість емоційно точно розповісти про те, чим і як жив його народ. |
10.Проблематика | Проблема національної самосвідомості людини й природи; -показ трагедійності тогочасних подій; -життя простої людини на війні та в тилу; -проблема цінності загальнолюдських ідеалів; -проблема гуманізації суспільства; -жінка на війні. |