Літературний паспорт ліричного твору

літературний пасорт твору Теорія

Літературний паспорт вірша необхідно готувати часто на урок літератури. Щоб робити це правильно пропонуємо ознайомитися з основними частинами літературного паспорту.

Літературний паспорт ліричного твору

Літературний паспорт твору

    1. Автор твору
    2. Назва твору
    3. Рік видання (або написання)
    4. Жанр
    5. Літературний рід
    6. Тема
    7. Головна ідея
    8. Сюжетні лінії
    9. Композиція
    10. Проблематика
    11. Художні особливості

Літературний паспорт “Бачиш між трав зелених”

Літературний паспорт “Зажурилась Україна”

Літературний паспорт твору “Слово про похід Ігорів”

1.АвторНевідомий
2.Назва твору«Слово о полку Ігоревім»
3.Рік видання1800
4.ЖанрГероїчна поема
5.Л/ рід. Д/особиЕпос. Лірика. Князь Ігор, Всеволод, Святослав, Ярославна, Руська земля, русичі, половці.
6.ТемаЗображення невдалого походу князя Ігоря проти половецьких орд.
7. ІдеяЗаклик руських князів до єднання для спільної боротьби  проти зовнішніх ворогів
8.КомпозиціяВступ, основна частина, закінчення
9. Сюжетні лініїВиступ руської дружини в похід.

Битва Ігоря з половцями.

Золотий сон Святослава.

Плач Ярославни.

Благополучне повернення Ігоря з полону.

Величання князів.

10.Проблематика1) виховання; 2) навчання;  3) слави, гідності; 4) багатства; 5) життя та смерть;

6) проблема дружніх стосунків з сусідами; 7) проблема одностайності

 

Літературний паспорт «Всякому місту – звичай і права»

1.АвторГригорій  Савич  Сковорода
2.Назва твору«Всякому місту – звичай і права»
3.Рік видання1785
4.ЖанрПісня
5.Літературний  рідЛірика
6.ТемаПоказ негативних вад суспільства
7.ІдеяВисміювання негативних рис тогочасного суспільства – брехні, розкоші, зажерливості, гонитви за багатством, чинопочитанням.
8.Сюжетні лінії1) негативні вади суспільства;

2)лінія життя ліричного героя.

9.Композиція7 строф чотиривірша (катрена) та восьмистрофний двовірш
10. Проблематика1) вибір людиною життєвої позиції; 2) життя і та смерть.

 

Літературний паспорт твору «Чорна рада»

1.АвторПантелеймон Куліш
2.Назва твору«Чорна рада»
3.Рік видання1857
4.ЖанрІсторичний роман-хроніка
5.Л/ рід. Д/особиЕпос. Шрам, Петро, Яким Сомко, Кирило ТурІван Брюховецький, Черевань, Леся Череванівна
6.ТемаЗмалювання боротьби за гетьманську  булаву після смерті Богдана Хмельницького. Доба Руїни.
7. ІдеяПрагнення об’єднати Україну «Зложити докупи два береги Дніпрові» ;

утвердження думки про необхідність національної злагоди українців, провідна сила для організації українського суспільства  є національна еліта (культурна, освічена здатна до мудрого державотворення)

8.Композиція18 розділів
9. Сюжетні лініїПолітична (вибори гетьмана);

любовна (любовний трикутник: Леся Череванівна – Петро Шраменко –Кирило Тур)

10.ПроблематикаНарод та історія (роль державного діяча);

народ і влада;

народ і співець;

патріотизм і незалежність

 

Літературний паспорт твору «Кайдашева сім’я»

1.АвторІван Семенович Нечуй -Левицький
2.Назва твору«Кайдашева сім’я»
3.Рік видання1879
4.ЖанрСоціально-побутова сатирично-гумористична повість-хроніка
5.Літ.рід. Д/особиЕпос. Омелько, Маруся, Карпо, лаврін, Мотря, Мелашка.
6.ТемаЗмалювання побуту селянської сім’ї після скасування кріпацтва
7.ІдеяВикриття патріархального селянського побуту, що зумовлене приватною власністю на землю та всією системою суспільних відносин
8.Сюжетні лінії1) Омелька Кайдаша та Марусі;

2) Карпа та Мотрі;

3) Лавріна та Мелашки.

9.КомпозиціяЕкспозиція.Опис с. Семигори.Знайомство з Омельком та його синами.

Зав’язка.Поява молодої сім’ї після  одруження. Конфлікти з Мотрею.

