Літературний паспорт вірша необхідно готувати часто на урок літератури. Щоб робити це правильно пропонуємо ознайомитися з основними частинами літературного паспорту.
- Літературний паспорт ліричного твору
- Літературний паспорт твору “Слово про похід Ігорів”
- Літературний паспорт «Всякому місту – звичай і права»
- Літературний паспорт твору «Чорна рада»
- Літературний паспорт «Подвійне коло»
- Літературний паспорт твору “Місто”
- «Три зозулі з поклоном» літературний паспорт
- «Тигролови» літературний паспорт
- «Україна в огні» літературний паспорт
Літературний паспорт ліричного твору
Літературний паспорт твору
- Автор твору
- Назва твору
- Рік видання (або написання)
- Жанр
- Літературний рід
- Тема
- Головна ідея
- Сюжетні лінії
- Композиція
- Проблематика
- Художні особливості
Літературний паспорт “Бачиш між трав зелених”
Літературний паспорт “Зажурилась Україна”
Літературний паспорт твору “Слово про похід Ігорів”
1.Автор | Невідомий |
2.Назва твору | «Слово о полку Ігоревім» |
3.Рік видання | 1800 |
4.Жанр | Героїчна поема |
5.Л/ рід. Д/особи | Епос. Лірика. Князь Ігор, Всеволод, Святослав, Ярославна, Руська земля, русичі, половці. |
6.Тема | Зображення невдалого походу князя Ігоря проти половецьких орд. |
7. Ідея | Заклик руських князів до єднання для спільної боротьби проти зовнішніх ворогів |
8.Композиція | Вступ, основна частина, закінчення |
9. Сюжетні лінії | Виступ руської дружини в похід. Битва Ігоря з половцями. Золотий сон Святослава. Плач Ярославни. Благополучне повернення Ігоря з полону. Величання князів. |
10.Проблематика | 1) виховання; 2) навчання; 3) слави, гідності; 4) багатства; 5) життя та смерть; 6) проблема дружніх стосунків з сусідами; 7) проблема одностайності |
Літературний паспорт «Всякому місту – звичай і права»
1.Автор | Григорій Савич Сковорода |
2.Назва твору | «Всякому місту – звичай і права» |
3.Рік видання | 1785 |
4.Жанр | Пісня |
5.Літературний рід | Лірика |
6.Тема | Показ негативних вад суспільства |
7.Ідея | Висміювання негативних рис тогочасного суспільства – брехні, розкоші, зажерливості, гонитви за багатством, чинопочитанням. |
8.Сюжетні лінії | 1) негативні вади суспільства; 2)лінія життя ліричного героя. |
9.Композиція | 7 строф чотиривірша (катрена) та восьмистрофний двовірш |
10. Проблематика | 1) вибір людиною життєвої позиції; 2) життя і та смерть. |
Літературний паспорт твору «Чорна рада»
1.Автор | Пантелеймон Куліш |
2.Назва твору | «Чорна рада» |
3.Рік видання | 1857 |
4.Жанр | Історичний роман-хроніка |
5.Л/ рід. Д/особи | Епос. Шрам, Петро, Яким Сомко, Кирило Тур, Іван Брюховецький, Черевань, Леся Череванівна |
6.Тема | Змалювання боротьби за гетьманську булаву після смерті Богдана Хмельницького. Доба Руїни. |
7. Ідея | Прагнення об’єднати Україну «Зложити докупи два береги Дніпрові» ; утвердження думки про необхідність національної злагоди українців, провідна сила для організації українського суспільства є національна еліта (культурна, освічена здатна до мудрого державотворення) |
8.Композиція | 18 розділів |
9. Сюжетні лінії | Політична (вибори гетьмана); любовна (любовний трикутник: Леся Череванівна – Петро Шраменко –Кирило Тур) |
10.Проблематика | Народ та історія (роль державного діяча); народ і влада; народ і співець; патріотизм і незалежність |
Літературний паспорт твору «Кайдашева сім’я»
1.Автор | Іван Семенович Нечуй -Левицький |
2.Назва твору | «Кайдашева сім’я» |
3.Рік видання | 1879 |
4.Жанр | Соціально-побутова сатирично-гумористична повість-хроніка |
5.Літ.рід. Д/особи | Епос. Омелько, Маруся, Карпо, лаврін, Мотря, Мелашка. |
6.Тема | Змалювання побуту селянської сім’ї після скасування кріпацтва |
7.Ідея | Викриття патріархального селянського побуту, що зумовлене приватною власністю на землю та всією системою суспільних відносин |