Кульмінація. Мотря вибиває око свекрусі.

Розв’язка.Груша всохла –  сім’ї помирилися.

10. ПроблематикаПр. батьків та дітей, пр. виховання;                                                                                                     пр. кохання й сімейного щастя;

пр. багатства;

пр. віри в Бога та додержання заповідей Божих;

пр. народної моралі та авторитету в громаді.

Літературний паспорт «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»

1.АвторПанас Мирний (Панас Якович Рудченко)
2.Назва твору«Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
3.Рік видання1880
4.ЖанрСоціально-психологічний роман
5.Л/рід. Д/особиЕпос. Чіпка Варениченко, Грицько Чупруненко, Максим Гудзь, Явдоха, Галя, Мотря Жуківна, Остап Хрущ (Хрущов,Іван Притика, Іван Вареник)
6.ТемаЗображення життя та боротьби українського селянства проти соціального гноблення напередодні та під час реформи 1861 р.
7. ІдеяІдея криється в алегоричній назві: воли – символічний образ уярмленого селянства – не ревли б, якби було що їсти й пити. Трудящі селяни бунтують, повстають, армія придушує ці повстання.

Викриття політики самодержавства, заклик до боротьби з існуючим ладом.

8.КомпозиціяРоман складається з 4 частин, кожна з яких поділена на розділи (30)

1ч.розповідає про дитинство та юність Чіпки.

2ч. присвячена сторічній історії села Піски.

3ч.знайомить із складною долею селянина – бунтаря.

4ч. завершує трагедію Чіпки Варениченка.

9. Сюжетні лініїОсновні сюжетні лінії:

-рід та життя Чіпки;

-рід та життєвий шлях Максима Гудзя;

-історія Життя Грицька та Христі;

-життєпис панів Польських, історія села Піски.

Другорядні сюжетні лінії:

-Мотрі Жуківни  (матері Чіпки);

-Івана Вареника  (батька Чіпки);

– Явдошки (матері Галі);

-Василя Пороха

10.ПроблематикаНародна мораль;

-батьки і діти;

-добро і зло;

-земля і достаток;

– кріпацька неволя;

-пропаща сила;

–  становище жінки в сім’ї;

– любов і сімейне щастя.

 

Літературний паспорт «Подвійне коло» 

1.АвторЮрій Іванович Яновський
2.Назва твору«Подвійне коло»  (Клас і рід)
3.Рік видання1935
4.ЖанрНовела
5.Літ. рід/ ГероїЕпос / Андрій, Оверко, Панас, Сашко, Іван, Мусій Половець.
6.ТемаГероїка громадянської війни,розпад родини, роду заради якихось цінностей
7.ІдеяЗасудження братовбивчої війни
8.Сюжетні лінії1) різні класові інтереси;

2)лінія роду Половців

9.КомпозиціяЕкспозиція. Бій під Компаніївкою.

Зав’язка.Зустріч пораненого Андрія з Оверком.Конфлікт, непорозуміння між братами.

Розвиток дії. Вбивство Андрія, Оверка. Розстріл  махновців.

Кульмінація. Поховання братів. Самогубство Панаса.

Розв’язка.Перемога червоногвардійців.

10. ПроблематикаПроблема виховання (батьків і дітей);                                                                                           -життя та смерть;

-любов і ненависть;

-держава й родина ( рід і клас)…

 

Літературний паспорт твору “Місто”

1.АвторВалер’ян Петрович Підмогильний
2.Назва твору«Місто»
3.Рік видання1929р. Харків
4.ЖанрУрбаністичний роман
5.Літ. рід/ ГероїЕпос (інтелектуально-психологічна проза) / Степан Радченко, Надійка. Мусінька, Зося, Маргарита, Свєтозаров, Вигорський, Левко.
6.ТемаПоказ підкорення міста людиною,поведінка в нових умовах, яка виявилась

екзестенційно випробувальною.

7.ІдеяВикриття внутрішньої роздвоєності героя: розгубленість, самотність, хибне почуття самовдоволеноо завойовника.
8.Сюжетні лінії1) навчання, література, кар’єра;

2)жінки, дружба. (Соціальна, духовна, біологічна)

9.Композиція   2 частини, в кожній по 14 розділів.

Експозиція. Приїзд у місто Київ.

Зав’язка.Проблеми під час вступу: реєстрація,  приймальна комісія.

Кульмінація. Смерть Зоськи.

Розв’язка. Зустріч з Ритою.