8.Сюжетні лінії | 1) Омелька Кайдаша та Марусі; 2) Карпа та Мотрі; 3) Лавріна та Мелашки. |
9.Композиція | Експозиція.Опис с. Семигори.Знайомство з Омельком та його синами. Зав’язка.Поява молодої сім’ї після одруження. Конфлікти з Мотрею. Кульмінація. Мотря вибиває око свекрусі. Розв’язка.Груша всохла – сім’ї помирилися. |
10. Проблематика | Пр. батьків та дітей, пр. виховання; пр. кохання й сімейного щастя; пр. багатства; пр. віри в Бога та додержання заповідей Божих; пр. народної моралі та авторитету в громаді. |
Літературний паспорт «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
1.Автор | Панас Мирний (Панас Якович Рудченко) |
2.Назва твору | «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» |
3.Рік видання | 1880 |
4.Жанр | Соціально-психологічний роман |
5.Л/рід. Д/особи | Епос. Чіпка Варениченко, Грицько Чупруненко, Максим Гудзь, Явдоха, Галя, Мотря Жуківна, Остап Хрущ (Хрущов,Іван Притика, Іван Вареник) |
6.Тема | Зображення життя та боротьби українського селянства проти соціального гноблення напередодні та під час реформи 1861 р. |
7. Ідея | Ідея криється в алегоричній назві: воли – символічний образ уярмленого селянства – не ревли б, якби було що їсти й пити. Трудящі селяни бунтують, повстають, армія придушує ці повстання. Викриття політики самодержавства, заклик до боротьби з існуючим ладом. |
8.Композиція | Роман складається з 4 частин, кожна з яких поділена на розділи (30) 1ч.розповідає про дитинство та юність Чіпки. 2ч. присвячена сторічній історії села Піски. 3ч.знайомить із складною долею селянина – бунтаря. 4ч. завершує трагедію Чіпки Варениченка. |
9. Сюжетні лінії | Основні сюжетні лінії: -рід та життя Чіпки; -рід та життєвий шлях Максима Гудзя; -історія Життя Грицька та Христі; -життєпис панів Польських, історія села Піски. Другорядні сюжетні лінії: -Мотрі Жуківни (матері Чіпки); -Івана Вареника (батька Чіпки); – Явдошки (матері Галі); -Василя Пороха |
10.Проблематика | Народна мораль; -батьки і діти; -добро і зло; -земля і достаток; – кріпацька неволя; -пропаща сила; – становище жінки в сім’ї; – любов і сімейне щастя. |
Літературний паспорт «Подвійне коло»
1.Автор | Юрій Іванович Яновський |
2.Назва твору | «Подвійне коло» (Клас і рід) |
3.Рік видання | 1935 |
4.Жанр | Новела |
5.Літ. рід/ Герої | Епос / Андрій, Оверко, Панас, Сашко, Іван, Мусій Половець. |
6.Тема | Героїка громадянської війни,розпад родини, роду заради якихось цінностей |
7.Ідея | Засудження братовбивчої війни |
8.Сюжетні лінії | 1) різні класові інтереси; 2)лінія роду Половців |
9.Композиція | Експозиція. Бій під Компаніївкою. Зав’язка.Зустріч пораненого Андрія з Оверком.Конфлікт, непорозуміння між братами. Розвиток дії. Вбивство Андрія, Оверка. Розстріл махновців. Кульмінація. Поховання братів. Самогубство Панаса. Розв’язка.Перемога червоногвардійців. |
10. Проблематика | Проблема виховання (батьків і дітей); -життя та смерть; -любов і ненависть; -держава й родина ( рід і клас)… |
Літературний паспорт твору “Місто”
1.Автор | Валер’ян Петрович Підмогильний |
2.Назва твору | «Місто» |
3.Рік видання | 1929р. Харків |
4.Жанр | Урбаністичний роман |
5.Літ. рід/ Герої | Епос (інтелектуально-психологічна проза) / Степан Радченко, Надійка. Мусінька, Зося, Маргарита, Свєтозаров, Вигорський, Левко. |
6.Тема | Показ підкорення міста людиною,поведінка в нових умовах, яка виявилась екзестенційно випробувальною. |
7.Ідея | Викриття внутрішньої роздвоєності героя: розгубленість, самотність, хибне почуття самовдоволеноо завойовника. |
8.Сюжетні лінії | 1) навчання, література, кар’єра; 2)жінки, дружба. (Соціальна, духовна, біологічна) |
9.Композиція | 2 частини, в кожній по 14 розділів. Експозиція. Приїзд у місто Київ. Зав’язка.Проблеми під час вступу: реєстрація, приймальна комісія. Кульмінація. Смерть Зоськи. Розв’язка. Зустріч з Ритою. |