10. ПроблематикаДобро і зло;

-кохання – це сходинка  до завоювання міста;

егоїзм і аморальність;

-користь і заздрість;   любов і ненависть…

 

«Три зозулі з поклоном» літературний паспорт

1.АвторГригір Михайлович Тютюнник
2.Назва твору«Три зозулі з поклоном»
3.Рік видання1976
4.ЖанрНовела
5.Л/р. Д/ особиЕпос. Михайло, Софія (Соня), Марфа Яркова, Карпо, Левко.
6.ТемаРозповідь про складність людських стосунків,  яка виражена через історію нещасливого кохання
7. ІдеяВозвеличення любові як високої християнської цінності, яка вивищує людину над буденністю, очищає її душу.
8.КомпозиціяНовела з ознаками притчі, «останній лист від тата» – це новела в новелі.
9. Сюжетні лініїТри сюжетні лінії, пов’язані одним почуттям людини; обрамлення;

фрагменти з іншим головним героєм;   у центрі образ Марфи.

10.Проблематика– пр. кохання й сімейного щастя;

-пр. народної моралі.

 

«Тигролови» літературний паспорт

1.АвторІван Павлович Багряний (Лозов’ягін)
2.Назва твору«Тигролови» («Звіролови»)
3.Рік нап.- видання1944 р., 1946р.
4.ЖанрПригодницький роман
5.Літ.рід. Д/особиЕпос.Григорій Многогрішний, майор Медвин, сім’я Сірків(Наталка, Гриць).
6.ТемаПоказ впливу сталінських репресій на долю людини, жорстокість тих, хто чинив беззаконня, зображення побуту, традицій українців-переселенців на Далекому Сході, розповідь про романтичне кохання Наталки та Григорія,зображення можливості вибору людиною місця в історії.
7.ІдеяПереконати читача, що за будь-яких обставин людина повинна залишатися Людиною. Ствердження думки про незнищенність українського національного духу в умовах тоталітарної системи
8.Сюжетні лінії1) сталінські репресії;

2) пригодницька (втеча, перебування в тайзі, романтичне кохання).

9.КомпозиціяЕкспозиція. Поїзд-дракон.

Зав’язка.Втеча Григорія Многогрішного з поїзда.

Розвиток дій. Блукання в тайзі, життя в родині тигроловів.

Кульмінація. Самосуд Григорія над Медвином.

Розв’язка.Перехід кордону.

10. ПроблематикаДобро і зло;

життя та смерть;

синівська любов до рідної землі;

кохання і сімейне щастя;

проблема свободи й боротьби за своє визволення.

«Україна в огні» літературний паспорт

 

1.АвторОлександр Петрович Довженко
2.Назва твору«Україна в огні»
3.Рік видання1990
4.ЖанрКіноповість
5.Л/рід. Д/ особиЕпос. Лаврін Запорожець (Роман, Іван, Савка, Григорій,  Трохим, Олеся, Тетяна), Мотря Левчиха, Христя Хуторна, Заброда, Мина Товченик, Василь Кравчина, Ернст фон Краузер, Людвіг.
6.ТемаТрагічна доля українського народу, який опинився між вогнями двох систем – фашистської та радянської. Зображення жахливого початку війни з фашистськими загарбниками й відступу радянських  військ
7. ІдеяВіра  в перемогу над окупантами, утвердження безсмертя українського народу.
8.КомпозиціяПоєднана драматургія  кіно з епічністю прозової оповіддю
9. Сюжетні лінії Сюжетні лінії не є безперервними, вони не тільки переплітаються у якихось точках сюжету, а й перериваються так, як це робиться у кінофільмі, коли один кадр змінюється іншим, аби показати одночасність подій.  Об’єднує сюжетні лінії тема війни. Центр сюжету — сім’я Запорожців. Зміст твору концентрується навколо зображення сім’ї Лавріна Запорожця, бо саме ця родина стала уособленням українського народу, що опинився в огні війни й постав перед моральним вибором, зробивши його на користь вічних цінностей — сім’ї, народу, Батьківщини. Зображення родини Запорожців — данина літературній частині кіноповісті, бо воно надавало можливість емоційно точно розповісти про те, чим і як жив його народ.
10.ПроблематикаПроблема національної самосвідомості людини й природи;

-показ трагедійності тогочасних подій;

-життя простої людини на війні та в тилу;

-проблема цінності загальнолюдських ідеалів;

-проблема гуманізації суспільства;

-жінка на війні.

Оцініть статтю
Додати коментар