10. Проблематика | Добро і зло; -кохання – це сходинка до завоювання міста; егоїзм і аморальність; -користь і заздрість; любов і ненависть… |
«Три зозулі з поклоном» літературний паспорт
1.Автор | Григір Михайлович Тютюнник |
2.Назва твору | «Три зозулі з поклоном» |
3.Рік видання | 1976 |
4.Жанр | Новела |
5.Л/р. Д/ особи | Епос. Михайло, Софія (Соня), Марфа Яркова, Карпо, Левко. |
6.Тема | Розповідь про складність людських стосунків, яка виражена через історію нещасливого кохання |
7. Ідея | Возвеличення любові як високої християнської цінності, яка вивищує людину над буденністю, очищає її душу. |
8.Композиція | Новела з ознаками притчі, «останній лист від тата» – це новела в новелі. |
9. Сюжетні лінії | Три сюжетні лінії, пов’язані одним почуттям людини; обрамлення; фрагменти з іншим головним героєм; у центрі образ Марфи. |
10.Проблематика | – пр. кохання й сімейного щастя; -пр. народної моралі. |
«Тигролови» літературний паспорт
1.Автор | Іван Павлович Багряний (Лозов’ягін) |
2.Назва твору | «Тигролови» («Звіролови») |
3.Рік нап.- видання | 1944 р., 1946р. |
4.Жанр | Пригодницький роман |
5.Літ.рід. Д/особи | Епос.Григорій Многогрішний, майор Медвин, сім’я Сірків(Наталка, Гриць). |
6.Тема | Показ впливу сталінських репресій на долю людини, жорстокість тих, хто чинив беззаконня, зображення побуту, традицій українців-переселенців на Далекому Сході, розповідь про романтичне кохання Наталки та Григорія,зображення можливості вибору людиною місця в історії. |
7.Ідея | Переконати читача, що за будь-яких обставин людина повинна залишатися Людиною. Ствердження думки про незнищенність українського національного духу в умовах тоталітарної системи |
8.Сюжетні лінії | 1) сталінські репресії; 2) пригодницька (втеча, перебування в тайзі, романтичне кохання). |
9.Композиція | Експозиція. Поїзд-дракон. Зав’язка.Втеча Григорія Многогрішного з поїзда. Розвиток дій. Блукання в тайзі, життя в родині тигроловів. Кульмінація. Самосуд Григорія над Медвином. Розв’язка.Перехід кордону. |
10. Проблематика | Добро і зло; життя та смерть; синівська любов до рідної землі; кохання і сімейне щастя; проблема свободи й боротьби за своє визволення. |
«Україна в огні» літературний паспорт
1.Автор | Олександр Петрович Довженко |
2.Назва твору | «Україна в огні» |
3.Рік видання | 1990 |
4.Жанр | Кіноповість |
5.Л/рід. Д/ особи | Епос. Лаврін Запорожець (Роман, Іван, Савка, Григорій, Трохим, Олеся, Тетяна), Мотря Левчиха, Христя Хуторна, Заброда, Мина Товченик, Василь Кравчина, Ернст фон Краузер, Людвіг. |
6.Тема | Трагічна доля українського народу, який опинився між вогнями двох систем – фашистської та радянської. Зображення жахливого початку війни з фашистськими загарбниками й відступу радянських військ |
7. Ідея | Віра в перемогу над окупантами, утвердження безсмертя українського народу. |
8.Композиція | Поєднана драматургія кіно з епічністю прозової оповіддю |
9. Сюжетні лінії | Сюжетні лінії не є безперервними, вони не тільки переплітаються у якихось точках сюжету, а й перериваються так, як це робиться у кінофільмі, коли один кадр змінюється іншим, аби показати одночасність подій. Об’єднує сюжетні лінії тема війни. Центр сюжету — сім’я Запорожців. Зміст твору концентрується навколо зображення сім’ї Лавріна Запорожця, бо саме ця родина стала уособленням українського народу, що опинився в огні війни й постав перед моральним вибором, зробивши його на користь вічних цінностей — сім’ї, народу, Батьківщини. Зображення родини Запорожців — данина літературній частині кіноповісті, бо воно надавало можливість емоційно точно розповісти про те, чим і як жив його народ. |
10.Проблематика | Проблема національної самосвідомості людини й природи; -показ трагедійності тогочасних подій; -життя простої людини на війні та в тилу; -проблема цінності загальнолюдських ідеалів; -проблема гуманізації суспільства; -жінка на війні. |